Tα κατοικίδια που μεταφέρονται σε πτήσεις μπορούν να θεωρούνται αποσκευές, σύμφωνα με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, γεγονός που σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν υποχρεούνται να καταβάλουν αυξημένη αποζημίωση σε περίπτωση απώλειας του ζώου.
Η υπόθεση έφτασε στο Ανώτατο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο όταν ένας σκύλος χάθηκε κατά τη διάρκεια ταξιδιού από το Μπουένος Αϊρες στη Βαρκελώνη, με αποτέλεσμα η ιδιοκτήτρια να καταθέσει αγωγή για αποζημίωση.
Σύμφωνα με τον Guardian, το δικαστήριο άκουσε ότι η επιβάτιδα και η μητέρα της ταξίδευαν με τον σκύλο τους, τη Μόνα, ο οποίος είχε τοποθετηθεί σε ειδικό κλουβί μεταφοράς για το ταξίδι. Όμως, το ζώο διέφυγε την ώρα που μεταφερόταν προς το αεροσκάφος και δεν εντοπίστηκε ποτέ, γεγονός που οδήγησε την επιβάτιδα να ζητήσει αποζημίωση ύψους 5.000 ευρώ για ηθική βλάβη, σε μια δικαστική διαμάχη που διήρκεσε έξι χρόνια.
Ωστόσο, όπως επισήμανε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν είχε γίνει ειδική δήλωση σχετικά με τις αποσκευές κατά το check-in και, ως εκ τούτου, δεν μπορούσαν να υποβάλουν αξίωση για τις απώλειες αυτές, ανέφερε το δικαστήριο.
Παρότι τα κατοικίδια δεν είναι συνηθισμένα σε ευρωπαϊκές πτήσεις, είναι πιο συχνά σε διηπειρωτικά ταξίδια, όπου μικρόσωμοι σκύλοι επιτρέπεται να ταξιδεύουν στην καμπίνα, ενώ οι μεγαλύτεροι – όπως η Μόνα – μεταφέρονται στον χώρο αποσκευών, εφόσον η αεροπορική εταιρεία το επιτρέπει.
«Ο σκύλος βγήκε από το κλουβί, άρχισε να τρέχει κοντά στο αεροπλάνο και δεν κατέστη δυνατό να εντοπιστεί», αναφέρεται στα έγγραφα του δικαστηρίου.
Παρά την έντονη αναζήτηση που περιλάμβανε ακόμα και εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την ιδιοκτήτρια, η Μόνα δεν εντοπίστηκε ποτέ, σύμφωνα με όσα κατατέθηκαν στο ισπανικό δικαστήριο.
Η ιδιοκτήτρια δήλωσε πως δεν πρόκειται να εγκαταλείψει την αναζήτηση του ζώου της, εκφράζοντας την οργή της: «Είναι ντροπή αν κάποιος πήρε τον σκύλο μου και τον κρατά σαν να είναι δικός του στο Μπουένος Αϊρες». Σε ανάρτησή της στο Facebook έγραψε: «Ποιος έχει τη Μόνα, γνωρίζοντας ότι είναι δική μας; Γνωρίζοντας τον πόνο που νιώθουμε;»
Η απόφαση του δικαστηρίου δημιουργεί πλέον δεδικασμένο για όσους ταξιδεύουν με κατοικίδια χωρίς να έχουν κάνει ειδική δήλωση για το περιεχόμενο του κλουβιού μεταφοράς, κάτι που επηρεάζει το ύψος της αποζημίωσης σε περίπτωση απώλειας.
Tι υποστήριξε η αεροπορική εταιρεία
Η αεροπορική εταιρεία Iberia, η οποία εμπλέκεται στην υπόθεση, αποδέχθηκε την ευθύνη για την απώλεια, αλλά όχι το ποσό της αποζημίωσης, υποστηρίζοντας ότι υπερβαίνει το όριο που προβλέπεται για αποσκευές χωρίς ειδική δήλωση.
Ο Ισπανός δικαστής παρέπεμψε την υπόθεση στο ευρωπαϊκό δικαστήριο προκειμένου να εξεταστεί το βασικό νομικό ερώτημα: αν ένα κατοικίδιο ζώο μπορεί να θεωρηθεί «αποσκευή» σύμφωνα με τη Σύμβαση του Μόντρεαλ, η οποία καθορίζει τους κανόνες ευθύνης των αεροπορικών εταιρειών για περιστατικά όπως θάνατοι, καθυστερήσεις, απώλειες φορτίου ή αποσκευών.
Στην απόφασή του, το Δικαστήριο ανέφερε: «Η Σύμβαση του Μόντρεαλ αναφέρεται σαφώς σε “πρόσωπα” και “αποσκευές”. Συνεπώς, το κατοικίδιο δεν μπορεί να θεωρηθεί “επιβάτης” αλλά περιλαμβάνεται στον όρο “αποσκευή”, με αποτέλεσμα η αποζημίωση για απώλειά του να υπόκειται στο καθεστώς ευθύνης που ισχύει για τις αποσκευές».
Ο δικαστής σημείωσε επίσης ότι η ευθύνη της αεροπορικής εταιρείας για αποσκευές μπορεί να τροποποιηθεί μόνο αν έχει γίνει ειδική δήλωση, κάτι που δεν συνέβη σε αυτή την περίπτωση.
Ως εκ τούτου, και σύμφωνα με την απόφαση του ισπανικού δικαστηρίου, η Φελισίσιμα δικαιούται αποζημίωση μόλις 1.578,82 ευρώ, δηλαδή πολύ μικρότερη από τις 5.000 ευρώ που διεκδικούσε.
Σε δήλωσή του, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο διευκρίνισε: «Το γεγονός ότι η προστασία της ευζωίας των ζώων αποτελεί σκοπό γενικού συμφέροντος, αναγνωρισμένο από την Ευρωπαϊκή Ενωση, δεν αναιρεί τη δυνατότητα τα ζώα να μεταφέρονται ως “αποσκευές” και να θεωρούνται ως τέτοια όσον αφορά την ευθύνη για την απώλειά τους».