«Θέμα Ασφαλιστικού» θέτει η κυβέρνηση με το Μεσοπρόθεσμο Διαρθρωτικό Πρόγραμμα που έστειλε στις Βρυξέλλες. Πρόκειται για το κείμενο του «προϋπολογισμού» της τετραετίας 2025-2028 επί του οποίου αναλαμβάνονται δεσμεύσεις επί των εσόδων και, κυρίως, των δαπανών του κράτους.
Σε αυτό αποκαλύπτεται η υποχρέωση για αύξηση των δαπανών κοντά στο 3%, εν σχέσει με την προηγούμενη χρονιά (σ.σ. κάπως πιο ευέλικτα τίθεται για τη νέα χρονιά αυτό το όριο αφού επιτρέπονται αυξήσεις κονδυλίων κοντά στα 3,6% ή 3,6 δισ. ευρώ - Η αναπροσαρμογή αφορά τις δαπάνες του προϋπολογισμού οι οποίες προσεγγίζουν τα 100 δισ. ευρώ).
Δηλαδή το δημόσιο θα μπορεί να ξοδεύει περίπου όσο ο επίσημος πληθωρισμός κατ έτος (3% τόσο τον Σεπτέμβριο όσο και τον Αύγουστο φέτος στην Ελλάδα έναντι 1,8% τον προηγούμενο μήνα σε μέσο ενωσιακό όρο). Αυτό σημαίνει ότι οι συνολικές δαπάνες θα πρέπει να μένουν σταθερές κατά τα επόμενα χρόνια, αφού οι αναπροσαρμογές μόλις καλύπτουν την αυξήση των τιμών (Δείκτης Τιμών Καταναλωτή).
Κενό στις κοινωνικές δαπάνες
Άρα δεν μπορεί να γίνει καμία επέκταση στις κοινωνικές δαπάνες, κυρίως για την Υγεία, την Παίδευα και τις υποδομές!
Το όριο των Βρυξελλών για συν 3% επί των δαπανών (σ.σ. και κάπως πιο ευέλικτα για το νέο χρόνο στο 3,6% όπως προαναφέραμε), ετέθη προκείμενοι να ελεγχθούν τα ελλείμματα (δημοσιονομικό). Ωστόσο, έτσι η Ελλάδα οδηγείται σε μεγαλύτερε πρωτογενή πλεονάσματα (σ.σ. άνω του 3,5% επί του ΑΕΠ), έναντι στόχου για πλεόνασμα 2,1%.
Αυτό το αποτέλεσμα προκύπτει από την υπερφολρολόγηση. Τόσο λόγω υψηλών ποσοστών έμμεσων φόρων (ΦΠΑ) όσο και από την μη τιμαριθμοποίηση της φορολογικώς κλίμακας. Σε σημείο που οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον βασικό μισθό των 715 ευρώ καθαρά να πληρώνουν φόρο. Δηλαδή υπέρ των σκανδαλωδών υπερεσόδων λειτουργεί και ο υψηλός πληθωρισμός, αφαιμάσσοντας τους χαμηλόμισθους και τους καταναλωτές.
Ωστόσο, αυτή η δέσμευση για αύξηση κονδυλίων στο 3% λειτουργεί στο Ασφαλιστικό μόλις για το 2025. (Αύξηση δαπανών 1 δισ. ευρύ επί συνολικού κονδυλίου 31 δισ. ευρώ).
Κατά τα επόμενα έτη οι δαπάνες εκτινάσσονται λόγω του Δημογραφικού και του μεγάλου αριθμοί συνταξιοδοτήσεων.
Για το 2026 η συνολική δαπάνη για συντάξεις αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,5% (συν 1,4 δισ. εκτός των ετήσιων αυξήσεων-αναπροσαρμογών), ενώ για το 2027 υπολογίζεται σε 5%.
Προκειμένου να ελεγχθεί αυτή η, δυσμενής, για τα δημόσια οικονομικά εξέλιξη, η κυβέρνηση επιλέγει την μείωση των ποσοστιαίων αυξήσεων.
Για το 2025 προβλέπεται αύξηση μόλις 0,4% (επί κονδυλίου 31 δισ. ευρώ, συν 400 εκ. για «αυξήσεις» στους ήδη συνταξιούχους). Και αντίστοιχα μέτρα θα ισχύσουν και κατά τα επόμενα χρόνια…
Για αυτό το «επιτεύγματα», να ανακοινώνει η κυβέρνηση αύξηση συντάξεων στο 2,2% και να… βγαίνει 1,2%, επιστρατεύτηκε:
- Η κατάργηση της πρόβλεψης για αύξηση των συντάξεων στο ύψος των αναπροσαρμογών των μισθών του ιδιωτικού τομέα (περίπου 5%). Αντ’ αυτής προκρίθηκε, και για το νέο χρόνο, η παράταση της ρύθμισης για αναπροσαρμογές στο 50% του ΑΕΠ και τον μισό πληθωρισμό του 2024.
- Λόγω της «προσωπικής διαφοράς» δεν θα δοθεί καμία αύξηση σε 750.000 (παλαιούς) συνταξιούχους.
- Το 1,3 εκ των δικαιούχων επικουρικής σύνταξης δεν θα λάβουν ούτε το νέο χρόνο αύξηση…
Τα νέα μέτρα…
Η εκτίναξη της συνταξιοδοτικής δαπάνης, παρά τις μηδαμινές αναπροσαρμογές, οφείλεται στις νέες συνταξιοδοτήσεις και το Δημογραφικό. Αθρόες συνταξιοδοτήσεις κυρίως λόγω των… κινήτρων εργασίας των συνταξιούχων (μη περικοπή αποδοχών από τον ΕΦΚΑ), επιλογή που αναμένεται να οδηγήσει περισσότερους από 220.000 ασφαλισμένους φέτος στην κατάθεση αίτησης συνταξιοδότησης. Με πολλούς εξ αυτών (σ.σ. κυρίως οι ελεύθεροι επαγγελματίες) να σημειώνουν: «Συνέχιση της απασχόλησης».
Προκειμένου να ελεγχθεί η συνολική συνταξιοδοτική δαπάνη λόγω αύξησης του αριθμού των συνταξιούχων το υπουργείο Εργασίας εξετάζει:
1. Την αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 6 μήνες από το 62ο για πλήρη (40ετία), στο 62 και 6 μήνες και από το 67ο , στο 67ο και 6 μήνες από το 2027.
2. Τον περιορισμό των πλασματικών χρόνων (7 στον ιδιωτικό τομέα και έως 12 στο δημόσιο) με τα οποία οι ασφαλισμένοι συμπληρώνουν την 40ετία.
3. Την καθιέρωση σαν πάγιας της πρόβλεψης για αναπροσαρμογή των συντάξεων στο 50% του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή και το ήμισυ του ΑΕΠ (ουσιαστικά τη μη προστασία της αγοραστικής δύναμης).
4. Επιστροφή των αναδρομικών (κυρίως του 11μηνου 2015-16) μόνο σε όσους δικαιωθούν δικαστικά (το πολύ 300.000 άτομα).