Η Πορτογαλία βρίσκεται σε σοκ. Το τελεφερίκ Γκλόρια, ηλικίας 140 ετών, ένα σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο στη Λισαβόνα συνετρίβη με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 15 άνθρωποι και άλλοι 18, σύμφωνα με το BBC, να έχουν μεταφερθεί στο νοσοκομείο. Οι πέντε από αυτούς είναι σε σοβαρή κατάσταση.
Μεταξύ των νεκρών στο δυστύχημα, το οποίο έγινε γύρω στις 18:05 τοπική ώρα, υπήρχαν και άλλες εθνικότητες, πιθανόν τουρίστες, ωστόσο ακόμα δεν επιβεβαιώνεται η ταυτότητά τους.
Ο δήμαρχος της Λισαβόνας, Κάρλος Μοέδας, επισκέφθηκε το νοσοκομείο το βράδυ της Τετάρτης, χαρακτηρίζοντάς το «τραγική στιγμή για την πόλη». Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας, η οποία θα φιλοξενήσει τον δήμαρχο σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου την Πέμπτη, κήρυξε εθνικό πένθος.

Ο πρόεδρος της χώρας, Μαρσέλο Ρεμπέλο ντε Σόουζα, εξέφρασε τη «συμπάθεια και την αλληλεγγύη του στις οικογένειες που επλήγησαν από αυτή την τραγωδία».
View this post on Instagram
Τα πρώτα λεπτά μετά το δυστύχημα στο τελεφερίκ
Οι έρευνες για το πώς έγινε η τραγωδία είναι σε εξέλιξη από την εταιρεία που διαχειρίζεται το τελεφερίκ, από την εθνική αρχή ασφάλειας μεταφορών και από την αστυνομία.
Δείτε τη live μετάδοση του Reuters:
Αυτόπτες μάρτυρες λένε πώς συνέβη το δυστύχημα
Παρότι ακόμα δεν υπάρχει επίσημη αναφορά για το τι ακριβώς συνέβη, οι μαρτυρίες είναι πολλές.
Σύμφωνα με αυτές τις πληροφορίες, το σύστημα πέδησης στο τελεφερίκ με συρματόσχοινο παρουσίασε βλάβη, με αποτέλεσμα να πέσει στον δρόμο και να πέσει τελικά πάνω σε ένα κτίριο. Αρκετοί άνθρωποι χρειάστηκε να απεγκλωβιστούν αφού παγιδεύτηκαν στα συντρίμμια.
Μάρτυρες είπαν σε τοπικά μέσα ότι το τελεφερίκ κατρακυλούσε ανεξέλεγκτα στην κατηφόρα. «Χτύπησε το κτίριο με τρομακτική δύναμη και διαλύθηκε σαν χάρτινο κουτί…» ανέφερε η Τερέσα ντ’Αβό στην πορτογαλική τηλεόραση SIC. Άλλος αυτόπτης ανέφερε ότι το όχημα καταπλάκωσε έναν άνδρα στο πεζοδρόμιο.

Πώς λειτουργούν τα τελεφερίκ
Τα τρένα και τα τραμ συνήθως λειτουργούν μόνο σε επίπεδο έδαφος. Αυτό συμβαίνει επειδή οι χαλύβδινοι τροχοί τους δεν μπορούν να έχουν αρκετή πρόσφυση σε χαλύβδινες ράγες σε απότομους λόφους. Ως λύση, οι μηχανικοί σιδηροδρόμων συχνά κατασκευάζουν σήραγγες μέσα από απότομες πλαγιές βουνών.
Ωστόσο, οι σιδηρόδρομοι με τελεφερίκ μπορούν να ανέβουν πολύ απότομους λόφους.
Συνήθως διαθέτουν δύο βαγόνια με αντίβαρο που είναι συνδεδεμένα μέσω ενός καλωδίου μεταφοράς.
Καθώς ένα βαγόνι κατεβαίνει, βοηθά στην έλξη του βαγόνι που ανεβαίνει στην πλαγιά του λόφου. Το βάρος του βαγονιού που ανεβαίνει, εμποδίζει το βαγόνι που κατεβαίνει να ξεφύγει από τον έλεγχο. Μερικά διαθέτουν πλέον ηλεκτρικούς κινητήρες για να τα τροφοδοτούν και μερικά είναι σε θέση να ενεργοποιήσουν μια μονόδρομη μηχανική κίνηση μόνο για απότομους λόφους.
Παρόλο που τα συστήματα τελεφερίκ είναι συνήθως αρκετά αργά και αδέξια, εξακολουθούν να είναι δημοφιλή τόσο στους τουρίστες όσο και στους κατοίκους στα μέρη όπου βρίσκονται.
Τα πιο δημοφιλή τελεφερίκ στον κόσμο
Υπάρχουν όμως και άλλα παραδείγματα αυτών των μεταφορικών κειμηλίων σε όλο τον κόσμο.
Η Ελβετία διαθέτει αρκετά. Το πιο αξιοσημείωτο είναι το Stoosbahn – το πιο απότομο τελεφερίκ στον κόσμο. Καλύπτει μια συνολική ανάβαση περίπου 744 μέτρων, φτάνοντας σε μια κλίση 47 μοιρών. Είναι ένα πολύ δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο.
Στο Χονγκ Κονγκ, το Peak Tram είναι ένα τελεφερίκ που λειτουργεί από το 1888 και μεταφέρει τους ανθρώπους κοντά στην κορυφή του νησιού του Χονγκ Κονγκ.
Πέρυσι, υπήρξε επίσης κάποια συζήτηση για την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος τελεφερίκ στα Μπλε Όρη στη Νέα Νότια Ουαλία της Αυστραλίας, που θα διανύει 14 μέτρα κάθε δευτερόλεπτο.