Δεύτερη ημέρα για τις πρόβες στη Eurovision 2025 και έτσι, την Κυριακή (4/5), στη σκηνή του «St. Jakobshalle» στην Ελβετία ανέβηκαν οι υπόλοιπες 8 χώρες που διαγωνίζονται στον πρώτο ημιτελικό (13/5), δηλαδή η Νορβηγία, το Βέλγιο, το Αζερμπαϊτζάν, ο Άγιος Μαρίνος, η Αλβανία, η Ολλανδία, η Κροατία και η Κύπρος.
Οι σημερινές πρόβες στη Eurovision 2025
🇳🇴 Νορβηγία
Ο 19χρονος Kyle Alessandro από τη Νορβηγία ανέβηκε πρώτος στη σκηνή και έκανε πρόβα το τραγούδι του με τίτλο «Lighter». Είναι τραγουδιστής, τραγουδοποιός και παραγωγός, αν και ο πατέρας του είναι Ισπανός, οπότε περνάει επίσης πολύ χρόνο επισκεπτόμενος την οικογένειά του στη Μάλαγα.
Πολλά στοιχεία αυτής της σκηνοθεσίας είναι γνώριμα από MGP, δηλαδή από τον εθνικό τελικό της Νορβηγίας στη Eurovision 2025, συμπεριλαμβανομένου του σκηνικού με τους δύο πέτρινους στύλους και τα σκαλοπάτια. Ωστόσο, σύμφωνα με τους διοργανωτές της Eurovision 2025, ο Kyle Alessandro έχει ένα πολύ μεγαλύτερο φόντο στις οθόνες LED, στις οποίες προβάλλονται γραφικά βουνών και επίσης μια πολύ μεγαλύτερη σκηνή. Το εκμεταλλεύεται πλήρως αυτό, με μία άρτια χορευτική εμφάνιση, που χρησιμοποιεί τόσο τον διάδρομο όσο και το πλαίσιο της σκηνής.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Αυτό που αναβαθμίζει αυτή την εμφάνιση είναι ο φωτισμός – υπάρχει μια κινούμενη εξέδρα φωτισμού στην οροφή που χαμηλώνει στο δεύτερο μισό του τραγουδιού, δημιουργώντας μια εκπληκτική στιγμή μετά το dance break, όταν ο Kyle Alessandro φωτίζεται από εκατοντάδες προβολείς στη μέση της σκηνής.
Όσον αφορά στα ρούχα του Kyle Alessandro, υπήρξε πολλή συζήτηση για το αν θα μπορούσε να αλλάξει την πανοπλία, που φορούσε στον εθνικό τελικό της Νορβηγίας στη Eurovision 2025, λόγω της ομοιότητας με τον Parg από την Αρμενία. Στη συνέχεια, επιβεβαίωσε ότι θα κρατούσε την πανοπλία, αλλά θα ήταν μια νέα εκδοχή. Αν την έχει αλλάξει, πραγματικά δεν μπορούμε να το καταλάβουμε, καθώς φαίνεται ακριβώς η ίδια. Επίσης, ένα άλλο μικρό σημείο – ο Kyle Alessandro έχει τρεις χορευτές αντί για τέσσερις που είδαμε στο MGP, και ένας από αυτούς κάνει εντυπωσιακό breakdancing στο τέλος.
Υπάρχει φλόγα κατά μήκος του πλαισίου της σκηνής, αλλά και πίδακες φλόγας στο δεύτερο μισό.
🇧🇪 Βέλγιο
Στη συνέχεια, ο Red Sebastian από το Βέλγιο έκανε πρόβα με το τραγούδι του «Strobe Lights».
