Η περίοδος της Eurovision 2025, που γίνεται στην Ελβετία, άρχισε το Σάββατο (3/5) αφού οι πρώτες 7 χώρες, δηλαδή η Ισλανδία, η Πολωνία, η Σλοβενία, η Εσθονία, η Ουκρανία, η Σουηδία και η Πορτογαλία, οι οποίες διαγωνίζονται στον πρώτο ημιτελικό (13/5), έκαναν την πρώτη τους τεχνική πρόβα στη Βασιλεία.
Οι σημερινές πρόβες στη Eurovision 2025
🇮🇸 Ισλανδία
Οι VÆB, που εκπροσωπούν την Ισλανδία στη Eurovision 2025, είναι τα αδέλφια Matthías Davíð Matthíasson και Hálfdán Helgi Matthíasson. Είναι το πρώτο σχήμα του ημιτελικού που γεννήθηκε στο TikTok, αλλά σίγουρα όχι το τελευταίο. Το τραγούδι λέγεται «RÓA» και σημαίνει «κωπηλασία» και το κομμάτι φυσικά έχει να κάνει πολύ με τις βάρκες.
Η σκηνική εμφάνισή τους είναι κατά βάση ίδια με αυτή που είδαμε στον εθνικό τελικό της Ισλανδίας για τη Eurovision 2025, αλλά πιο ολοκληρωμένη. Η ξύλινη βάρκα που αποτελείται από δύο μέρη, είναι βαμμένη λευκή με μερικά κύματα στο επίπεδο της σκηνής, και οι τρεις χορευτές που συνοδεύουν το συγκρότημα, φορούν ασημένιες παντελόνες με χαριτωμένα ισλανδικά πουλόβερ και ασημένια καπέλα κουβάδες.
Τα δύο αγόρια των VÆB, σύμφωνα με τoυς διοργανωτές της Eurovision 2025, φορούν τα ίδια ρούχα με κουκούλες που έχουμε δει και στο παρελθόν, και φυσικά τα ασημένια γυαλιά τους, το σήμα κατατεθέν τους. Όλη η εμφάνισή τους έχει αναβαθμιστεί. Μάλιστα, θα έχουμε και mic drop στο τέλος.
Δύο ενδιαφέροντα πράγματα που θα δούμε να χρησιμοποιούνται με μεγάλη επιτυχία φέτος – οι οθόνες LED στο πίσω μέρος της σκηνής καλύπτουν όλο το πλάτος και το ύψος, οπότε αυτό επιτρέπει στους καλλιτέχνες να δημιουργούν εξαιρετικά εντυπωσιακά γραφικά σκηνικά. Οι VÆB τις χρησιμοποιούν για γεωμετρικά και θαλάσσια τοπία σε κόκκινο και μπλε νέον που μοιάζουν πολύ ισλανδικά, μαζί με τη λέξη «VÆB» με γιγαντιαία γράμματα που είδαμε στον εθνικό τελικό της Ισλανδίας για τη Eurovision 2025.
Επίσης, το μπροστινό μέρος της σκηνής έχει ένα τεράστιο ορθογώνιο πλαίσιο που στηρίζει την οροφή – αυτό είναι επίσης εξ ολοκλήρου επενδυμένο με οθόνες LED και στις τρεις πλευρές του, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται γραφικά και να δημιουργείται βάθος πεδίου. Είναι πραγματικά έξυπνο και φαίνεται καταπληκτικό τόσο στην οθόνη όσο και στο κοινό.
Πολλοί πίδακες καπνού ολοκληρώνουν την εμφάνιση της Ισλανδίας.
🇵🇱 Πολωνία
Η Πολωνία ήταν η επόμενη χώρα που έκανε πρόβα και η πρώτη επιστροφή στη Eurovision 2025. Η Justyna Steczkowska εκπροσώπησε για πρώτη φορά την Πολωνία στη Eurovision το 1995 με το τραγούδι «Sama» – είναι μια καθιερωμένη καλλιτέχνιδα στην Πολωνία, έχοντας κυκλοφορήσει 19 στούντιο άλμπουμ και έχει ηχογραφήσει πάνω από 200 τραγούδια και έχει δώσει περισσότερες από 3.000 συναυλίες.
