Τα καύσιμα στους κινητήρες του αεροσκάφους της Air India, που συνετρίβη τον περασμένο μήνα στην Ινδία, φαίνεται ότι διακόπηκαν λίγο μετά την απογείωση, σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση που ήρθε στο φως της δημοσιότητας την Παρασκευή (11/7). Ωστόσο, ειδικοί δεν αποκλείουν και το ενδεχόμενο του «εσκεμμένου λάθους».
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων στην Ινδία (AAIB) που επικαλείται το Sky News, οι διακόπτες στο πιλοτήριο του Boeing 787 Dreamliner που έλεγχαν τα καύσιμα μετακινήθηκαν στη θέση «CUTOFF».
Ειδικότερα, στην έκθεση αυτή αναφέρεται: «Οι διακόπτες διακοπής καυσίμου των κινητήρων 1 και 2 μεταπήδησαν ο ένας μετά τον άλλο από τη θέση RUN στη θέση CUTOFF με χρονικό κενό ενός δευτερολέπτου. Οι κινητήρες Ν1 και Ν2 άρχισαν να μειώνονται από τις τιμές απογείωσης, καθώς διακόπηκε η παροχή καυσίμου στους κινητήρες».
BREAKING: Fuel to the engines of the Air India plane that crashed last month appears to have cut off shortly after takeoff, a preliminary report has found.
More on this breaking story: https://t.co/rHrEJsXJAK
📺 Sky 501, Virgin 602, Freeview 233 and YouTube pic.twitter.com/BziqiaTgkJ
— Sky News (@SkyNews) July 11, 2025
Πιλότοι με εμπειρία στη μοιραία πτήση
Στη συνέχεια επικράτησε σύγχυση στο πιλοτήριο. Στην ηχογράφηση, ο ένας από τους πιλότους ακούγεται να ρωτάει τον άλλον γιατί «κόπηκε». Ο άλλος πιλότος απαντά ότι δεν το έκανε. Η 15σέλιδη έκθεση δεν προσδιορίζει ποια σχόλια έγιναν από τον κυβερνήτη της πτήσης στην Ινδία και ποια από τον πρώτο αξιωματικό.
Ένας από τους πιλότους έκανε μια κλήση «Mayday, mayday, mayday» λίγο πριν από τη συντριβή. Πάντως, και οι δύο πιλότοι ήταν έμπειροι, με περίπου 19.000 ώρες πτήσης μεταξύ τους, εκ των οποίων περισσότερες από 9.000 στο 787.
Το γύρισμα στο διακόπτη cutoff διακόπτει σχεδόν αμέσως τους κινητήρες και χρησιμοποιείται συχνότερα για να σβήσουν οι κινητήρες μόλις το αεροπλάνο φτάσει στην πύλη του αεροδρομίου και σε ορισμένες καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως πυρκαγιά στον κινητήρα – αν και οι δύο διακόπτες μαζί σπάνια χρησιμοποιούνται ταυτόχρονα.
Η έκθεση δεν αναφέρει ότι υπήρξε κάποια έκτακτη ανάγκη που να απαιτεί τη διακοπή λειτουργίας των κινητήρων. Επίσης, δεν δίνει κάποιο συμπέρασμα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο κινήθηκαν οι διακόπτες σε αυτή τη μοιραία πτήση στην Ινδία.
«Θα μπορούσε να ήταν μια εσκεμμένη πράξη»
Ωστόσο, ο ειδικός σε θέματα αεροπορίας, Ντέιβιντ Λιαρμάουντ, δήλωσε στο Sky News ότι «ακούγεται σκόπιμο», αλλά σημείωσε επίσης ότι «υπάρχουν περιπτώσεις πιλότων που εκτελούν μια λανθασμένη ενέργεια αντί γι’ αυτό που θα έπρεπε να κάνουν».
Συγκεκριμένα, ο ίδιος ανέφερε ότι η μόνη ενέργεια που έπρεπε να κάνουν οι πιλότοι εκείνη τη στιγμή. ήταν να ανασύρουν το σύστημα προσγείωσης του αεροπλάνου, αλλά αυτό δεν έγινε. Επίσης, ο ειδικός πρόσθεσε: «Αυτοί οι διακόπτες δεν είναι πουθενά κοντά στον μοχλό του συστήματος προσγείωσης και μοιάζουν εντελώς διαφορετικοί. Οι διακόπτες καυσίμων δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν ή να απενεργοποιηθούν κατά λάθος. Πρέπει να τραβηχτούν πριν επιλέξουν up (λειτουργία) ή down (διακοπή)».
Από την πλευρά του, ο Τιμ Άτκινσον, πιλότος και σύμβουλος αεροπορίας, δήλωσε στο Sky News ότι «υπάρχουν πολύ λίγες καταστάσεις ή περιστάσεις που θα μπορούσαν να εξηγήσουν αυτό», προσθέτοντας: «Το ένα θα ήταν ένα εντελώς εξαιρετικό ανθρώπινο λάθος, μια ακούσια πράξη, και το άλλο – λυπάμαι πολύ που το λέω – θα ήταν μια εσκεμμένη πράξη. Και αυτό δεν αποτελεί υπόδειξη ή ισχυρισμό, είναι απλώς μια ανάλυση του μικρού όγκου πληροφοριών που έχουμε στα χέρια μας αυτή τη στιγμή».
Ο μοναδικός επιζών από το δυστύχημα στην Ινδία
Ένας από τους κινητήρες μπόρεσε να επανεκκινήσει, αλλά δεν μπόρεσε να αντιστρέψει την επιβράδυνση του αεροπλάνου στην Ινδία, σύμφωνα με την έκθεση.
Η ινδική AAIB ανέφερε στην έκθεσή της: «Σε αυτό το στάδιο της έρευνας, δεν υπάρχουν συνιστώμενες ενέργειες προς τους χειριστές και κατασκευαστές κινητήρων Boeing 787-8 ή/και GE GEnx-1B».
Σύμφωνα με την έκθεση, δεν παρατηρήθηκε σημαντική δραστηριότητα πτηνών στην περιοχή της διαδρομής πτήσης του αεροπλάνου. Το αεροσκάφος άρχισε να χάνει ύψος πριν διασχίσει τον περιμετρικό τοίχο του αεροδρομίου, όπως τονίζεται.
Το αεροπλάνο έπεσε σε μια πολυσύχναστη περιοχή στην Ινδία, σκοτώνοντας 241 επιβάτες και άλλους 19 στο έδαφος, ενώ αποτέφρωσε τα πάντα γύρω του. Ο μόνος επιζών επιβάτης ήταν ο Βρετανός Βισγουός Κουμάρ Ραμές, ο οποίος καθόταν δίπλα σε μια έξοδο κινδύνου και, σύμφωνα με την Αστυνομία, «κατάφερε να διαφύγει πηδώντας από την πόρτα κινδύνου».