Μέχρι στιγμή άγνωστή παραμένει η κατάσταση για το πότε θα επαναλειτουργήσει η Διώρυγα του Σουέζ, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες της αιγυπτιακής κυβέρνησης και των αρμοδίων αρχών της.
Ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Οσάμα Ραμπία, τόνισε σήμερα ότι «είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το πότε θα επιλυθεί το πρόβλημα με το φορτηγό πλοίο που μπλοκάρει τη διέλευση των πλοίων».
Μέχρι τώρα 321 πλοία παραμένουν εγκλωβισμένα στη Διώρυγα του Σουέζ, ελπίζοντας ότι θα επιτευχθεί η διάνοιξη από τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Ήδη, 14 ρυμουλκά πλοία έχουν ριχτεί στον αγώνα αποκόλλησης του τεράστιου φορτηγού πλοίου «Ever Given» και όπως σημείωσε ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ.
Η νέα επιχείρηση ρυμούλκησης του γιγάντιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχει σφηνώσει στη Διώρυγα του Σουέζ ξεκίνησε το μεσημέρι του Σαββάτου, καθώς το κόστος της προσάραξής του υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ, σύμφωνα με την εταιρία ναυτιλιακών αποτιμήσεων VesselsValue.
Κατά πληροφορίες σήμερα κινήθηκε η πρύμνη με το πηδάλιο και την προπέλα του να λειτουργούν ξανά.
Ο πρόεδρος της Αρχής Οσάμα Ράμπι δήλωσε ότι ευελπιστεί να μην χρειαστεί να καταφύγουν στην απομάκρυνση εμπορευματοκιβωτίων από το πλοίο για να μειωθεί το φορτίο του, αλλά επισήμανε ότι οι ισχυροί άνεμοι και οι παλίρροιες δυσχεραίνουν τις προσπάθειες αποκόλλησής του.
Ο ίδιος είπε ότι δεν θα καταστεί δυνατό αεροσκάφη να απομακρύνουν εμπορευματοκιβώτια από το προσαραγμένο πλοίο και ότι 14 ρυμουλκά προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την υψηλή παλίρροια του Σαββάτου, ενώ περισσότερα θα φτάσουν την Κυριακή εάν αποτύχει η νέα απόπειρα.
Το περιστατικό συνέβη την Τρίτη, εξαιτίας δυνατών ανέμων σε συνδυασμό με αμμοθύελλα, όπως αρχικά έγινε γνωστό από διάφορες πηγές, και έχει προκαλέσει τεράστια συμφόρηση στη θαλάσσια δίοδο.
Ο Ράμπι ωστόσο είπε σήμερα ότι στην προσάραξη του πλοίου πιθανόν να συνετέλεσε κάποιο τεχνικό πρόβλημα ή ανθρώπινο σφάλμα.
Σε κάθε περίπτωση, αποκλεισμένη για ακόμη ένα 24ωρο παραμένει η Διώρυγα του Σουέζ, με το πλοίο πλοίο Ever Given να έχει «φρακάρει» τη διέλευση σε αγαθά αξίας σχεδόν 10 δισ. δολαρίων ημερησίως, προκαλώντας τεράστιο κόστος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Αν και ελάχιστες πληροφορίες είναι διαθέσιμες για το περιεχόμενο των «φρακαρισμένων» φορτίων, δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg αναφέρει ότι -μεταξύ άλλων- υπάρχουν και περίπου 10 φορτία, τα οποία «κουβαλούν» χιλιάδες ζώα, και κυρίως πρόβατα.