Ο Red Sebastian είναι το alter ego του 25χρονου Seppe Herreman, ο οποίος ήταν φιναλίστ στο «Belgium’s Got Talent» το 2014. Στη συνέχεια σπούδασε μουσική στο Ωδείο της Γάνδης, όπου πήρε μαθήματα τραγουδιού από τον Gustaph, ο οποίος είχε εκπροσωπήσει τη χώρα στη Eurovision 2023.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Υπενθυμίζεται ότι ο Red Sebastian κέρδισε το Eurosong, δηλαδή τον εθνικό τελικό του Βελγίου για τη Eurovision 2025, μέσα σε μια ομίχλη κόκκινου και μαύρου φωτισμού – κάτι που βλέπουμε και στη Βασιλεία, αλλά τώρα καταλαμβάνει τόσο τις οθόνες LED στο πίσω μέρος της σκηνής όσο και το πλαίσιο στο μπροστινό μέρος της. Η χορογραφία ακριβείας του φωτισμού και των γραφικών είναι θεαματική – στο τελευταίο τμήμα του τραγουδιού τα φώτα κατεβαίνουν για να προσθέσουν ένταση για το φινάλε, όταν όλα τα φώτα σβήνουν και η αρένα χορεύει.
Η κινούμενη πλατφόρμα, που είχαμε δει στον εθνικό τελικό του Βελγίου, δεν βρίσκεται στη σκηνή της Eurovision 2025 και έτσι ο Red Sebastian παραμένει προσγειωμένος σε αυτή την εμφάνιση. Ακόμα, έχει τρεις χορευτές αντί για τέσσερις. Το κοστούμι του μοιάζει πολύ με το κόκκινο κοστούμι από PVC με τους τριγωνικούς ώμους που φορούσε στο επίσημο βίντεο κλιπ, και οι χορευτές του φορούν τα ίδια ρούχα, αλλά με μαύρες λεπτομέρειες. Το γεγονός ότι ο Red Sebastian δεν βρίσκεται στην κινούμενη πλατφόρμα,του δίνει τη δυνατότητα να ακολουθήσει τη χορογραφία, επομένως αλληλεπιδρά με την αντανάκλασή του στο πάτωμα που επίσης έχει οθόνες LED.
Οι μεγάλες νότες είναι το κάτι άλλο.
🇦🇿 Αζερμπαϊτζάν
Στον πρώτο ημιτελικό η Ιταλία θα εμφανιστεί σε αυτό το σημείο, αλλά καθώς είναι στις «Big Five» χώρες δεν θα κάνει πρόβα μέχρι την Πέμπτη (8/5). Έτσι, αντ’ αυτού, περνάμε κατευθείαν στο Mamagama του Αζερμπαϊτζάν, με τους Asef, Hasan και Arif να τραγουδούν το «Run With You».
Αυτή είναι η πρώτη μας εμφάνιση της Eurovision 2025, για την οποία δεν έχουμε ως πλαίσιο αναφοράς κάποιον εθνικό τελικό, αφού οι Mamagama επιλέχθηκαν με ανάθεση.
Υπάρχει τόση χαρά σε αυτή την εμφάνιση, καθώς εκπέμπει funk και pop vibes των Daft Punk/Nile Rodgers, σε συνδυασμό με την παράδοση του Αζερμπαϊτζάν στα τμήματα μετά το ρεφρέν, όταν ο τραγουδιστής Asef παίζει το σαζ, το οποίο είναι ένα παραδοσιακό λαούτο με μακρύ λαιμό. Η παρουσίαση διαδραματίζεται στη μέση της σκηνής, μέσα σε ένα φωτισμένο πλαίσιο στο πάτωμα, το οποίο καθρεφτίζεται από ένα μικρότερο που κρέμεται από την οροφή.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Στις οθόνες LED προβάλλονται δεκάδες κινούμενες σκιές χορευτών, που αντικατοπτρίζουν τις κινήσεις των τριών χορευτών που συνοδεύουν επί σκηνής τους Mamagama, δημιουργώντας εφέ πλήθους.