Κάθε χρόνο υπάρχουν μερικά τραγούδια που έχουν ένα μπάσο τόσο δυνατό που το νιώθεις. Το τραγούδι «GAJA», λοιπόν, είναι σίγουρα ένα από αυτά. Η Justyna Steczkowska κατεβαίνει σε δύο σχοινιά από την οροφή στην αρχή του τραγουδιού, με ένα μαύρο catsuit που μοιάζει πολύ με αυτό που φορούσε στον εθνικό τελικό της Πολωνίας για τη Eurovision 2025, αλλά χωρίς τα κρόσσια στους ώμους. Οι τέσσερις χορευτές που την πλαισιώνουν (δύο άνδρες και δύο γυναίκες), έχουν επίσης διαφορετικά ρούχα, με φούστες με κρόσσια που μοιάζουν με μονομάχους και πολύ ψηλά τακούνια – η χορογραφία είναι πολύπλοκη.
Στον τοίχο με τις οθόνες LED προβάλλονται περιστρεφόμενοι πλανήτες και νερό και αστραπές και λάβα, σαν να πρόκειται για τη γέννηση του σύμπαντος. Στη συνέχεια, στο τέλος, η Justyna Steczkowska ανυψώνεται ξανά στους ουρανούς με φόντο δράκους που αναπνέουν φωτιά. Είναι σαν το «Game of Thrones» να συναντά τη Eurovision, και είναι ένα απόλυτο θέαμα από την αρχή μέχρι το τέλος.
Η εμφάνιση της Πολωνίας ολοκληρώνεται με καπνό χαμηλά στην κεντρική σκηνή από την αρχή και πίδακες φλόγας κατά τη διάρκεια κάθε ρεφρέν, αλλά και για την τελευταία μεγάλη νότα.
🇸🇮 Σλοβενία
Η πρώτη – χρονικά – μπαλάντα για τη Eurovision 2025 έρχεται από τη Σλοβενία και πρόκειται για ένα απόλυτο καρδιοχτύπι από τον Klemen, ο οποίος είναι ηθοποιός, τραγουδιστής, τραγουδοποιός και τηλεοπτικός οικοδεσπότης. Έχει παρουσιάσει το EMA, τον εθνικό τελικό της Σλοβενίας για τη Eurovision, τέσσερις φορές, αλλά φέτος είναι η σειρά του να εκπροσωπήσει τη χώρα του στον διαγωνισμό τραγουδιού.
Το τραγούδι «How Much Time Do We Have Left» είναι ένα τραγούδι για την ευθραυστότητα της ζωής και η σκηνοθεσία αποτυπώνει πραγματικά αυτό το θέμα, καθώς τόσο οι οθόνες LED όσο και η μπροστινή αψίδα της σκηνής λάμπουν με χιλιάδες αστέρια που αλλάζουν από κόκκινο σε μπλε κατά τη διάρκεια του τραγουδιού.
Επίσης, έχουμε και ένα διαφορετικό ντύσιμο από αυτό που είχε ο Klemen στο EMA – σε αυτή την πρόβα φοράει ένα μαύρο κοστούμι με λευκό T-shirt, αντί για το γκρι ζιβάγκο. Όπως είδαμε στο EMA, δηλαδή στον εθνικό τελικό της Σλοβενίας για τη Eurovision 2025, ο Klemen τραγουδάει το μεσαίο τμήμα ανάποδα, υποστηριζόμενος από δύο χορευτές.
Ύστερα από δύο uptempo τραγούδια, αυτό το κομμάτι αναμένεται να δημιουργήσει μια στιγμή όμορφη ησυχίας – τα φωνητικά του Klemen γεμίζουν την αίθουσα με καρδιά και ψυχή.
🇪🇪 Εσθονία
Η Εσθονία εκπροσωπείται από τον Tommy Cash και το τραγούδι «Espresso Macchiato». Είναι τραγουδιστής, με τεράστιο κοινό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε όλη την Ευρώπη – έχει παίξει ακόμη και στο Glastonbury, και τώρα φέρνει το μοναδικό του στυλ στη Βασιλεία.
