Στην τελευταία Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, οι Ευρωπαίοι για να κατευνάσουν τον Ντόναλντ Τραμπ συμφώνησαν σε μια αύξηση των δαπανών για τη Συμμαχία στο 5% του ΑΕΠ από το 2% που ήταν μέχρι σήμερα. Πρόκειται για απόφαση που μεταφράζεται σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και πολλοί παρασκηνιακά εξέφραζαν αμφιβολίες κατά πόσο θα μπορέσουν να τηρήσουν αυτή τη δέσμευση.
Η Ιταλία, ένα από τα κράτη μέλη με το μικρότερο ποσοστό δαπανών στο ΝΑΤΟ, φαίνεται πως βρήκε μια έμμεση λύση. Για να φτάσει από το 1,49% στο 5%, η ιταλική κυβέρνηση σκοπεύει να χαρακτηρίσει ως «αμυντικό έργο» το μεγαλόπνοο σχέδιο για τη γέφυρα του στενού της Μεσσήνης, που θα συνδέει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία.
Θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, ένα σχέδιο που ονειρεύονται οι Ρωμαίο, ο Μουσολίνι και ο Μπερλουσκόνι.
Οι αντιπρόεδροι της κυβέρνησης, Υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι και Υπουργός Υποδομών Ματέο Σαλβίνι, προβάλλουν τη γέφυρα ως έργο στρατηγικής σημασίας για το ΝΑΤΟ, κάτι που επισημαίνεται και σε κυβερνητική έκθεση για το σχέδιο.
Κυβερνητικός αξιωματούχος σημείωσε στο Politico ότι δεν έχει ληφθεί επίσημη απόφαση για τον χαρακτηρισμό του έργου ως στρατιωτικού, αλλά αναμένονται σύντομα περαιτέρω συζητήσεις. Η ιδέα θα μπορούσε να βοηθήσει πολιτικά τη Μελόνι, που δυσκολεύεται να πείσει τους Ιταλούς για την αύξηση των αμυντικών δαπανών, ενώ η χώρα οδεύει στη λιτότητα.
«Θα εξηγήσουμε στους Ιταλούς ότι η ασφάλεια είναι μια ευρύτερη έννοια, πέρα από τα τανκς», τόνισε ο Ταγιάνι, ενώ ο Σαλβίνι ανακοίνωσε ότι η τελική έγκριση αναμένεται τον Ιούλιο.
Υπενθυμίζεται πως βάσει τη συμφωνίας στην τελευταία Σύνοδο του ΝΑΤΟ, από το 5% που θα πρέπει να φτάσουν οι δαπάνες έως το 2035, μόνο το 3,5% αφορά τον πυρήνα της άμυνας, ενώ το 1,5% μπορεί να κατευθυνθεί σε ευρύτερα έργα «στρατηγικής ανθεκτικότητας» όπως υποδομές.
Αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών είπε ότι αν η γέφυρα χαρακτηριστεί στρατιωτικό έργο, θα ξεπεραστούν οικονομικά και τεχνικά εμπόδια που για δεκαετίες μπλοκάρουν την κατασκευή. Ο χαρακτηρισμός ως «αμυντικό έργο» θα βοηθήσει να παρακαμφθούν γραφειοκρατικά εμπόδια και προσφυγές τοπικών αρχών, ενώ θα διευκολύνει και τη χρηματοδότηση.
Για να αναδειχθεί ο στρατηγικός ρόλος της γέφυρας η Ιταλία υποστηρίζει πως μπορεί να συμβάλει στην εθνική και διεθνή ασφάλεια, διευκολύνοντας τη μετακίνηση ενόπλων δυνάμεων, ιταλικών και ΝΑΤΟϊκών. Κατά την ιταλική κυβέρνηση η γέφυρα «ταιριάζει απόλυτα» στη στρατηγική τη μεταφορά δυνάμεων από τη Βόρεια Ευρώπη στη Μεσόγειο, που προβλέπεται στα επιχειρησιακά σχέδια του ΝΑΤΟ. Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί πως το Στενό της Μεσσήνης δεν περιλαμβάνεται επίσημα στους διαδρόμους για τη στρατιωτική κινητικότητα του ΝΑΤΟ.