Ο Τζόρτζιο Αρμάνι, ο θρύλος του ιταλικού στυλ, «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών, αφήνοντας πίσω του έντονο το αποτύπωμά του στον χώρο της μόδας.
Ο Αρμάνι, ήταν ο μόδιστρος που επαναπροσδιόρισε το σύγχρονο tailoring. Επένδυσε σε κλασικά κομμάτια και στις καθαρές, διαχρονικές γραμμές. Εκείνες που χαρακτήριζαν πάντα και το προσωπικό του στυλ. Και ήταν αυτός που κέρδισε το στοίχημα που βάζει κάθε σχεδιαστής για τον εαυτό του: Να αναγνωρίζει ο κόσμος τη δουλειά του χωρίς να πρέπει να κοιτάξει την ετικέτα του ρούχου.
Γεννημένος στις 11 Ιουλίου του 1934 στην Πασιέντζα της Ιταλίας, έδειξε από νωρίς την επιρροή του στον κόσμο της υψηλής ραπτικής. «Αγαπώ την κομψότητα που πηγάζει από την ευφυΐα», είχε δηλώσει ο ίδιος, μιλώντας για τη δουλειά του.
«Ακούραστος, εργάστηκε μέχρι τις τελευταίες του μέρες, αφιερώνοντας τον εαυτό του στην εταιρεία, τις συλλογές της και τα ποικίλα και συνεχώς μεταβαλλόμενα έργα που βρίσκονταν σε εξέλιξη», ανέφερε σε δήλωσή της η εταιρεία, ανακοινώνοντας τον θάνατό του. «Έφυγε ειρηνικά, περιτριγυρισμένος από τα αγαπημένα του πρόσωπα».
►Πέθανε σε ηλικία 91 ετών ο Τζόρτζιο Αρμάνι – Ο σπουδαίος σχεδιαστής μόδας
Τζόρτζιο Αρμάνι: Από την ιατρική στη μόδα
Ο Αρμάνι γεννήθηκε στην πόλη Πιατσέντσα της βόρειας Ιταλίας, από τον Ούγκο Αρμάνι, λογιστή σε μια εταιρεία μεταφορών, και τη Μαρία Ραϊμόντι. Μεγάλωσε με τον μεγαλύτερο αδελφό του Σέρτζιο και τη μικρότερη αδελφή του Ροζάνα.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Λύκειο «Λεονάρντο ντα Βίντσι» στο Μιλάνο, φιλοδοξούσε να ακολουθήσει μια καριέρα στην ιατρική, ιδιαίτερα μετά την ανάγνωση του έργου του Α. Τζ. Κρόνιν «Η Ακρόπολη».

Εγγράφηκε στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου του Μιλάνου, αλλά το 1953, αφού φοίτησε για τρία χρόνια, έφυγε και κατατάχθηκε στον στρατό. Λόγω των γνώσεων του, τοποθετήθηκε στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο στη Βερόνα. Τελικά, αποφάσισε να αναζητήσει μια διαφορετική επαγγελματική πορεία.
Ίδρυσε την εταιρεία που πήρε το όνομά του το 1975 και από τότε ξεκίνησε να φτιάχνει μια αυτοκρατορία στον χώρο της μόδας. Έγινε παγκοσμίως γνωστός για τα ανδρικά του κοστούμια και τη διακόσμηση πολλών ξενοδοχείων.
Ένας από τους πλέον επιτυχημένους σχεδιαστές της Ιταλίας, έφτασε να έχει περιουσία 11,1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία του περιοδικού Forbes. Τον Απρίλιο του 2024 έγινε ο τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος στη χώρα του, μετά τον Τζιοβάνι Φερέρο και τον Αντρέα Πινατάρο.
Τα πρώτα βήματα του οίκου Giorgio Armani
Γεννημένος το 1934 σε μια Ιταλία που δοκιμαζόταν από τον πόλεμο, ο νεαρός Τζόρτζιο μεγάλωσε με αξίες πειθαρχίας και λιτότητας. Αρχικά στράφηκε στην ιατρική, αλλά η μοίρα τον ήθελε αλλού.
Στη δεκαετία του ’60 βρέθηκε στον οίκο Νίνο Σερούτι, όπου έμαθε την τέχνη του καλού ραψίματος. O διάσημος Ιταλός επιχειρηματίας και σχεδιαστής μόδας έδωσε μια ευκαιρία στον Αρμάνι, ο οποίος τότε ήταν ο ιδιοκτήτης της La Rinascente, προσφέροντάς του μια θέση ως σχεδιαστή ανδρικών ενδυμάτων. Εκεί ήταν που έμαθε για πρώτη φορά για τα αδόμητα σακάκια, τα οποία αργότερα τελειοποίησε και για τα οποία έγινε διάσημος.