Όσον αφορά στα κοστούμια, η μπάντα φοράει πολύ κομψά μαύρα δερμάτινα κοστούμια με κόκκινες πινελιές, αλλά ο Asef και ο Hasan φορούν διαφορετικό στυλ σακακιού και το μπλουζάκι του Arif είναι αμάνικο, το οποίο πιθανώς διευκολύνει το παίξιμο των ντραμς. Έχουν, επίσης, τρεις χορευτές με αστραφτερές μαύρες και κόκκινες στολές – ο άνδρας χορευτής δεν φοράει το οριστικό κοστούμι, οπότε θα τον δούμε καλύτερα στη δεύτερη πρόβα του Αζερμπαϊτζάν.
Μεγάλοι πίδακες φλόγας στο τέλος ολοκληρώνουν την παρουσίαση του Αζερμπαϊτζάν στη Eurovision 2025.
🇸🇲 Άγιος Μαρίνος
Εν συνεχεία, έκανε πρόβα ο Άγιος Μαρίνος που εκπροσωπείται από τον θρυλικό DJ, Gabry Ponte, με το τραγούδι «Tutta L’Italia». Είναι το δεύτερο τραγούδι της σεζόν που αφορά την Ιταλία, αλλά δεν εκπροσωπεί την Ιταλία. Το τραγούδι αυτό ήταν το μουσικό θέμα του φετινού φεστιβάλ του Σαν Ρέμο, που έγινε τον Φεβρουάριο, αλλά συμπεριλήφθηκε στον εθνικό τελικό του Αγίου Μαρίνου για τη Eurovision 2025, δηλαδή στο Una Voce Per San Marino, λόγω απαίτησης του κοινού.
Μάλιστα, μπορεί να θυμάστε το παγκόσμιο dance megahit με τίτλο «Blue (Da Ba Dee)» των Eiffel 65, στο οποίο συμμετείχε ο Gabry Ponte. Ωστόσο, έχει συμμετάσχει και στη Eurovision του 2022 ως συνθέτης της αυστριακής συμμετοχής, με τίτλο «Halo» που ερμήνευσαν ο LUM!X και η Pia Maria.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Έτσι, ο Gabry Ponte δεν είναι άγνωστος σε ένα κοινό εκατομμυρίων και σε μια μεγάλη σκηνή, και του ανήκει 100% αυτή η συμμετοχή. Το επίκεντρο, όπως είδαμε και στο Una Voce Per San Marino, είναι κυρίως ο ίδιος ο Gabry Ponte με ένα ασημένιο σακάκι, με φόντο τα παλλόμενα φώτα και τα γκράφιτι στις οθόνες LED. Τα decks του Gabry Ponte είναι τεράστια και μοιάζουν σαν να είναι φτιαγμένα από πάνελ με καθρέφτες που αντανακλούν ακόμα περισσότερο τα παλλόμενα φώτα, αλλά οι χορευτές που είδαμε στο Una Voce Per San Marino δεν υπάρχουν, και έχουν αντικατασταθεί από δύο οργανοπαίκτες που παίζουν ακορντεόν και ντέφι.
Πρόκειται για μια τόσο ενδιαφέρουσα και ασυνήθιστη σκηνοθετική ιδέα για τη Eurovision – μια εμφάνιση κατά την οποία οι μασκοφόροι τραγουδιστές δεν είναι το επίκεντρο. Το μόνο άλλο παράδειγμα που μπορούμε να σκεφτούμε είναι το «Nocturne» της Νορβηγίας το 1995, στο οποίο ο βιολιστής ήταν το επίκεντρο και όχι ο τραγουδιστής.
Όπως και να έχει, αυτό το τραγούδι μοιάζει με ένα ξεσηκωτικό ποδοσφαιρικό κομμάτι και είναι εύκολο να φανταστεί κανείς το κοινό να παρασύρεται από τη μεταδοτική του ενέργεια. Πίδακες φλόγας και πυροτεχνήματα, με πρόσθετους πίδακες καπνού στο τελευταίο ρεφρέν, και ένα φινάλε με πυροτεχνήματα συμπληρώνουν την εμφάνιση του Αγίου Μαρίνου στη Eurovision 2025.