Το τραγούδι «Espresso Macchiato» είναι το πρώτο από τα τρία τραγούδια που περιλαμβάνουν την ιταλική γλώσσα φέτος και ένα από τα δύο τραγούδια για την Ιταλία που δεν ερμηνεύονται από… την Ιταλία.
Ο Tommy Cash φοράει το ίδιο μπλε κοστούμι με τη μακριά κόκκινη γραβάτα που είδαμε στο Eesti Laul, δηλαδή στον εθνικό τελικό της Εσθονίας για τη Eurovision 2025, και η εμφάνισή του είναι επίσης σχεδόν η ίδια. Στη σκηνή συνοδεύεται από τέσσερις άνδρες.
Ακόμα, οι οθόνες LED δημιουργούν ένα αλπικό τοπίο που ταιριάζει με τα βουνά που πλαισιώνουν τη σκηνή, με παρόμοια κινούμενα γραφικά με αυτά που είδαμε στο Eesti Laul, απλά πολύ μεγαλύτερα και πιο τολμηρά. Υπάρχει μια πραγματικά διασκεδαστική ενέργεια σε αυτό το τραγούδι – δεν μπορείς παρά να τραγουδήσεις μαζί του. Αναμένεται να έχει το θερμό χειροκρότημα όσων βρεθούν στο «St. Jakobshalle».
🇺🇦 Ουκρανία
Στον πρώτο ημιτελικό θα έρθει η ώρα για την Ισπανία να εμφανιστεί τώρα, αλλά ως μία από τις «Big 5» χώρες δεν θα κάνει πρόβα μέχρι την Πέμπτη (8/5). Αντ’ αυτού ήρθε η ώρα για το πρώτο μας συγκρότημα – το ουκρανικό τριμελές συγκρότημα Ziferblat. Δημιουργήθηκαν το 2015 και έλαβαν μέρος στο «X Factor Ukraine» το 2019, όπου είχαν μέντορα Andriy Danylko, γνωστός και ως Verka Serduchka.
Αποτελούμενοι από τους Daniel, Valentyn και Fedir, οι Ziferblat αυτοπροσδιορίζονται ως μέρος της νέας γενιάς της ουκρανικής μουσικής. Η σκηνοθεσία έχει σίγουρα υποστεί κάποιες αλλαγές από την εμφάνιση που κέρδισε το Vidbir, δηλαδή τον εθνικό τελικό της Ουκρανίας για τη Eurovision 2025. Τα κοστούμια έχουν παρόμοιο κόψιμο με φουσκωτούς ώμους, που παραπέμπουν στη δεκαετία του 1970, αλλά τώρα το καθένα είναι σε διαφορετικό μονόχρωμο φωτεινό χρώμα με πολλή λάμψη, και οι τρεις τραγουδιστές έχουν λαμπερές χρυσές παντελόνες.
Ο κήπος της σκηνής με το γρασίδι και τα λουλούδια έχει επίσης εξαφανιστεί – αντ’ αυτού οι οθόνες LED έχουν ροζ και πράσινα νέον γραφικά που πάλλονται και στροβιλίζονται με τη μουσική και «εκρήγνυνται» κατά τη διάρκεια του ρεφρέν. Ο φωτισμός και η κοντινή κάμερα οδηγούν πραγματικά αυτή την εμφάνιση – ακόμη και ο τρόπος με τον οποίο ο Daniel περπατά στη σκηνή είναι τέλεια χορογραφημένος σε κάθε ρυθμό. Το όλο πράγμα είναι πολύ κομψό και ολοκληρωμένος
Υπάρχει καπνός χαμηλά στην σκηνή από την αρχή και στη συνέχεια μερικά πυροτεχνήματα.
🇸🇪 Σουηδία
Πέρσι, η Σουηδία εκπροσωπήθηκε από τους Νορβηγούς Marcus & Martinus και, φέτος, είναι η σειρά του φινλανδικού συγκροτήματος με τους Kevin, Axel και Jakob, που γνωστό και ως KAJ. Παρ’ όλο που είναι το πρώτο φινλανδικό σχήμα που εκπροσωπεί τη Σουηδία, είναι από το σουηδόφωνο τμήμα της Φινλανδίας και τραγουδούν στα Σουηδικά. Είναι, επίσης, η πρώτη φορά που οι Σουηδοί τραγουδούν στη γλώσσα τους από το 1998.
