Στις καλένδες των κρατικών πλεονασμάτων μετατίθενται μια σειρά διορθώσεις στο Ασφαλιστικό, με τους συνταξιούχους να κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα».
Εκκρεμότητες όπως η διόρθωση της Εισφοράς Αλληλεγγύης (ΕΑΣ), η οποία κατατρώει τις αυξήσεις στις συντάξεις, που ήταν να ισχύσει από τις αρχές του χρόνου, όχι μόνο δεν υπάρχει «καθαρός διάδρομος» για το 2025, αλλά η κυβερνήσει προσπαθεί να κάνει «διορθώσεις» με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Χωρίς δημοσιονομικό κόστος δηλαδή...
Επίσης, όλα τα σημειώματα για το νέο προϋπολογισμό (2025) που φθάνουν στο Γενικό Λογιστήρια του Κράτους (ΓΛΚ) από τον κ.Κωστή Χατζηδάκη δεν περιλαμβάνουν τιμαριθμοποίησης τη φορολογικής κλίμακας.
Από τον συνδυασμό μόνο αυτών των δύο «παραλήψεων» (διατήρηση της ΕΑΣ και μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας), οι αυξήσεις μισθούς και συντάξεις και κατά το νέο έτος θα απορροφηθούν από την εφορία. Πού να μείνει εισόδημα μετά για την κερδοσκοπική απληστία στα είδη πρώτης ανάγκης…
«Μεταρρυθμίσεις» ή εκλογές
Και όλα αυτά εν μέσω οικονομικών αβεβαιοτήτων για τους ρυθμούς ανάπτυξης, αλλά και πολιτικής ρευστότητας μετά τις ευρωεκλογές. Ο κ.Μητσοτάκης μοιάζει να μην έχει καταλήξει εάν θα πρέπει να επιταχύνει τις αντιλαϊκές «μεταρρυθμίσεις» ή να προετοιμάσει το κόμμα για πρόωρες εκλογές την προσεχή διετία…
Έτσι, και μέχρι στιγμής, η νέα ηγεσία του υπουργείου Εργασίας (Νίκη Κεραμέως) δεν έχει λάβει σήμα από μέγαρο Μαξίμου αναφορικά με τα ακόλουθες εκκρεμότητες που παρέλαβε:
- Πώς θα τροποποιηθούν τα επιδόματα ανεργίας ώστε να αποτελούν αφενός κίνητρο επανένταξης στην αγορά εργασίας και, αφετέρου, να στηρίζουν το εισόδημα κατά τους πρώτους μήνες μετά την απώλεια της εργασίας..
Δηλαδή, ενώ η κυβέρνηση (προηγούμενοι υπουργοί) είχαν ανακοινώσει αύξηση του επιδόματος τους πρώτους μήνες μετά την απόλυση και, στη συνέχεια, φθίνουσα πορεία των αποδοχών, μερί στιγμής δεν υπάρχει καμία ένδειξη πώς αυτό θα συμβιβαστεί με τον απολυθέντα των 1.500 ευρώ που, αίφνης σαν απολυμένος, καλείται να διαβιώσει με 470 ευρώ! - Δεν υπάρχει καμία μελέτη στον ΟΑΕΔ για τα εποχικά επιδόματα τα οποία αφορούν σε χιλιάδες εργαζόμενους στα τουριστικά-επισιτιστικά επαγγέλματα.
- Είναι άγνωστο τι θα γίνει με την δεύτερη εθνική σύνταξη στις περιπτώσεις δικαιούχων σύνταξης λόγω θανάτου. Ο νόμος 4387/16 σαφώς το απαγορεύει, αλλά είναι δύσκολο η ΝΔ να εμφανίσει σήμερα, μετά από 9 χρόνε ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου, σαν επισπεύδουσα ως προς την… πιστή στην εφαρμογή του…
Συντάξεις χηρείας
- Ως προς τις συντάξεις χηρείας μετά την 3ετία, οι οποίες περιορίζονται στο 35% σε περίπτωση εργασίας ή λήψης σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος), υπάρχουν αποκλίνουσες προσεγγίσεις εντός της κυβέρνησης. Ορισμένοι δεν πολιτικοί παράγοντες προτείνουν τη συνέχιση της καταβολής στο 70% και μετά την 3ετία, κλίτη που γίνεται σήμερα από τον ΕΦΚΑ, αλλά μόνο για τον ιδιωτικό τομέα. Με αποτέλεσμα χιλιάδες δικαιούχοι σύνταξης χηρείας να εμφανίζονται χρεωμένοι στον ΕΦΚΑ και να μην μπορούν να λάβουν ασφαλιστική ενημερότητα ώστε να κληροδοτήσουν την περιουσία στα παιδιά τους…
- Μέσα την μετεκλογική παραζάλη (28,3% η ΝΔ στις ευρωεκλογές ενόντα στόχου άνω του 33%), εγκαταλείπεται ο περιορισμός αναφορικά με την αναγνώριση πλασματικών ετών. Αρχικά είχε προταθεί ο περιορισμός στα 7 έτη και στο δημόσιο (από έως 12 έτη) και η μη αναδρομική εφαρμογή στον ιδιωτικό τομέα σαν μέτρο αποτροπής των… πολλών συνταξιοδοτήσεων…
- Οι εργοδότες κατηγορούν το υπουργείο Οικονομικών σαν… τσιγγούνικο στη μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών (μόλις κατά,5 της μονέδας από 1/11/2025 και άλλη μισή μονάδα το μακρινό 2027…). Με αποτέλεσμα να μην επιτυγχάνεται ο στόχος για εισαγωγικό μισθό 950 ευρώ το 2027 (λόγω εργοδοτικών ενστάσεων αναφορικά με τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους).
- Τέλος, η κυβέρνηση δεν έχει καταλέξει ούτε τι θα κάνει με τις παροχές σε χρήμα προς τους ασφαλισμένους, αφού η εξίσωση όλων των ενισχύσεων (π.χ. έξοδα κηδείας) στα επίπεδα του (πρώην) ΙΚΑ συνιστά μείωση παροχών προς χιλιάδες ασφαλισμένους στα άλλα ταμεία.
Ρευστότητα
Η κυβερνητική δυστοκία επιτείνεται λόγω των οικονομικών αβεβαιοτήτων (αύξησης του ΑΕΠ μόλις στο 2% φέτος, έναντι πρόβλεψης 2,9% φέτος), χαμηλής απορροφητικότητας των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, των εκκρεμοτήτων ως προς την επιλογή της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ως προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (σ.σ. και τις τυχόν απολήξεις που θα έχει αυτή η «αποτυχία» για την Έλληνα πρωθυπουργό), αλλά και την εν γένει πολιτική ρευστότητα μετά το πολιτικό «χαστούκι» των ευρωεκλογών.
Και όλα αυτά ενόσω η χώρα έχει δεσμευτεί σε πλεονάσματα άνω των 4,5 δισ. ευρώ και το 2025 (άνω του 2,1% του ΑΕΠ). Πλεονάσματα όμως που στηρίζονται στην φορολογική απληστία, τόσο με τους έμμεσους φόρους (ΦΠΑ 24% επί υψηλότερων αξιών λόγω πληθωρισμού), όσο και από τη μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας. Ενδεικτικό είναι το αφορολόγητο όριο των 8.636 ευρώ που μένει αναλλοίωτο εδώ και σχεδόν 15 χρόνια και ενώ έχουν μεσολαβήσει τέσσερις αυξήσεις στους βασικούς μισθούς και οδεύουμε στην τρίτη αύξηση στις συντάξεις στις αρχές του 2025…