🇦🇱 Αλβανία
Ώρα για πρόβα για τους Shkodra Elektronike από την Αλβανία, που αποτελούνται από τον τραγουδοποιό και παραγωγό, Kolë Laca, και την τραγουδίστρια και τραγουδοποιό, Beatriçe Gjergji. Κέρδισαν το Festival ii Këngës, δηλαδή τον εθνικό τελικό της Αλβανίας για τη Eurovision 2025, λίγο πριν από τα Χριστούγεννα με το τραγούδι «Zjerm»
Τα φώτα έχουν χαμηλώσει, με αυτά στο πίσω μέρος της σκηνής να ανεβαίνουν προοδευτικά προς το μπροστινό μέρος της σκηνής. Δημιουργείται έτσι ένας πιο οικείος χώρος για την εμφάνιση των Shkroda Elektronika, σαν να βρίσκονται κάτω από μια φωτισμένη σκάλα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Πολύ λίγα από τα σκηνικά του Festivali i Këngës έχουν φτάσει και στη Eurovision 2025, καθώς έχουν ανανεωθεί πλήρως. Υπάρχει ακόμα το κόκκινο και μαύρο χρώμα που παίζει με γεωμετρικά σχήματα στις οθόνες LED, στα φώτα, και στο δάπεδο με τις οθόνες LED, καθώς και στο πλαίσιο της σκηνής. Το animation οδηγεί πραγματικά την εμφάνιση και παρέχει μια εντυπωσιακή αντίθεση με τον κύριο χώρο της εμφάνισής τους, ο οποίος είναι μια δομή από ασπρόμαυρα φωτεινά κουτιά στο κέντρο της σκηνής, όπου ο Kolë στέκεται σε αυτό το κέντρο με το τύμπανό του. Η Beatriçe χρησιμοποιεί πολύ περισσότερο από τον χώρο για το μοναδικό χορευτικό της πρόγραμμα και την κινησιολογία της, η οποία έχει μείνει σχεδόν ίδια, και στο τελευταίο ρεφρέν χορεύει στον διάδρομο για το μεγάλο φινάλε.
Όσον αφορά στα κοστούμια, η Beatriçe εξακολουθεί να φοράει κόκκινα, αλλά είναι διαφορετικό φόρεμα από αυτό που είδαμε στο Festival ii Këngës – φοράει ένα φόρεμα από κόκκινο κρεπ σατέν με λάμψη στο μπούστο και πολλά υφάσματα. Επίσης, φοράει ένα κόκκινο γάντι στο δεξί της χέρι, αλλά όχι στο αριστερό – η όλη εμφάνιση είναι πολύ λαμπερή. Ο Kolë φοράει ένα στρατιωτικό σακάκι.
Υπάρχουν αρκετά τραγούδια στη Eurovision φέτος που διαθέτουν ορχηστρικά έγχορδα και αυτό εδώ έχει επίσης ένα τεράστιο μπάσο με τύμπανα που αντηχεί. Πίδακες φλόγας κατά τη διάρκεια κάθε ρεφρέν στη σκηνή του πλαισίου ολοκληρώνουν την εμφάνιση της Αλβανίας στη Eurovision 2025.
🇳🇱 Ολλανδία
Ο τραγουδοποιός Claude έχει πάνω από εκατό εκατομμύρια streams και αμέτρητες sold-out συναυλίες στην Ολλανδία και στο Βέλγιο. Έχει, επίσης, ένα γεμάτο καλοκαίρι, καθώς θα εμφανιστεί στο φεστιβάλ Pinkpop τον Ιούνιο.