Ενώ εργαζόταν για τον Σερούτι, ο Αρμάνι γνώρισε τον Σέρτζιο Γκαλεότι, έναν αρχιτέκτονα που θα γινόταν σύντροφος της ζωής και των επιχειρήσεών του. Αυτός ήταν που τον έπεισε να ανοίξει την δική του επιχείρηση.

Το 1975, μαζί με τον στενό του συνεργάτη Σέρτζιο Γκαλεότι, ιδρύει τον οίκο Giorgio Armani με κύριο στόχο του να επαναπροσδιορίσει την έννοια της κομψότητας. Σύντομα τα ανδρικά κοστούμια του με τις πιο χαλαρές γραμμές έγιναν συνώνυμα ενός νέου, δυναμικού τρόπου ζωής.
«Δεν σχεδιάζω ρούχα για να εντυπωσιάζω, αλλά για να απελευθερώνω», δήλωσε αργότερα.
Η πρώτη τους συλλογή ανδρικών ενδυμάτων γνώρισε μεγάλη επιτυχία στις ΗΠΑ. Το 1976 μπήκε στο Barney’s New York, ενώ το πολυκατάστημα δημιούργησε ακόμη και μια τηλεοπτική διαφήμιση για να παρουσιάσει τον Αρμάνι στους Αμερικανούς καταναλωτές (το Barneys έκλεισε τον Φεβρουάριο του 2020 μετά την υποβολή αίτησης πτώχευσης). Ακολούθησε σύντομα μια συλλογή γυναικείων ενδυμάτων, με την οποία η μάρκα έκανε το ντεμπούτο της με ένα ανδρόγυνο στυλ. («Ήμουν ο πρώτος που μαλάκωσε την εικόνα των ανδρών και σκλήρανε την εικόνα των γυναικών», δήλωσε αργότερα ο Armani).

Τα σακάκια του κέρδισαν την προσοχή του Χόλιγουντ. Το 1980, ο Ρίτσαρντ Γκιρ φόρεσε ένα κοστούμι Armani στην ταινία «American Gigolo», μετατρέποντάς το σε σύμβολο κοινωνικού κύρους.
Από εκεί και πέρα, αστέρες, μουσικοί και πολιτικοί θα γίνουν οι καλύτεροι πρεσβευτές του brand.

Σύντομα, το ντύσιμο των σταρ για το κόκκινο χαλί έγινε μια άλλη μορφή διαφήμισης για τη μάρκα. Πολλές από τις μεγαλύτερες διασημότητες της εποχής — μεταξύ άλλων, ο Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ, η Σοφία Λόρεν, η Τζόντι Φόστερ, ο Σον Κόνερι και η Τίνα Τέρνερ — φωτογραφήθηκαν φορώντας τις δημιουργίες του. Αυτό οδήγησε σε έντονο ανταγωνισμό με το άλλο μεγάλο όνομα της ιταλικής μόδας της δεκαετίας του 1980, τον Τζιάνι Βερσάτσε, του οποίου το εκθαμβωτικό στυλ έρχονταν σε έντονη αντίθεση με τις τυπικά διακριτικές εμφανίσεις του Αρμάνι.

Το 1981 λανσάρει το Emporio Armani, μια πιο νεανική, προσιτή γραμμή. Αργότερα θα ακολουθήσουν αρώματα, γυαλιά, ρολόγια, καλλυντικά, διακόσμηση και τελικά ξενοδοχεία.
Το 1985, ο Γκαλεότι πέθανε από AIDS, αφήνοντας τον Αρμάνι ως μοναδικό μέτοχο της εταιρείας. Για τη σχέση τους, ο Αρμάνι δήλωσε στο Vanity Fair το 2000: «Ο όρος «αγάπη» είναι πολύ περιοριστικός. Ήταν μια μεγάλη συνεννόηση απέναντι στη ζωή και τον υπόλοιπο κόσμο».
Το 2000 εγκαινιάζει το πρώτο Armani Hotel στο Ντουμπάι, μέσα στο εμβληματικό Burj Khalifa. Πλέον, το όνομά του δεν είναι μόνο μόδα, αλλά ολοκληρωμένος τρόπος ζωής.
Το 2005 ο Αρμάνι παρουσίασε για πρώτη φορά το Armani Privé στο Παρίσι, διεκδικώντας επάξια τη θέση του στην haute couture. Από τότε, οι δημιουργίες του κοσμούν τα κόκκινα χαλιά στις Κάννες και τα Όσκαρ.

