Auto - Moto

Πώς οι γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας της Κίνας ξεπέρασαν VW, GM και Tesla

Η ταχύτητα, η ευελιξία και η τεχνολογική τόλμη των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών ανατρέπουν τα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς.

Η BYD, η Chery και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας έχουν φέρει επανάσταση στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, προκαλώντας πανικό – και τεράστιες απώλειες – στις παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου. Με έναν αξιοθαύμαστο συνδυασμό τιμής, ποιότητας και ασφάλειας, αλλά και με απίστευτη ευελιξία και υψηλή τεχνολογία, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιτύχει ταχύτατη παραγωγή και ανάπτυξη.

Τα νέα τους μοντέλα αναπτύσσονται σε λιγότερο από το μισό χρόνο που χρειάζονται οι δυτικοί ανταγωνιστές τους, οδηγώντας σε εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων.

Και παρά την ταχύτητα παραγωγής και προώθησης, τα περισσότερα κινεζικά μοντέλα λαμβάνουν κορυφαίες αξιολογήσεις ασφάλειας από το Euro NCAP, το ευρωπαϊκό πρόγραμμα αξιολόγησης νέων αυτοκινήτων. «Ξεχάστε ό,τι ξέρατε για χαμηλή ποιότητα και ασφάλεια», σημειώνει στο Reuters o Matthew Avery του Euro NCAP. «Η ποιότητά τους είναι καλύτερη από άλλων».

Τροποποίηση μοντέλου σε έξι εβδομάδες

Το Reuters, σε δημοσίευμά του για τις εντυπωσιακές επιδόσεις της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, παρουσιάζει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας των κινέζων, που έχουν αφήσει εμβρόντητες τις παραδοσιακές δυνάμεις της βιομηχανίας αυτοκινήτων.

Τον Οκτώβριο του 2023, όπως αναφέρει η Chery κάλεσε εσπευσμένα μηχανικούς και προμηθευτές να μεταβούν στις δοκιμαστικές πίστες του Zhaoyuan, στην επαρχία Shandong.

Σε ένα μόνο Σαββατοκύριακο, σχεδίασαν από την αρχή την ανάρτηση και το τιμόνι της ευρωπαϊκής έκδοσης του SUV Omoda 5, που αρχικά είχε σχεδιαστεί για τους λείους δρόμους και τις χαμηλές ταχύτητες της Κίνας, αλλά πλέον έπρεπε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των στενών, ανώμαλων και γεμάτων στροφών ευρωπαϊκών δρόμων.

Μόλις έξι εβδομάδες αργότερα, η Chery ξεκίνησε τις παραδόσεις του ευρωπαϊκού Omoda 5 με νέο σύστημα διεύθυνσης, νέα φρένα, έλεγχο πρόσφυσης, βελτιωμένους αποσβεστήρες κραδασμών και νέα ελαστικά.

«Ξεχάστε κάτι τέτοιο από ευρωπαίο κατασκευαστή. Απλώς δεν γίνεται», σχολιάζει ο Riccardo Tonelli, επικεφαλής δυναμικής οχημάτων στη Chery. Με εμπειρία στην ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία και τις κορεατικές εταιρείες ελαστικών, εκτιμά πως οι δυτικοί κατασκευαστές θα χρειάζονταν πάνω από έναν χρόνο για παρόμοιες βελτιώσεις και προσαρμογές.

Το παράδειγμα αυτό είναι ενδεικτικό της ριζοσπαστικής ταχύτητας και ευελιξίας των Κινέζων κατασκευαστών, οι οποίοι αφού κυριάρχησαν στην εσωτερική αγορά – τη μεγαλύτερη παγκοσμίως – εκτοπίζοντας παραδοσιακούς ξένους παίκτες, πλέον στρέφονται με απίστευτη δυναμική προς τις διεθνείς αγορές. Πρωτοπόροι είναι η Chery – στις εξαγωγές – και η BYD στα ηλεκτρικά οχήματα.

Η Chery, με εξαγωγές σε πάνω από 100 χώρες και πλάνο για εργοστάσια στην Ευρώπη – ξεκινώντας από την Ισπανία – προσφέρει όλη τη γκάμα: από βενζινοκίνητα έως ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά. Η προσέγγισή της είναι απλή: αν ένα μοντέλο δεν πετύχει, το αλλάζει ριζικά μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια.  «Αν αύριο μας πουν ότι το Jaecoo 7 δεν αρέσει, απλώς το αλλάζουμε. Το όνομα ίσως μείνει το ίδιο – αλλά το αυτοκίνητο θα είναι τελείως διαφορετικό. Και θα είναι έτοιμο σε λιγότερο από δύο χρόνια», τόνισε ο Peter Matkin, επικεφαλής μηχανικός της Chery για διεθνείς μάρκες

Το τετράπτυχο της επιτυχίας – Ποιότητα, ασφάλεια, τιμή, ταχύτητα

Η νέα παγκόσμια κυριαρχία της Κίνας βασίζεται σε έναν συνδυασμό ποιότητας – τιμής, αλλά και στη μοναδική παραγωγική ικανότητα που διαθέτουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες: τη δραστική μείωση του χρόνου ανάπτυξης ενός νέου μοντέλου σε μόλις 18 μήνες.

Σύμφωνα με την AlixPartners, κορυφαία εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών συμβουλών στον κόσμο, η μέση ηλικία ενός ηλεκτρικού ή plug-in υβριδικού μοντέλου κινεζικής μάρκας στην εσωτερική αγορά είναι 1,6 έτη, έναντι 5,4 ετών για τα αντίστοιχα ξένα μοντέλα. Η ταχύτητα αυτή έχει προκαλέσει πανικό στους παραδοσιακούς κατασκευαστές, οι οποίοι συνήθως ανανεώνουν μοντέλα κάθε πέντε ή και δέκα χρόνια.