Αυτή είναι άλλη μια εμφάνιση, για την οποία δεν είχαμε αναφορά σε κάποιον εθνικό τελικό για να μας βοηθήσει στη σκηνοθεσία. Είναι, επίσης, άλλο ένα τραγούδι στα Γαλλικά.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η αρχή του αρχίζει με μερικές νότες από πιάνο, που μας έκαναν να κρατήσουμε την ανάσα μας, στη συνέχεια το τραγούδι με τίτλο «C’est La Vie» χτίζεται μέσα από τον πρώτο αγγλικό στίχο στο ρεφρέν, όταν και ηχεί το μπάσο και αρχίζει το πάρτι. Εκτός από το φωνητικό του ταλέντο, ο Claude έχει μια φυσική σχέση με την κάμερα και έτσι ισχυροποιείται η οπτική αφήγηση. Δύο χορευτές μπαινοβγαίνουν στο πλάνο σαν να περνούν απλώς από το πάρτι του.
Ο Claude φορά ένα μοβ κοστούμι με λεπτομέρειες από μαργαριτάρια. Αυτή είναι μία από τις πρώτες εμφανίσεις της Eurovision 2025, που δεν βασίζεται τόσο στις οθόνες LED, που υπάρχουν στο πίσω μέρος της σκηνής. Βέβαια, στο τελευταίο ρεφρέν υπάρχει μια «έκρηξη» ροζ και μπλε λουλουδιών που καταλαμβάνουν κάθε τετραγωνικό αυτών των οθονών, του δαπέδου αλλά και του πλαισίου της σκηνής. Τι φινάλε!
🇭🇷 Κροατία
Ο Marko Bošnjak από την Κροατία έκανε πρόβα το τραγούδι του «Poison Cake» που ξεφεύγει από το είδος. Μας υποσχέθηκε μια σκηνική ανανέωση μετά το «Dora», δηλαδή τον εθνικό τελικό της Κροατίας για τη Eurovision 2025, οπότε είχε ενδιαφέρον να δούμε πώς θα το μεταφέρει στη μεγάλη σκηνή της Βασιλείας.
Επισημαίνεται ότι ο Marko Bošnjak είναι μόλις 20 ετών και καθιερώθηκε γρήγορα ως μέρος μιας νέας γενιάς Κροατών μουσικών. Το ντεμπούτο άλμπουμ του κυκλοφορεί σύντομα, οπότε είναι μια πολύ καλή στιγμή για να λάβει μέρος στη Eurovision και να αυξήσει τη βάση των θαυμαστών του σε όλο τον κόσμο.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Εντάξει – ξεχάστε όλα όσα είδατε στο Dora, αυτό είναι τώρα πλήρες σαιξπηρικό δράμα. Τα φώτα είναι σε πλήρη δράση εδώ και δημιουργούν έναν πιο οικείο χώρο στη σκηνή, που έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα να παρέχει δραματικό φωτισμό, υποστηριζόμενο από κόκκινα και πράσινα σύννεφα καταιγίδας και φλόγες.
Από άποψη ενδυμασίας, τα μαύρα ρούχα του Marko Bošnjak με τους μυτερούς ώμους έχουν αντικατασταθεί με κάτι εντελώς απροσδόκητο – μια ολόσωμη κάπα με γούνα γύρω από τους ώμους. Στη μέση της σκηνής υπάρχει ένα γκρίζο καζάνι, στο οποίο ο Marko Bošnjak και οι τέσσερις χορευτές του ρίχνουν τα ξόρκια τους για τον πρώτο στίχο και το ρεφρέν. Όλοι οι χορευτές φορούν ασορτί μπλε και λευκά ρούχα με βολάν και κορδέλες, και για το δεύτερο μισό κατευθύνονται προς τo πλαίσιο της σκηνής και, στο τέλος, ο Marko Bošnjak πετάει την κάπα του για να αποκαλυφθεί ένα ασορτί μπλε και λευκό πουκάμισο.
