Ένας από τους βασικούς στόχους του Ντόναλντ Τραμπ με την επιβολή δασμών, όπως έχει ο ίδιος ανακοινώσει, είναι να οδηγήσει την παραγωγή πολλών ξένων εταιρειών στις ΗΠΑ. Παρότι τα αποτελέσματα αυτής της «στρατηγικής» είναι εξαιρετικά αμφίβολα και σίγουρα θα χρειαστεί χρόνος για να διαπιστωθεί εάν – και σε τι βαθμό – θα ανταποκρίνονται στις προσδοκίες του Αμερικανού Προέδρου, εντούτοις τα πρώτα μηνύματα που έρχονται από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μπορούν να τον κάνουν να χαμογελά από ικανοποίηση.
O Διευθύνων Σύμβουλος της Volkswagen, Όλιβερ Μπλούμε, μιλώντας στη γερμανική εφημερίδα Süddeutsche Zeitung, δήλωσε πως η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας διεξάγει «δίκαιες» και «εποικοδομητικές» συνομιλίες με την κυβέρνηση των ΗΠΑ σχετικά με τους δασμούς και επιθυμεί να πραγματοποιήσει περαιτέρω επενδύσεις στη χώρα.
Σημειώνεται πως από τη στιγμή που ο Ντόναλντ Τραμπ κήρυξε τον «εμπορικό πόλεμο», σε συμμάχους και ανταγωνιστές με στόχο να τους σύρει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για νέες οικονομικές συμφωνίες, αρκετές ξένες εταιρείες έχουν ανακοινώσει νέες επενδύσεις στις ΗΠΑ.
Η στροφή των Γερμανικών κολοσσών και το τέλος του «Made in Germany»
Οι Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι πρόσφατα εμφανίζονταν αρνητικές για επενδύσεις στην αμερικανική αγορά, παραμένοντας πιστές στο «Made in Germany», παρότι οι ΗΠΑ αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγικούς προορισμούς των αυτοκινήτων τους.
Το τελευταίο διάστημα όμως καταγράφεται μια στροφή, καθώς εκτός των άλλων η γερμανική οικονομία αδυνατεί να συνέλθει από το ισχυρό πλήγμα της απώλειας του φτηνού ρωσικού αερίου που τροφοδοτούσε την παραγωγή της βαριάς βιομηχανίας. Επίσης η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει πληγεί και από την αδύναμη ζήτηση στην Ευρώπη, αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό, κυρίως με την δυναμική είσοδο των φτηνότερων κινεζικών οχημάτων στη ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά.
Επενδύσεις και ενίσχυση της παραγωγής στις ΗΠΑ
Η Audi, που ανήκει στη Volkswagen και δεν είχε παραγωγή στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε πως σχεδιάζει να αναπτύξει κάποια από τα μοντέλα της σε αμερικανικό έδαφος. Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, που επικαλείται πηγές της αγοράς, εκτός από τη Volkswagen και οι άλλες δύο μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, BMW και Mercedes-Benz, βρίσκονται ήδη σε συνομιλίες με την Ουάσινγκτον για μια πιθανή συμφωνία ώστε να αποφύγουν τους δασμούς με επενδύσεις στις ΗΠΑ.
«Μέχρι στιγμής, είχαμε απολύτως δίκαιες και εποικοδομητικές συζητήσεις», δήλωσε ο Μπλούμε, που είναι επίσης Διευθύνων Σύμβουλος της Porsche AG. «Ήμουν ο ίδιος στην Ουάσινγκτον και από τότε είμαστε σε τακτικό διάλογο». Μάλιστα αποκάλυψε πως ο βασικός συνομιλητής της Volkswagen στην Ουάσινγκτον είναι ο ίδιος ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ, Χάουαρντ Λάτνικ.
«Ο Όμιλος Volkswagen θέλει να επενδύσει περαιτέρω στις ΗΠΑ. Έχουμε στρατηγική ανάπτυξης», επισήμανε και υπογράμμισε ότι ήδη υπάρχει μια επένδυση ύψους 5,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην αμερικανική εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων Rivian. «Θα βασιστούμε σε αυτό με περαιτέρω, μαζικές επενδύσεις», τόνισε ο Μπλούμε.
Ο CEO της Volkswagen δεν έδωσε περαιτέρω πληροφορίες για τους σχεδιασμούς, καθώς όπως τόνισε οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει να διατηρηθούν εμπιστευτικές οι λεπτομέρειες των συζητήσεων. Και η Mercedes-Benz και η BMW αρνήθηκαν επίσης να σχολιάσουν τις συνομιλίες με την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Διαρροές αναφέρουν πάντως ότι στο τραπέζι βρίσκεται ένα σχέδιο που προβλέπει πως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα λάβουν πιστώσεις για τα αυτοκίνητα που θα παράγουν στις ΗΠΑ, οι οποίες θα μπορούσαν να αφαιρεθούν από τους επιβληθέντες δασμούς.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Mercedes-Benz θα εντάξει το δημοφιλέστερο SUV της, GLC, στη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου της στην Αλαμπάμα από το 2027, ενώ η BMW σχεδιάζει την ενίσχυση της παραγωγής της στο εργοστάσιο της στο Σπάρτανμπουργκ στη Νότια Καρολίνα και η Audi σκοπεύει να κατασκευάζει κάποια από τα μοντέλα της στις ΗΠΑ.
Πάνω από 34 δισ. δολάρια οι απώλειες από τους δασμούς
Σημειώνεται πως ο εμπορικός πόλεμος του Τραμπ, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters, έχει κοστίσει στις εταιρείες πάνω από 34 δισεκατομμύρια δολάρια, λόγω απώλειας πωλήσεων και αύξησης του κόστους. Οπότε οι εν εξελίξει συνομιλίες των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών είχαν θετική απήχηση και στις αγορές. Μετά τη δημοσιοποίησή τους, η BMW σημείωσε άνοδο 3,3%, η Mercedes 2,6%, ενώ οι μετοχές της Volkswagen κατέγραψαν μια αύξηση κατά 2,2%.