Διακριτικός και συγκρατημένος, ο Αρμάνι δεν κυνηγούσε την δημοσιότητα. Το πάθος του ήταν η δημιουργία, απογυμνώνοντας τη μόδα από υπερβολές και στόχο την επιστροφή στην ουσία της.
«Η κομψότητα δεν είναι να ξεχωρίζεις, αλλά να θυμάσαι με διακριτικότητα», ανέφερε. Και ίσως σε αυτή τη φράση να κρύβεται το μυστικό της διαχρονικής του επιτυχίας.
Οι αποκαλύψεις για την προσωπική του ζωή
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι δεν αναφερόταν συχνά στην προσωπική του ζωή.
Σε μια σπάνια εξομολόγηση στην Corriere della Sera, σε ηλικία 90 ετών ο Τζόρτζιο Αρμάνι μίλησε για πρώτη φορά ανοιχτά για τη σεξουαλικότητά του και τις προσωπικές του εμπειρίες, δείχνοντας μια πλευρά του που κρατούσε μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Ο Αρμάνι αναφέρθηκε στην πρώτη του σεξουαλική επαφή με ένα κορίτσι κατά τη σχολική ηλικία, αλλά τόνισε πως οι πρώτες δυνατές συναισθηματικές αναμνήσεις προήλθαν από μια εμπειρία με έναν άνδρα σε καλοκαιρινή κατασκήνωση. «Δεν έχω μιλήσει ποτέ γι’ αυτό», είπε. «Συνέβη κάτω από ένα υπόστεγο, στη Μισάνο, ένα απόγευμα που όλα τα παιδιά έπρεπε να παραμένουν ήσυχα. Ήταν μια έλξη φυσική, αυθόρμητη, κάτι όμορφο». Ο ίδιος παραδέχτηκε πως εκείνη η εμπειρία, αν και δεν είχε συνέχεια, άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στη ζωή του.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στη βαθιά σχέση που τον συνέδεσε με τον συνεργάτη και σύντροφό του, Σέρτζιο Γκαλεότι. Ο θάνατός του το 1985, από ασθένεια που σχετιζόταν με το AIDS, υπήρξε ένα από τα πιο οδυνηρά γεγονότα στη ζωή του Αρμάνι. «Όταν πέθανε ο Σέρτζιο, ένιωσα πως χάθηκε κι ένα κομμάτι από εμένα», δήλωσε. «Ακόμα με εκπλήσσει το πώς βρήκα τη δύναμη να σταθώ όρθιος εκείνη την περίοδο. Έμεινα μαζί του στο νοσοκομείο για έναν ολόκληρο χρόνο, την ώρα που η καριέρα μας εκτοξευόταν».
Από το παρκέ στην πασαρέλα: Ο Αρμάνι έντυσε τον αθλητισμό με στυλ
Ως παλιός λάτρης των σπορ, ο Αρμάνι αγόρασε το 2008 την Olimpia Milano, την πιο επιτυχημένη ομάδα μπάσκετ της Ιταλίας.
Στη συνέχεια, λάνσαρε την EA7, μια σειρά αθλητικών ενδυμάτων εμπνευσμένη από τον αριθμό της φανέλας του Ουκρανού ποδοσφαιριστή Αντρέι Σεβτσένκο, πρώην επιθετικού της Μίλαν.
Αντλώντας έμπνευση από την αισθητική αυτής της σειράς, σχεδίασε τις στολές της ιταλικής ομάδας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου το 2012, του Ρίο ντε Τζανέιρο το 2016 και του Τόκιο το 2020.
10 χρυσές αρχές στυλ από τον Τζόρτζιο Αρμάνι
Ο Τζόρτζιο δεν υπήρξε απλώς ένας σχεδιαστής μόδας, αλλά ένας δάσκαλος στυλ. Μέσα από τις δηλώσεις του, τις επιλογές του και τις δημιουργίες του, μας χάρισε έναν «δεκάλογο κομψότητας» που παραμένει επίκαιρος μέχρι σήμερα.
«Κομψός δεν είναι αυτός που τον προσέχεις εκείνη τη στιγμή γι’ αυτό που φορά, αλλά αυτός που θα θυμάσαι αύριο, μεθαύριο, για πάντα»
«Η απλότητα θα κάνει πάντα τη διαφορά»
«Ένα φτηνό ζευγάρι παπούτσια είναι κακή οικονομία. Τα παπούτσια είναι η βάση της γκαρνταρόμπας σου»
«Το να είσαι σέξι είναι ζήτημα αυτοπεποίθησης»
«Οι τάσεις μόδας έχουν ημερομηνία λήξης. Το να χτίσεις ένα κομψό στυλ που βασίζεται σε κλασικές, μίνιμαλ αξίες είναι αθάνατο»
«Οι πιο καλοντυμένοι είναι πάντα εκείνοι που σου δίνουν την εντύπωση ότι δεν προσπάθησαν πολύ για να χτίσουν μία όμορφη εμφάνιση»
«Τα μαύρα και τα σκούρα μπλε κοστούμια θα είναι πάντα πιο κομψά από οποιοδήποτε άλλο χρώμα»
«Ένα άρωμα είναι κάτι περισσότερο από ένα εκχύλισμα. Είναι η υπογραφή σου»
«Προτίμησε ρούχα που είναι φτιαγμένα από κλασικά, ποιοτικά υφάσματα χωρίς περιττά στολίδια. Θα κρέμονται για πάντα στην ντουλάπα σου»
«Το στυλ είναι η πραγματική πολυτέλεια, όχι η μόδα»