Η στρατιωτική βοήθεια προς την Ουκρανία σημείωσε απότομη μείωση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2025, παρά την πρωτοβουλία του ΝΑΤΟ για τον Κατάλογο Προτεραιοτήτων Απαιτήσεων για την Ουκρανία (PURL). Αντίθετα, η οικονομική και ανθρωπιστική βοήθεια παρέμεινε σταθερή και παρέχεται κυρίως από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ.
Τα παραπάνω προκύπτουν από τελευταία ενημέρωση του Ukraine Support Tracker, το οποίο καταγράφει τις διεθνείς ροές βοήθειας προς την Ουκρανία έως τον Αύγουστο του 2025, που δημοσιοποίησε το Ινστιτούτο του Κιέλου, την Τρίτη.
Το μεγαλύτερο μέρος της στρατιωτικής βοήθειας κατά την περίοδο παρατήρησης προήλθε από τη νέα πρωτοβουλία του ΝΑΤΟ. Συμφωνήθηκε τον Ιούλιο σε συνάντηση μεταξύ του Γενικού Γραμματέα του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε και του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και επιτρέπει στο ΝΑΤΟ να αποκτήσει «έτοιμα προς χρήση» όπλα από τα αμερικανικά αποθέματα για την Ουκρανία, τα οποία χρηματοδοτούνται από άλλα κράτη μέλη.
Μέχρι τον Αύγουστο, οκτώ χώρες του ΝΑΤΟ είχαν συμμετάσχει: Βέλγιο, Καναδάς, Δανία, Γερμανία, Λετονία, Ολλανδία, Νορβηγία και Σουηδία. Διέθεσαν συνολικά 1,9 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η στρατιωτική βοήθεια μειώνεται κατά 43% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του έτους
Παρόλο που ο νέος μηχανισμός τέθηκε σε εφαρμογή, η στρατιωτική βοήθεια μειώθηκε σημαντικά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Αφού οι ΗΠΑ σταμάτησαν να ανακοινώνουν νέα πακέτα βοήθειας στις αρχές του 2025, οι ευρωπαϊκές χώρες παρενέβησαν και επέκτειναν σημαντικά τη στρατιωτική τους υποστήριξη. Ως αποτέλεσμα, ο μηνιαίος μέσος όρος των κονδυλίων στρατιωτικής βοήθειας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 ξεπέρασε εκείνον της περιόδου 2022-2024, παρά την έλλειψη συνεισφορών των ΗΠΑ.
Ωστόσο, αυτή η δυναμική κατέρρευσε το καλοκαίρι: τα στρατιωτικά κονδύλια από τις ευρωπαϊκές χώρες μειώθηκαν κατά 57% σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025, ακόμη και όταν συμπεριλήφθηκαν οι συνεισφορές τους στην πρωτοβουλία PURL του ΝΑΤΟ. Ο μηνιαίος μέσος όρος όλης της στρατιωτικής βοήθειας κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ήταν επομένως 43% κάτω από το επίπεδο του πρώτου εξαμήνου του 2025.
«Καθώς η στρατιωτική υποστήριξη προς την Ουκρανία εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από την προμήθεια νέων όπλων – η οποία συχνά διαρκεί μήνες ή και χρόνια για να εφαρμοστεί – η πρωτοβουλία PURL του ΝΑΤΟ αποτελεί ένα σημαντικό μέσο για την παροχή στην Ουκρανία έτοιμων προς χρήση όπλων από τα αποθέματα των ΗΠΑ», λέει ο Christoph Trebesch, επικεφαλής του Ukraine Support Tracker και Διευθυντής Έρευνας στο Ινστιτούτο Κιέλου.
«Ταυτόχρονα, η μείωση της στρατιωτικής βοήθειας τον Ιούλιο και τον Αύγουστο είναι εκπληκτική. Παρά την πρωτοβουλία PURL του ΝΑΤΟ, η Ευρώπη μειώνει τη συνολική στρατιωτική της υποστήριξη. Αυτό που θα είναι κρίσιμο τώρα είναι το πώς θα εξελιχθούν τα στοιχεία το φθινόπωρο».
Η ΕΕ διατηρεί υψηλό επίπεδο πολιτικής βοήθειας
Μεταξύ Ιουλίου και Αυγούστου, διατέθηκαν 7,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε οικονομική και ανθρωπιστική βοήθεια, ποσό που είναι σύμφωνο με τα προηγούμενα έτη και το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Από τα νέα κεφάλαια, το 86% προέρχεται από θεσμικά όργανα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων νέων δόσεων στο πλαίσιο της Διευκόλυνσης για την Ουκρανία (5,4 δισεκατομμύρια ευρώ) και του Μηχανισμού Δανείων ERA (1 δισεκατομμύριο ευρώ).
«Το συνολικό επίπεδο οικονομικής και ανθρωπιστικής υποστήριξης παρέμεινε σχετικά σταθερό,- ακόμη και ελλείψει συνεισφορών των ΗΠΑ», σημείωσε ο Christoph Trebesch. «Είναι πλέον κρίσιμο αυτή η σταθερότητα να επεκταθεί και στη στρατιωτική υποστήριξη, καθώς η Ουκρανία βασίζεται σε αυτήν για να στηρίξει τις αμυντικές της προσπάθειες επί τόπου».