Σε… κενό αέρος φαίνεται να μπαίνει η συμφωνία Γερμανίας, Γαλλίας και Ισπανίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους του μέλλοντος (Future Combat Air System, FCAS).
Όπως προκύπτει, το Βερολίνο εξετάζει εναλλακτικά σενάρια για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα κατασκευής του μαχητικού νέας γενιάς FCAS, ύψους 100 δισ. ευρώ, λόγω των παρατεταμένων εντάσεων με το Παρίσι.
Μάλιστα, η Γερμανία αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας με τη Σουηδία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, εφόσον μέχρι το τέλος του έτους δεν υπάρξει συμφωνία με τη γαλλική πλευρά.
Το FCAS, που στόχος είναι να αντικαταστήσει τα Rafale και τα Eurofighter Typhoon έως το 2040, αντιμετωπίζει συνεχείς διαφωνίες για την κατανομή της εργασίας και την ηγεσία του προγράμματος. Όλο αυτό το σκηνικό έχει προκαλέσει ανησυχία στο Βερολίνο για το μέλλον του έργου.
Σύμφωνα με το Politico, το γερμανικό υπουργείο Άμυνας έθεσε το θέμα σε συζητήσεις με την Airbus, η οποία έχει την ευθύνη για το γερμανικό σκέλος του προγράμματος. Το Βερολίνο εμφανίζεται ενοχλημένο με τη στάση της Dassault, η οποία φέρεται να διεκδικεί υπερβολικό μερίδιο στο έργο, με αποτέλεσμα να εξετάζονται εναλλακτικές επιλογές.
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η στενότερη συνεργασία με τη Σουηδία μέσω της Saab, η οποία έχει εμπειρία με το μαχητικό Gripen και τις τεχνολογίες αισθητήρων, ή με το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η BAE Systems ηγείται του ανταγωνιστικού προγράμματος Global Combat Air Programme (GCAP). Εξετάζεται επίσης η προοπτική κοινής πορείας μόνο με την Ισπανία, με την οποία δεν προκύπτουν διαφωνίες σε αυτήν τη φάση.
Airbus statement on the Future Combat Air System #FCAS pic.twitter.com/DstorIcS24
— Airbus Defence (@AirbusDefence) November 18, 2022
Παρατεταμένη ένταση στον γαλλογερμανικό άξονα για το μαχητικό
Η συζήτηση έφτασε και στο Γερμανικό Κοινοβούλιο, με τον βουλευτή των Σοσιαλδημοκρατών, Αντρέας Σβαρτς, να δηλώνει πως κάποια στιγμή οι βουλευτές θα πρέπει να αποφασίσουν: «Χρειαζόμαστε αυτό το αεροσκάφος ή όχι;». Μάλιστα, επισήμανε ότι παρότι η παραγωγή δεν έχει ακόμη ξεκινήσει, «πολλά απρόβλεπτα ζητήματα» έχουν ήδη προκύψει και ενδέχεται να προκύψουν.
Το καλοκαίρι, Παρίσι και Βερολίνο είχαν συμφωνήσει σε προσπάθεια γεφύρωσης των διαφορών τους, ώστε μέχρι το τέλος του 2025 να αποφασιστεί εάν το σχέδιο FCAS θα περάσει στη δεύτερη φάση του, με την ανάπτυξη πρωτότυπου αεροσκάφους. Ωστόσο, οι προσδοκίες για πρόοδο παραμένουν χαμηλές.
Το μεγαλύτερο αγκάθι αφορά την κατανομή της εργασίας. Σύμφωνα με γερμανικά ΜΜΕ, η Dassault ζήτησε το 80% του έργου στο πλαίσιο του οπλικού συστήματος (Next Generation Weapon System – NGWS), προκαλώντας έντονες αντιδράσεις στο Βερολίνο.
Ο εκπρόσωπος του καγκελαρίου Φρίντριχ Μερτς, Στέφαν Κορνίλιους, τόνισε πως «η κατανομή των βαρών και της εργασίας πρέπει να γίνει σύμφωνα με τη σύμβαση», υπογραμμίζοντας ότι «δεν υπάρχει διαφωνία» με τη Μαδρίτη.
Κατά την επίσκεψή του στη Μαδρίτη, ο Μερτς συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό της Ισπανίας, Πέδρο Σάντσεθ, και συμφώνησαν ότι η παρούσα κατάσταση είναι «μη ικανοποιητική» και πως χρειάζεται λύση το συντομότερο.
España habla de genocidio en Gaza y Alemania marca distancia
El canciller alemán Friedrich Merz calificó la ofensiva israelí en Gaza de “desproporcionada”, pero rechazó llamarla genocidio.
En contraste, el presidente español Pedro Sánchez habló de #genocidio, reconoció al… pic.twitter.com/mOfT8tuw1H
— DW Español (@dw_espanol) September 19, 2025
Από τη γαλλική πλευρά, αξιωματούχοι διαψεύδουν ότι η Dassault ζητά το 80% του έργου, αλλά παραδέχονται ότι θέλουν μεγαλύτερη εξουσία στις αποφάσεις για να αποφευχθούν καθυστερήσεις.
Το ρευστό πολιτικό σκηνικό στη Γαλλία, μετά την πτώση της κυβέρνησης του Φρανσουά Μπαϊρού και την ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Σεμπαστιάν Λεκορνί, δημιουργεί πρόσθετη αβεβαιότητα στο πρόγραμμα.
Ο Λεκορνί, που είχε εμπλοκή στις διαπραγματεύσεις για το FCAS ως υπουργός Άμυνας, θεωρείται από το Βερολίνο πρόσωπο-κλειδί για το αν θα υπάρξει συμβιβασμός με την Airbus, ή αν θα συνεχιστεί η σκληρή γραμμή της Dassault, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για την ευρωπαϊκή ήπειρο γενικότερα.