Το Netflix ανακοίνωσε, την Τρίτη (19/04), ότι έχασε περισσότερους συνδρομητές από όσους απέκτησε κατά τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, αντιστρέφοντας έτσι μια δεκαετία σταθερής ανάπτυξης. Οι μετοχές της εταιρείας σημείωσαν πτώση 35%, την Τετάρτη (20/04), ενώ έχασε περίπου 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε κεφαλαιοποίηση. Μάλιστα, ολόκληρος ο κλάδος της ψυχαγωγίας επηρεάστηκε, καθώς οι μετοχές εταιρειών όπως η Disney, η Warner Bros. Discovery και η Paramount, επίσης, υποχώρησαν.
Από την πλευρά του, το Netflix επέρριψε ευθύνες σε διάφορα ζητήματα, από τον αυξημένο ανταγωνισμό μέχρι την απόφασή του να εγκαταλείψει όλους τους συνδρομητές του στη Ρωσία λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της εταιρείας. Για τα στελέχη της ψυχαγωγίας και τους αναλυτές, η στιγμή αυτή ήταν καθοριστική στον λεγόμενο «πόλεμο των streaming υπηρεσιών». Ύστερα από χρόνια προσπαθειών, ίσως υπάρχει μια ευκαιρία για τις αντίπαλες πλατφόρμες του Netflix να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος.
Εντούτοις, η εν λόγω ανακοίνωση του Netflix έθεσε μια σειρά από ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν τους επόμενους μήνες: Υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές streaming; Πόσοι άνθρωποι είναι πραγματικά πρόθυμοι να πληρώσουν γι' αυτές; Θα μπορούσε αυτή η επιχείρηση να είναι λιγότερο κερδοφόρα και πολύ λιγότερο αξιόπιστη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια;
Ποιες οι ανησυχίες των παραδοσιακών μέσων μαζικής ενημέρωσης
Αναλυτικά, η βιομηχανία των παραδοσιακών μέσων μαζικής ενημέρωσης, η οποία ανησυχεί για τη μείωση των εισιτηρίων των κινηματογραφικών αιθουσών και της τηλεθέασης, αναδιαμορφώνεται για να τα βάλει με τις streaming υπηρεσίες και να ανταγωνιστεί το Netflix. Ειδικότερα, η Disney έχει επενδύσει δισεκατομμύρια. Η Discovery Inc. και η WarnerMedia ολοκλήρωσαν τη συγχώνευσή τους, αυτόν τον μήνα, για να ανταγωνιστούν καλύτερα τα μεγαθήρια του streaming. Το CNN λάνσαρε μια νέα υπηρεσία streaming, το λεγόμενο CNN+, που δεν προσέλκυσε το ενδιαφέρον των συνδρομητών, γι' αυτό και το δίκτυο αποφάσισε το κλείσιμο του CNN+ μέσα σε λίγες εβδομάδες.
Τα ξαφνικά προβλήματα του Netflix δείχνουν ότι αυτές οι επενδύσεις ενέχουν μεγάλο κίνδυνο. Η αγορά των streaming υπηρεσιών μπορεί να εξακολουθεί να είναι μια γιγαντιαία αγορά μακροπρόθεσμα, αλλά τα επόμενα χρόνια θα μπορούσαν να είναι δύσκολα, όπως δήλωσε ο Ριτς Γκρίνφιλντ, αναλυτής της LightShed Partners, σύμφωνα με σχετική δημοσίευση των «New York Times».
Χαρακτηριστικά, ο ίδιος επεσήμανε: «Ό,τι και να γίνει, φαίνεται πολύ λιγότερα κερδοφόρα (σ.σ. η αγορά των streaming υπηρεσιών) και αυτό είναι πρόβλημα για όλους». Μάλιστα, λιγότεροι συνδρομητές σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος λόγω του εντονότερου ανταγωνισμού για τη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου σημαίνει λιγότερα κέρδη για όλους.
Μια άλλη ανησυχία, λένε ορισμένοι αναλυτές, είναι το λεγόμενο ποσοστό απομάκρυνσης. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικοί απέναντι στην αύξηση των τιμών για τις υπηρεσίες streaming και είναι όλο και πιο πιθανό να ακυρώσουν μια υπηρεσία όταν μια αγαπημένη εκπομπή φτάσει στο τέλος της, δήλωσε ο Κέβιν Ουέστκοτ, αντιπρόεδρος της εταιρείας συμβούλων Deloitte.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Deloitte, το 25% των πελατών στις ΗΠΑ έχει ακυρώσει μια υπηρεσία streaming μόνο και μόνο για να εγγραφεί εκ νέου σε αυτήν μέσα σε έναν χρόνο.