Η όλη εμφάνιση μοιάζει πιο σκοτεινή και πιο απολαυστικά ατμοσφαιρική, και απέχει πολύ απ’ ό,τι παρουσιάστηκε στον εθνικό τελικό της Κροατίας για τη Eurovision 2025.
Πολλή ομίχλη χαμηλά στη σκηνή, που προσθέτει μαγεία, καθώς και φλόγα και πίδακες κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ρεφραίν συνοδεύουν τη συμμετοχή της Κροατίας. Για το φινάλε, οι πίδακες καπνού καθρεφτίζουν περισσότερο καπνό στις οθόνες LED στο πίσω μέρος της σκηνής και τα φώτα γίνονται full techno.
🇨🇾 Κύπρος
Tην τελευταία πρόβα της ημέρας έκανε ο Theo Evan από την Κύπρο, ο οποίος θα κλείσει τον πρώτο ημιτελικό της Eurovision 2025 με το up-tempo χορευτικό του κομμάτι, που λέγεται «Shh!».
Ο Theo Evan γεννήθηκε στη Λευκωσία και είναι τραγουδιστής και χορευτής από τα 7. Σπούδασε μουσική και performance στις ΗΠΑ και κυκλοφόρησε το πρώτο του single το 2021. Μας υποσχέθηκε κάτι ξεχωριστό στη Βασιλεία, αλλά δεδομένου ότι δεν υπήρξε εθνικός τελικός για την Κύπρο, το μόνο που έχουμε να βασιστούμε είναι το επίσημο βίντεο, το οποίο είχε μια μετα-αποκαλυπτική ατμόσφαιρα τύπου «Hunger Games» με άνδρες με μαύρες στολές και γεωμετρικό σκάκι.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η κυπριακή αντιπροσωπεία περιέγραψε την εμφάνιση του Theo Evan ως εξής: «Δύο πύργοι σκαλωσιάς τοποθετούνται στη σκηνή και η εμφάνιση αρχίζει με τον Theo Evan και τους δύο χορευτές να σχηματίζουν το σχήμα μιας μυστηριώδους φιγούρας που αναφέρεται στους στίχους – μια σιλουέτα που θα είναι άμεσα αναγνωρίσιμη. Καθώς η εμφάνιση εξελίσσεται, οι πύργοι αλλάζουν θέση για να δημιουργήσουν διαφορετικούς σχηματισμούς. Ο Theo Evan και οι τέσσερις χορευτές του ακολουθούν τη χορογραφία. Τα εντυπωσιακά οπτικά μέσα και ο δυναμικός φωτισμός ενισχύουν κάθε κίνηση, προσθέτοντας βάθος και ένταση στη σκηνοθεσία».
Επί της ουσίας, πρόκειται για μια επιδέξια, υψηλής ενέργειας τρίλεπτη εμφάνιση με πύργους, σκαλωσιάς και πολύ γυμνασμένους άνδρες που δεν ξέραμε καν ότι ήταν δυνατά. Ο φωτισμός αλλάζει από ασπρόμαυρο στην αρχή, σε ασπρόμαυρο και κόκκινο στη μέση, ύστερα πάλι ασπρόμαυρο, και υπάρχει μια στιγμή στο τέλος πριν από το φινάλε, όταν όλα σταματούν και ο Theo Evan απλά… αναπνέει, με ένα έξυπνο εφέ που φαίνεται σαν να «διαλύεται» στον αέρα.
Από πλευράς κοστουμιών, όλα είναι μαύρα – μαύρα παντελόνια και μαύρα γιλέκα – και όσον αφορά στην αναγνωρίσιμη φιγούρα που προαναφέρεται, θα αποκαλυφθεί τη Δευτέρα (5/5), όταν και θα δημοσιοποιηθούν οι φωτογραφίες από την πρώτη τεχνική πρόβα της Κύπρου.