Με βάσει τον νόμο 4670/20 επιτρέπεται η εργασία με πέναλτι μείον 30% στην σύνταξη. Ακόμη και στο δημόσιο μετά το 62ο έτος της ηλικίας. Δεν αποτελεί δηλαδή προϋπόθεση η παραίτηση από την εργασία (υπηρεσία) για την λήψη της σύνταξης.
Έτσι, ακόμη και πολλοί υπάλληλοι του ευρύτερου δημόσιου τομέα (ΕΛΤΑ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΡΤ κ.α.) λαμβάνουν σύνταξη (70% του ποσού που τους αναλογεί), ενώ συνεχίζουν να εργάζονται. Αυτό είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό στο δημόσιο τομέα, όπου επίσης δεν απαιτείται η παραίτηση. Οπότε έχουμε μισθό και σύνταξη από μια πηγή…
Αποτέλεσμα όλων αυτών, και στο βαθμό που δεν υπάρχει αντικειμενική αξιολόγηση, πολλοί υπάλληλοι να παραμένουν στην υπηρεσία τους, έχοντας εξασφαλίσει με αυτόν τον τρόπο μια προσαύξηση αποδοχών ίση με το 70% της νόμιμης σύνταξής τους.
Βεβαίως, μετά την… ευδοκίμως τερματίσασα υπηρεσία (σ.σ. το ανώτατο ηλικιακό όριο είναι το 67ο έτος, εκτός και εάν δεν συμπληρώνει ο ασφαλισμένος τις προϋποθέσεις για πλήρη σύνταξη), μπορεί να προστρέξει στον ΕΦΚΑ και να λάβει επιπλέον προσαύξηση σύνταξης για τα έτη που συνέχισε να εργάζεται. Καθώς γι αυτό το χρόνο πλήρωνε κανονικά τις ασφαλιστικές εισφορές που του αναλογούσαν.
Αυστηρότητα και παραλογισμοί
Ωστόσο σε δυο περιπτώσεις το ασφαλιστικό σύστημα είναι είτε αυστηρό, είτε παράλογο:
-Στους εκπαιδευτικούς, τους οποίους καλεί να παραιτηθούν από τον Φεβρουάριου εκάστου έτους μάλιστα προκειμένου να λάβουν σύνταξη από το επόμενο Σεπτέμβριο (και παράλληλα το υπουργείο Παιδείας να προγραμματίσει καλύτερα τις προσλήψεις νέων εκπαιδευτικών και να περιοριστούν τα εκπαιδευτικά κενά).
-Τους οδηγούς που βγήκαν στη σύνταξη μέχρι και το 2021. Τότε που υποχρεούνταν να παραδώσουν το επαγγελματικό τους δίπλωμα, να τους εκδώσει νέο-ερασιτεχνικό το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών για να οδηγούν το ΙΧ και μετά να καταθέσουν αίτηση για συνταξιοδότηση.
Βεβαίως η παράδοση του διπλώματος είναι ένα σαφώς αντισυνταγματικό μέτρο, στο βαθμό που μοιάζει με… κατάσχεση γνώσης και εμπειρίας. Πλέον, εδώ και έξι μήνες, αυτό δεν γίνεται και ο οδηγός διατηρεί τα αποδεικτικά έγγραφα των δεξιοτήτων του.
Ωστόσο, όσοι συνταξιοδοτήθηκαν μέχρι το 2021 και παρέδωσαν το δίπλωμα δεν μπορούν να δουλέψουν σήμερα (με το νόμιμο πέναλτι του 30% στη σύνταξη). Και αυτό γιατί ο ΕΦΚΑ δεν επιστρέφει το δίπλωμα. Κάτι σαν ασφαλιστικό point system με το οποίο αφαιρείται το δίπλωμα.
Μια παράνομη ενέργεια που οφείλεται στο γεγονός ότι για το ένα (δίπλωμα) νομοθέτησε το υπουργείο Μεταφορών, αλλά για το δεύτερο (σύνταξη) η αρμοδιότητα ανήκει στον ΕΦΚΑ που υπάγεται στο υπουργείο Εργασίας. Και προφανώς στην κυβέρνηση δεν μπορούν να συνεννοηθούν…
Τι προβλέπεται
Με βάσει τη ισχύουσα νομοθεσία του περασμένου Δεκεμβρίου (ν. 4850/2021) «Για την υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης και τη χορήγηση σύνταξης από τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) σε ιδιοκτήτη άδειας φορτηγού ή λεωφορείου δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης δεν απαιτείται η κατάθεση στον ασφαλιστικό φορέα της άδειας οδήγησης για επιβολή περιορισμού ως προς την οδήγηση οχημάτων των κατηγοριών C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D και DE. Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης άδειας φορτηγού ή λεωφορείου δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης επιθυμεί τη συνέχιση της απασχόλησής του ως επαγγελματία οδηγού φορτηγού ή λεωφορείου, αυτό δηλώνεται στην αίτηση συνταξιοδότησής του. Οι ασφαλισμένοι που κατά την έναρξη χορήγησης της σύνταξης συνεχίζουν την απασχόλησή τους, διέπονται από τις διατάξεις περί απασχόλησης συνταξιούχων. Η παρούσα ισχύει και για τους ιδιοκτήτες αδειών φορτηγών ή λεωφορείων δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης, οι οποίοι έχουν υποβάλει αίτηση συνταξιοδότησης ή έχουν συνταξιοδοτηθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος...»
Απλώς οι συναρμόδιοι υπουργοί Καραμανλής και Χατζηδάκης … ξέχασαν να στείλουν την σχετική εγκύκλιο στον ΕΦΚΑ και τιμωρούν όσους συνταξιούχους οδηγούς θέλουν νόμιμα να βελτιώσουν τα εισοδήματά τους.