«Bara Bada Bastu», όπως λέγεται και το τραγούδι, σημαίνει «απλά σάουνα» – αυτό το τραγούδι είναι μια πρόσκληση για το κοινό της Eurovision να το ζεστάνει, να αφήσει το άγχος και να ανεβάσει τη θερμοκρασία σαν Σουηδός ή Φινλανδός.
Σκηνοθετικά, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε τις αλλαγές από το Melodifestivalen, δηλαδή από τον εθνικό τελικό της Σουηδίας για τη Eurovision 2025, για τις οποίες έχουν ήδη μιλήσει οι KAJ. Ωστόσο, έχουμε τα ίδια κοστούμια, την ίδια εστία φωτιάς και την ίδια αποθήκη κορμών. Τρεις χορευτές συνοδεύουν τους KAJ στη σκηνή, στην οποία δεσπόζει και ένα… λουκάνικο.
Οι οθόνες LED προβάλλουν ένα ολόκληρο δάσος με ελάφια, μέχρι την αλλαγή στη μελωδία, όταν η αρένα μετατρέπεται σε ένα πάρτι με νέον λέιζερ για ένα επικό φινάλε. Επίσης, οι KAJ βρήκαν μερικά έλατα!
Φλόγες στην εστία της φωτιάς και πίδακες φλόγας λίγο πριν από την αλλαγή της μελωδίας. Στη συνέχεια, πίδακες καπνού συνοδεύουν το τέλος του πάρτι με λέιζερ. Οι Σουηδοί δεν άφησαν αναξιοποίητο και τον ατμό.
🇵🇹 Πορτογαλία
Ώρα για την τελευταία πρόβα της ημέρας και είναι οι NAPA από την Πορτογαλία. Πρόκειται για τους Guilherme, Lourenço, Francisco, Diogo και João, ένα πενταμελές συγκρότημα από το πορτογαλικό νησί της Μαδέιρα, που κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ το 2019.
Τραγουδισμένο στα Πορτογαλικά (η έβδομη γλώσσα της ημέρας!), το τραγούδι «Deslocado» μεταφράζεται ως «εκτοπισμένος» – είναι ένα τραγούδι για το αίσθημα εκτός της πόλης, αλλά και για την ειρήνη του να ξέρεις ότι μπορείς πάντα να πας σπίτι σου. Το συναίσθημα είναι πολύ κοντά στην παράδοση του πορτογαλικού fado, αλλά η σαρωτική μουσική ενορχήστρωση του «Deslocado» προσθέτει, επίσης, μια σύγχρονη καλοκαιρινή ατμόσφαιρα.
Οι ίδιοι αναφέρουν επιρροές από διάφορα συγκροτήματα όπως οι Beatles, οι Red Hot Chilli Peppers και οι Arctic Monkeys και σίγουρα μπορείτε να ακούσετε μουσικά ίχνη και των τριών σε αυτή την εμφάνιση.
Το στήσιμο του συγκροτήματος στη σκηνή είναι το ίδιο με αυτό που είδαμε στο Festival da Canção, δηλαδή στον εθνικό τελικό της Πορτογαλίας για τη Eurovision 2025, αλλά έχουν προστεθεί μερικά πράγματα για τη σκηνή της Βασιλείας. Πρώτον, τα ρούχα της μπάντας έχουν αλλάξει – τώρα όλοι έχουν μακρυμάνικα σακάκια ή πουκάμισα σε διαφορετικά χρώματα.
Οι οθόνες LED προβάλλουν μερικά υπέροχα αιωρούμενα σύννεφα και κινούμενα ουράνια τοπία, που αλλάζουν χρώμα σε συγχρονισμό με την αψίδα της σκηνής, τα οποία συμβάλλουν στην ονειρική ποιότητα αυτής της εμφάνισης. Οι αρμονίες είναι εκπληκτικές σε αυτόν τον μεγάλο χώρο – ακόμη και αν δεν καταλαβαίνετε τα Πορτογαλικά, μπορείτε να νιώσετε το συναίσθημα, και αυτές οι απαλές τελευταίες νότες μάς έκαναν να ανατριχιάσουμε.