Media

Αnna Wintour: Ποιος θα καθίσει στον θρόνο της στην αμερικανική Vogue

Μετά από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες στην κορυφή, η Anna Wintour αποχωρεί από την αρχισυνταξία της Vogue. Η επόμενη μέρα του περιοδικού.
Vogue
Photo by Charles Sykes/Invision/AP, File

Ένα τζιν που έφερε επανάσταση στη μόδα: Ήταν Οκτώβριος του 1988 όταν η Dame Anna Wintour άλλαξε την πορεία της Vogue με ένα απρόσμενο εξώφυλλο που έδειχνε ένα μοντέλο στον δρόμο με haute couture σακάκι και… τζιν. Τριάντα επτά χρόνια μετά, η εκδότρια που μεταμόρφωσε το περιοδικό σε πολιτισμικό βαρόμετρο, αποχωρεί από την αρχισυνταξία, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής όπου η μόδα συνάντησε την ποπ κουλτούρα, την τεχνολογία και τη διασημότητα.

Όπως αναφέρει το BBC, η Dame Anna Wintour είχε μόλις στείλει την πρώτη έκδοση της αμερικανικής Vogue τον Οκτώβριο του 1988, όταν το περιοδικό έλαβε ένα τηλεφώνημα από το τυπογραφείο. Είχαν δει το εξώφυλλο του τεύχους και είχαν μια ερώτηση: «Έχει γίνει κάποιο λάθος;»

Το εξώφυλλο, το πρώτο της Dame Anna ως αρχισυντάκτριας, παρουσίαζε ένα λιγότερο γνωστό μοντέλο, την Michaela Bercu, να χαμογελάει στην κάμερα με ένα κομψό σακάκι υψηλής ραπτικής Christian Lacroix.

Αλλά δύο πράγματα ήταν αξιοσημείωτα διαφορετικά από τα συνηθισμένα: το μοντέλο στεκόταν έξω, στο δρόμο, και φορούσε ένα τζιν. Οι τυπογράφοι υπέθεσαν κατά το ήμισυ ότι είχε γίνει κάποιο λάθος.

«Δεν μπορούσα να τους κατηγορήσω», θυμήθηκε αργότερα η Anna Wintour. «Ήταν τόσο διαφορετικό από τα μελετημένα και κομψά κοντινά πλάνα που ήταν χαρακτηριστικά για τα εξώφυλλα της Vogue τότε, με τόνους μακιγιάζ και μεγάλα κοσμήματα. Αυτό εδώ έσπασε όλους τους κανόνες».

Το τζιν ήταν, στην πραγματικότητα, μια προσθήκη της τελευταίας στιγμής, αφού η φούστα που έπρεπε να φορέσει η Bercu δεν ταίριαζε σωστά. Αλλά το μήνυμα που επεδίωκε ήταν σαφές: η πρωταγωνίστρια του εξώφυλλου ήταν ένα κανονικό, καθημερινό κορίτσι – και αυτή ήταν μια νέα εποχή για τη Vogue.

Photo by Scott A Garfitt/Invision/AP

Η άφιξη της Dame Anna, και η επιθυμία της να αψηφήσει τις συμβάσεις, «σηματοδότησε μια επανάσταση» στο περιοδικό, σύμφωνα με τον Oscar Holland του CNN Style, ο οποίος εξήρε το πρώτο της τεύχος ως «ζεστό και άνετο».

Μετά από δύο χρόνια επικεφαλής της βρετανικής Vogue, η Anna Wintour είχε προσληφθεί για την αμερικανική έκδοση ακριβώς για να ταρακουνήσει τα πράγματα. Της είχε ανατεθεί να διασφαλίσει ότι το περιοδικό δεν θα έχανε το πλεονέκτημά του καθώς οδεύει προς τη δεκαετία του 1990.

Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, η Dame Anna «οδήγησε τον τίτλο από τις γυαλιστερές έντυπες εκδόσεις με πρωταγωνιστές πρώτα τα σούπερ μόντελ και μετά το grunge, μέσω της κουλτούρας των διασημοτήτων της δεκαετίας του ’80 και των αστέρων των ριάλιτι, σε μια διαδικτυακή εποχή των κοινωνικών μέσων και της ψηφιακής δημοσίευσης», σημείωσε η συντάκτρια μόδας των Times, Harriet Walker.