Η εκτενής έρευνα του Reuters, που βασίστηκε σε συνεντεύξεις με περισσότερους από 40 ανθρώπους της αυτοκινητοβιομηχανίας και επισκέψεις σε εγκαταστάσεις της BYD, της Zeekr και της Nio, αναδεικνύει την κινεζική υπεροχή σε ταχύτητα και κόστος.

Οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης κατηγορούν την Κίνα για αθέμιτες επιδοτήσεις και επιβάλλουν δασμούς. Όμως, όπως σημειώνει το Reuters, το πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Κινέζων φαίνεται να είναι η τεχνολογία που χρησιμοποιούν και η ταχύτητα ανάπτυξης. Μικρότεροι χρόνοι σημαίνουν λιγότερα κεφάλαια, φθηνότερα οχήματα και συχνότερες τεχνολογικές ανανεώσεις.

Η BYD, για παράδειγμα, απασχολεί περίπου 900.000 εργαζομένους – σχεδόν όσους μαζί η Toyota και η Volkswagen – και προσφέρει σημαντικά προνόμια στους εργαζομένους όπως επιδοτούμενη στέγαση, μετακίνηση και σχολεία για να ενισχύσει την παραγωγικότητα. Επιπλέον, κατασκευάζει η ίδια την πλειονότητα των εξαρτημάτων της, μειώνοντας την εξάρτηση από προμηθευτές.

Οι υπάλληλοι συχνά εργάζονται έξι ημέρες την εβδομάδα για 12 ώρες, λέει ο Peter Matkin. «Οι παγκόσμιοι κατασκευαστές δεν έχουν ιδέα με τι έχουν να κάνουν», σημειώνει.

Τα εντυπωσιακά νούμερα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Το 2024, οι πωλήσεις της BYD και της Chery αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά περίπου 40%, ενώ η Tesla σημείωσε μείωση για πρώτη φορά, λόγω γήρανσης των μοντέλων της αλλά και των πολιτικών ενεργειών του Έλον Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ, οι οποίες πυροδότησαν ένα διεθνές κίνημα μποϊκοτάζ σε βάρος της αυτοκινητοβιομηχανίας του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο.

Από το 2020 έως το 2024, οι πέντε κορυφαίοι ξένοι κατασκευαστές στην Κίνα – Volkswagen, Toyota, Honda, GM και Nissan – είδαν τις ετήσιες πωλήσεις τους να πέφτουν από 9,4 εκατ. σε 6,4 εκατ. αντίθετα με τους Κινέζους, των οποίων οι πωλήσεις σχεδόν διπλασιάστηκαν.

Αυτή η ραγδαία άνοδος έφερε και συνεργασίες: η VW συνεργάζεται πλέον με την Xpeng. Η Toyota και η Stellantis (FIAT και Peugeot) επιδιώκουν να μάθουν από τις κινεζικές πρακτικές. Στην έκθεση της Σαγκάης, ο Ralf Brandstaetter από τη VW δήλωσε ότι στόχος είναι να «γίνουμε τόσο γρήγοροι και ανταγωνιστικοί όσο μια κινέζικη startup».

Πριν μια δεκαετία, οι Κινέζοι αντέγραφαν τα ξένα μοντέλα. Σήμερα, έχουν αναπτύξει δικές τους μεθόδους: απλοποιούν τις διαδικασίες, βασίζονται σε AI και προσομοιώσεις και κάνουν αλλαγές μέχρι την τελευταία στιγμή – κάτι αδιανόητο για τις παραδοσιακές βιομηχανίες.

Ακόμη και μεγάλοι παίκτες όπως η Toyota αιφνιδιάστηκαν από την ευελιξία της BYD όταν συνεργάστηκαν για το ηλεκτρικό bZ3. Οι Ιάπωνες, συνηθισμένοι σε τετραετή κύκλο ανάπτυξης με εξαντλητικά τεστ, έμειναν άναυδοι από τη δυνατότητα της BYD να αλλάζει εξαρτήματα και σχεδίαση λίγο πριν την παραγωγή. Η Zeekr, μάρκα του ομίλου Geely, έχει υιοθετήσει πλήρως την ψηφιακή σχεδίαση, την εικονική πραγματικότητα και την τεχνητή νοημοσύνη.

Οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες… ή θα αλλάξουν ή θα βουλιάξουν

Η ταχύτητα, η ευελιξία και η τεχνολογική τόλμη των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών ανατρέπουν τα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς. Με εσωτερική παραγωγή εξαρτημάτων και συνεχείς επανασχεδιασμούς, οι Κινέζοι αναπτύσσουν μια κουλτούρα που θυμίζει περισσότερο τεχνολογικές startups παρά βιομηχανικούς γίγαντες.

Οι εξελίξεις αυτές δεν είναι απλώς εντυπωσιακές – είναι ένα μήνυμα για μια αγορά που αλλάζει. Η Κίνα δεν αντιγράφει πλέον και δεν υπολείπεται ποιότητας και οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων καλούνται να επαναπροσδιορίσουν τις στρατηγικές τους, όχι ως στοιχείο βελτίωσης, αλλά ως όρο επιβίωσης.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ντόναλντ Τραμπ Chevron Left
Axios: Ο Τραμπ και ο θάνατος των ΜΜΕ - Πώς κατάφερε να «διαλύσει» την ελευθερία του Τύπου
Όμιλος ΔΕΗ: Επτά διακρίσεις από τον διεθνή Οργανισμό Extel για το 2025
Chevron Right