Η πίεση του Netflix στην Disney και όχι μόνο
Τα προβλήματα του Netflix αυξάνουν την πίεση στην Disney, η οποία θα ανακοινώσει τον αριθμό των συνδρομητών της στις 11 Μαΐου. Εάν τα στοιχεία της Disney δεν ανταποκριθούν στις προσδοκίες, οι ανησυχίες γύρω από την αγορά των streaming υπηρεσιών θα ενταθούν.
Ακόμα, και το Χόλιγουντ ανησυχεί πλέον για το ότι η επέκταση του Netflix θα μπορούσε να επιβραδυνθεί και για το ότι ότι η προθυμία της εταιρείας να πληρώνει ό,τι χρειάζεται για σενάρια και συμφωνίες θα μπορούσε να μειωθεί κατά πολύ. Επισημαίνεται πως το Netflix έχει ξοδέψει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια τα τελευταία πέντε χρόνια με σκοπό τα βραβεία Όσκαρ και, μέχρι στιγμής, δεν έχει καταφέρει να κατακτήσει το αγαλματίδιο για την Καλύτερη Ταινία παρότι έχει επαινεθεί για τις παραγωγές του.
Επιπλέον, το Netflix αναγνώρισε ότι ο άγριος ανταγωνισμός στις streaming υπηρεσίες ήταν εν μέρει ένας λόγος που η ανάπτυξη της εταιρείας είχε σταματήσει. Πλέον τίθεται το ερώτημα κατά πόσο το πρωτότυπο περιεχόμενο του Netflix είναι αρκετά ισχυρό για να ξεχωρίσει, καθώς ακόμα και εταιρείες με μεγαλύτερη οικονομική επιφάνεια, όπως η Apple και η Amazon, συνεχίζουν να αυξάνουν τις δαπάνες τους για σειρές όπως το «Severance» και το prequel του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», για το οποίο η Amazon λέγεται ότι επενδύει περισσότερα από 450 εκατομμύρια δολάρια.
Ο ανταγωνισμός στις streaming υπηρεσίες και οι διαφημίσεις στο Netflix
Από την πλευρά του, ο Ριτς Γκρίνφιλντ επεσήμανε: «Η πραγματικότητα είναι ότι με τόσο εναλλακτικό περιεχόμενο εκεί έξω, πού είναι το νέο υλικό; Πού είναι τα νέα franchises;». Ο ίδιος, επίσης, σημείωσε ότι σειρές όπως το «Ozark», το «Stranger Things» και το «Crown» πρόκειται σύντομα να ολοκληρωθούν.
Πράγματι, το ενδιαφέρον για την τεράστια βιβλιοθήκη του Netflix παρουσιάζει σημάδια κάμψης, με τον Αλεχάντρο Ρόχας, αντιπρόεδρο εφαρμοσμένης ανάλυσης στην εταιρεία ερευνών, Parrot Analytics, να τονίζει: «Για κάθε τίτλο στον κατάλογο του Netflix, η ζήτηση είναι σχεδόν αμετάβλητη. Ο κατάλογος για το HBO Max και το Disney+ αυξάνεται με διψήφιο ποσοστό. Αυτή είναι μεγάλη διαφορά».
Επίσης, ο συνδιευθύνων σύμβουλος τιου Netflix, Ριντ Χάστινγκς, ο οποίος κάποτε είχε δεσμευθεί ότι δεν θα υπήρχαν ποτέ διαφημίσεις στο Netflix, δήλωσε ότι η εταιρεία θα εξετάσει το ενδεχόμενο να εισαγάγει μια χαμηλότερη τιμή συνδρομής με διαφημίσεις μέσα στα επόμενα ένα-δύο χρόνια. Το Netflix ανακοίνωσε, ακόμα, ότι θα πατάξει την κοινή χρήση κωδικών πρόσβασης, μια πρακτική με την οποία στο παρελθόν έλεγε ότι δεν είχε κανένα πρόβλημα. Χαρακτηριστικά, ο Ριντ Χάστινγκς σημείωσε την Τρίτη (19/04): «Το σκεφτόμασταν αυτό εδώ και μερικά χρόνια, αλλά όταν αναπτυσσόμασταν γρήγορα, δεν ήταν προτεραιότητά μας».
{https://youtu.be/O1abP3Eo_RA}