Η Deloitte, η συμβουλευτική πολυεθνική εταιρεία – «μαμούθ» με το μεγαλύτερο δίκτυο επαγγελματικών υπηρεσιών στον κόσμο θα επιστρέψει χρήματα στην κυβέρνηση της Αυστραλίας, καθώς παραδέχθηκε, ότι για τη σύνταξη μιας έκθεσης κόστους 440.000 δολαρίων χρησιμοποίησε τεχνητή νοημοσύνη, ενώ ήταν γεμάτη χονδροειδέστατα λάθη.
Το αρμόδιο υπουργείο επιβεβαίωσε ότι η Deloitte θα αποπληρώσει την τελευταία δόση βάσει της σύμβασής της, μετά από τις καταγγελίες ενός γερουσιαστή των Εργατικών, ο οποίος κατηγόρησε την εταιρεία συμβούλων ότι έχει «πρόβλημα ανθρώπινης νοημοσύνης».
Η Deloitte ανέλαβε από το υπουργείο να επανεξετάσει το πλαίσιο συμμόρφωσης και το σύστημα πληροφορικής που χρησιμοποιείται για την αυτοματοποίηση των κυρώσεων στο σύστημα κοινωνικής πρόνοιας σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των αμοιβαίων υποχρεώσεων από τους άνεργους που ψάχνουν δουλειά, τον Δεκέμβριο του 2024.
Η έκθεση που προέκυψε διαπίστωσε εκτεταμένα προβλήματα, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης «ιχνηλασιμότητας» μεταξύ των κανόνων του πλαισίου και της νομοθεσίας που το διέπει, καθώς και «ελαττώματα του συστήματος».
«Προσαρμόζοντας» την πραγματικότητα…
Η έκθεση δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στις 4 Ιουλίου, αλλά η Australian Financial Review τον Αύγουστο ανέφερε ότι είχαν εντοπιστεί πολλαπλά σφάλματα, συμπεριλαμβανομένων ανύπαρκτων αναφορών και παραπομπών.
Ο ακαδημαϊκός του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, Δρ. Κρίστοφερ Ρατζ, ο οποίος πρώτος επεσήμανε τα λάθη, δήλωσε ότι η έκθεση περιείχε «παραισθήσεις» όπου τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να συμπληρώνουν κενά, να παρερμηνεύουν δεδομένα ή να προσπαθούν να μαντέψουν απαντήσεις.
«Αντί να αντικαταστήσουν απλώς μια ψευδή παρατήρηση με μια νέα “πραγματική” παρατήρηση, έχουν αντικαταστήσει τις ψευδείς παραισθήσεις και στη νέα έκδοση, υπάρχουν περίπου πέντε, έξι ή επτά ή οκτώ στη θέση τους», είπε.
«Αυτό λοιπόν υποδηλώνει ότι ο αρχικός ισχυρισμός που διατυπώθηκε στο σώμα της έκθεσης δεν βασιζόταν σε καμία συγκεκριμένη πηγή αποδεικτικών στοιχείων».
Η ενημερωμένη αξιολόγηση σημείωσε έναν «μικρό αριθμό διορθώσεων σε παραπομπές και υποσημειώσεις», αλλά το τμήμα δήλωσε ότι δεν έχουν γίνει αλλαγές στις συστάσεις της αξιολόγησης.
«Η Deloitte διεξήγαγε την ανεξάρτητη αξιολόγηση διασφάλισης και επιβεβαίωσε ότι ορισμένες υποσημειώσεις και παραπομπές ήταν λανθασμένες», δήλωσε εκπρόσωπος του τμήματος.
«Η ουσία της ανεξάρτητης αξιολόγησης διατηρείται και δεν υπάρχουν αλλαγές στις συστάσεις».
Στην ενημερωμένη έκδοση της έκθεσης, η Deloitte πρόσθεσε αναφορά στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο παράρτημά της. Αναφέρει ότι ένα μέρος της έκθεσης «περιελάμβανε τη χρήση μιας αλυσίδας εργαλείων βασισμένης σε γενετική τεχνητή νοημοσύνη μεγάλου γλωσσικού μοντέλου (Azure OpenAI GPT – 4o)».
Η Deloitte δεν δήλωσε ότι η τεχνητή νοημοσύνη ήταν η αιτία των σφαλμάτων στην αρχική της έκθεση. Επίσης, επέμεινε στα αρχικά ευρήματα της αξιολόγησης.
«Καλύτερα να εγγραφείτε σε μια συνδρομή ChatGPT»
Η γερουσιαστής των Εργατικών Deborah O’Neill, η οποία συμμετείχε σε έρευνα της Γερουσίας σχετικά με την ακεραιότητα των συμβουλευτικών εταιρειών, είπε ότι φαινόταν σαν «η Τεχνητή Νοημοσύνη να αφήνεται να κάνει τη δύσκολη δουλειά».
«Η Deloitte έχει πρόβλημα με την ανθρώπινη νοημοσύνη. Αυτό θα ήταν γελοίο αν δεν ήταν τόσο αξιοθρήνητο. Μια μερική επιστροφή χρημάτων μοιάζει με μερική συγγνώμη για κατώτερης ποιότητας εργασία», είπε.
«Όποιος θέλει να συμβληθεί με αυτές τις εταιρείες θα πρέπει να ρωτήσει ακριβώς ποιος κάνει την εργασία για την οποία πληρώνουν και να επαληθεύσει αυτήν την εμπειρογνωμοσύνη και την έλλειψη χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης.
«Ίσως αντί για μια μεγάλη συμβουλευτική εταιρεία, οι προμηθευτές θα ήταν καλύτερα να εγγραφούν σε μια συνδρομή ChatGPT».