Αλλά αυτή την εβδομάδα, η Dame Anna ανακοίνωσε ότι θα αποχωρήσει από την αρχισυνταξία της Vogue μετά από 37 χρόνια.

Θα παραμείνει διευθύντρια περιεχομένου του εκδοτικού οίκου Condé Nast, ένας ρόλος στον οποίο διορίστηκε το 2020, πράγμα που σημαίνει ότι θα εξακολουθήσει να επιβλέπει το περιεχόμενο της Vogue, μαζί με τους άλλους τίτλους της εταιρείας, όπως το GQ, το Wired και το Tatler.

Αλλά ενώ μπορεί να παραμείνει στην εταιρεία, η αποχώρησή της από τη θέση της αρχισυντάκτριας σηματοδοτεί το τέλος μιας εξαιρετικής εποχής για το περιοδικό, το οποίο συνέβαλε στον καθορισμό της ποπ κουλτούρας.

Τον πρώτο χρόνο της ως αρχισυντάκτρια, η Dame Anna έβαλε τη Madonna στο εξώφυλλο, την πρώτη διασημότητα που εμφανίστηκε, στο πλαίσιο της ευρύτερης αποστολής της να συγχωνεύσει τις λέξεις της μόδας και της ψυχαγωγίας.

«Ήταν η πρώτη που έκανε τη μόδα μια παγκόσμια, πολιτιστική βιομηχανία», δήλωσε η Marian Kwei, στιλίστρια και συνεργάτης της Vogue, στην εκπομπή Today του BBC Radio 4. Αλλά, προσθέτει, η Dame Anna «έδειξε επίσης ότι η μόδα θα μπορούσε να είναι πιο προσιτή».

Ωστόσο, δεν ήταν πάντα ομαλή η πορεία. Το 1993, η οργάνωση για τα δικαιώματα των ζώων Peta κατέλαβε το γραφείο της σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την απόφαση της Dame Anna να φορά γούνα, κάτι που δεν κάνει πλέον.

Υπήρξαν αναμφισβήτητα και περιστασιακά πολιτιστικά λάθη. Το εξώφυλλο του Λεμπρόν Τζέιμς και της  Ζιζέλ τον Απρίλιο του 2008 προκάλεσε μια συζήτηση, θυμάται ο Δρ Strasdin, σχετικά με το αν ενίσχυε παλιά στερεότυπα για τη φυλή και την εξουσία.

Πιο πρόσφατα, η Dame Anna αντιμετώπισε μια πολύ πιο υπαρξιακή πρόκληση: πώς να μεταφέρει τη Vogue στην ψηφιακή εποχή με τον εξαιρετικά αυξημένο ανταγωνισμό.

Το 2018, ο σχεδιαστής Philip Plein συνέκρινε τον αριθμό των αναγνωστών της Vogue με τον αριθμό των ακολούθων στο Instagram που είχε η Kim Kardashian.

Σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο τοπίο στα μέσα ενημέρωσης, ορισμένοι παρατηρητές του κλάδου μπορεί να αναρωτηθούν αν η Dame Anna κλήθηκε σιωπηλά να αποχωρήσει από την Conde Nast για να δώσει χώρο σε νέο αίμα.

«Η Αρχιέρεια της εποχής μας»

Η Dame Anna είναι γνωστή τόσο για την ίδια της την εικόνα όσο και για την αισθητική που έχει δημιουργήσει στα περιοδικά της. Τα γυαλιά ηλίου της και το κούρεμα με μπούκλες είναι εν μέρει αυτά που τη βοήθησαν να γίνει μια τόσο άμεσα αναγνωρίσιμη φιγούρα.

Photo by Scott A Garfitt/Invision/AP

Είπε πέρυσι στην Katie Razzall του BBC, κάπως αινιγματικά, ότι τα γυαλιά ηλίου της «με βοηθούν να βλέπω και με βοηθούν να μη βλέπω… με βοηθούν να φαίνομαι και να μη φαίνομαι».