Το Ever Given είναι πλοίο συμφερόντων Ταϊβάν μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στο βόρειο και νότιο σημείο της διώρυγας έχει σχηματιστεί ουρά από εμπορικά που ευελπιστούν ότι θα μπορέσουν κάποια στιγμή να συνεχίσουν την πορεία για να ξεφορτώσουν το εμπόρευμά τους σε λιμάνια της Ευρώπης. Το γεγονός καθιστά ακόμη πιο σαφή την νευραλγική σημασία του περάσματος. Σύμφωνα με την διαχειρίστρια υπηρεσία του Σουέζ, κάθε χρόνο διαπλέουν την λωρίδα 19.000 πλοία. Με αυτόν τον τρόπο συντομεύουν τον χρόνο διαδρομής ανάμεσα στην Ερυθρά Θάλασσα και την Μεσόγειο. Κατά μέσον όρο 50 εμπορικά την ημέρα, τα οποία μεταφέρουν ένα εκατομμύριο τόνους εμπορεύματος.
Ενδέχεται να δούμε βιομηχανίες να σταματούν την παραγωγή.
Από παιδικά παιχνίδια, κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικά είδη, μέχρι μηχανές, ενδύματα, έπιπλα, ακόμη και αυτοκίνητα πάνω σε ειδικά διαμορφωμένα εμπορικά πλοία περνούν από τη διώρυγα λέει η οικονομολόγος Γκαμπριέλε Βίντμαν από την τράπεζα DEKA.
Για τη Γερμανία το ποσοστό εισαγωγών-εξαγωγών που διακινούνται μέσω της διώρυγας αντιστοιχεί στο 8 με 9% σύμφωνα με οικονομολόγους του Ινστιτούτου Παγκόσμιας Οικονομίας IfW του Κιέλου. Ιδιαίτερα για την Κίνα, τον σημαντικό εταίρο της Γερμανίας, το πλήγμα είναι πολύ μεγάλο, καθώς τα 2/3 των εμπορικών συναλλαγών των δύο χωρών μεταφέρεται μέσω του Σουέζ. «Αν δεν βρεθεί λύση τις επόμενες ημέρες, ίσως εμφανιστούν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα της Γερμανίας», υποστηρίζει ο Βίνσεντ Στάμερ στη DW.
Και ο Αμερικανός Σαλ Μερκογλιάνο, ιστορικός ναυτιλίας, περιγράφει τις οικονομικές επιπτώσεις με μελανά χρώματα: Αυτό που θα δείτε πολύ σύντομα στην Ευρώπη είναι η αύξηση του κόστους των καυσίμων. Βλέπετε ήδη τάνκερ γεμάτα με αργό πετρέλαιο να έχουν ακινητοποιηθεί. Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα γίνεται με πολύ πιο αργό ρυθμό. Η Amazon θα σας επισημάνει ότι η παράδοση του πακέτου σας δεν θα μπορέσει να γίνει τις επόμενες ημέρες. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα θα το έχουν οι βιομηχανίες. Εάν είστε για παράδειγμα η BMW, και περιμένετε εξαρτήματα από την Ασία, θα τα παραλάβετε πολύ αργότερα. Άρα ενδέχεται να δούμε βιομηχανίες να σταματούν την παραγωγή.
Όπως επισημαίνει ο ιστορικός όλο το ζήτημα έχει μια τεράστια δυναμική. Το χειρότερο σενάριο είναι να διαρκέσει αυτή η κατάσταση, κάτι που θα προκαλέσει τεράστια δυσλειτουργία στην παγκόσμια οικονομία, σε μία περίοδο που ήδη η πανδημία την έχει χτυπήσει αδυσώπητα. Ενδιαφέρουσα πληροφορία: Σύμφωνα με την FAZ το εμπορικό Ever Given είχε δημιουργήσει προβλήματα και μέσα στο λιμάνι του Αμβούργου, όταν πριν δύο χρόνια προκάλεσε τεράστια καταστροφή σε ένα φέριμποτ, μπλοκάροντας το λιμάνι.
Τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ, καθώς το γιγαντιαίο πλοίο Ever Given παραμένει καθηλωμένο.
Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.
{https://youtu.be/VdLABU_0TBg}