Η εκδότρια ήταν πάντα κάτι σαν αίνιγμα και θα γνωρίζει καλά ότι η συζήτηση και οι εικασίες που την περιβάλλουν απλώς τροφοδοτούν περαιτέρω το ενδιαφέρον.

Με την πάροδο του χρόνου, η Dame Anna έγινε σταδιακά μια σημαντική φιγούρα όχι μόνο στη μόδα, αλλά και στη δυτική κουλτούρα. Αναφέρεται τακτικά στους στίχους του χιπ-χοπ, με τους Nicki Minaj, Jay-Z και Ye (πρώην Kanye West) να συγκαταλέγονται μεταξύ των καλλιτεχνών που την έχουν αναφέρει.

Η Dame Anna αποτέλεσε τη χαλαρή έμπνευση για τη Miranda Priestly, τη δαιμόνια εκδότρια του περιοδικού The Devil Wears Prada, στην ομώνυμη ταινία, την οποία ενσάρκωσε στην οθόνη η Meryl Streep.

Η εκδότρια φάνηκε να απολαμβάνει περιστασιακά τη σύγκριση και πέρυσι παρευρέθηκε στη βραδιά γκαλά για τη θεατρική μεταφορά.

Αλλά όταν ρωτήθηκε αν πιστεύει ότι οι άνθρωποι τη φοβούνται στην πραγματική ζωή, η Dame Anna απάντησε: “Ελπίζω πως όχι”.

Ο αντίκτυπος της Dame Anna μπορεί να φανεί με όλους τους τρόπους, όπως, για παράδειγμα, στο γάμο του ιδρυτή της Amazon Jeff Bezos με τη Lauren Sánchez στη Βενετία αυτό το Σαββατοκύριακο.

Ποιος θα μπορούσε να αντικαταστήσει την Anna Wintour;

Το ζήτημα του διαδόχου της Dame Anna είναι περίπλοκο. «Αυτή είναι μια δύσκολη εποχή για τα έντυπα μέσα ενημέρωσης», εξηγεί ο Δρ Strasdin. Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης της Vogue δέχονται συχνά πυρά για το φαινομενικά αδιάκοπο περιεχόμενο διασημοτήτων, το οποίο οι επικριτές καταγγέλλουν ότι αποδυναμώνει την αποστολή της Vogue.

«Αλλά μια ισχυρή ψηφιακή παρουσία είναι ζωτικής σημασίας. Η Eva Chen, ως διευθύντρια συνεργασιών μόδας για το Instagram, φέρνει αυτή την τεχνογνωσία. Είναι εδώ και καιρό τακτικός θαμώνας του Met Gala και πρέπει να βρίσκεται στη μακρά λίστα θα πρέπει να πιστεύω».

«Η Chioma Nnadi πρέπει επίσης να είναι στο παιχνίδι», συνεχίζει. «Κατάγεται από το Λονδίνο και τα τελευταία δύο χρόνια ήταν επικεφαλής του εκδοτικού περιεχομένου της βρετανικής Vogue. Είναι η προστατευόμενη της Wintour και όντως νιώθω σαν να περιμένει στα παρασκήνια».

Άλλες πιθανές υποψήφιες, σύμφωνα με τη συντάκτρια μόδας της Daily Mail, Margaret Abrams, είναι η πρώην επικεφαλής του Teen Vogue Amy Astley, η οποία εξακολουθεί να εργάζεται για την Condé Nast ως συντάκτρια ενός άλλου περιοδικού.

Η ανώτερη συντάκτρια της Vogue Chloe Schama, η συνονόματή της Chloe Malle, συντάκτρια της ιστοσελίδας της Vogue, ή ακόμη και η ίδια η κόρη της Dame Anna, η κινηματογραφική παραγωγός Bee Shaffer Carrozzini, θα μπορούσαν επίσης να είναι στο κάδρο.

Με πληροφορίες από BBC

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Η θεατρική παράσταση «MIRACULOUS: Ιστορίες των Ladybug & Cat Noir» κάνει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα
Αιμορραγικός πυρετός Κριμαίας-Κονγκό: Τα συμπώματα και οι σοβαρές επιπλοκές της νόσου
Chevron Right