Επιχειρήσεις

Συγχώνευση BP και Shell – Ένα megadeal που θα αλλάξει τα δεδομένα στην ενέργεια

Οι προοπτικές, το κόστος και το ρίσκο της ένωσης BP και Shell. Η μεγαλύτερη ένωση στην ευρωπαϊκή ιστορία.
Shutterstock

Έτοιμη για την εξαγορά της BP εμφανίζεται η Shell ένα megadeal που εάν ολοκληρωθεί θα πρόκειται για τη μεγαλύτερη συμφωνία στην ευρωπαϊκή ιστορία. Η ένωση των δύο εταιρειών θα αλλάξει τις ισορροπίες στη διεθνή αγορά, καθώς η δυναμική του νέου ενεργειακού γίγαντα θα είναι ικανή να ανατρέψει την κυριαρχία των Exxon Mobil και Chevron.

Όμως, τα ρίσκα είναι σημαντικά: υψηλό κόστος, ρυθμιστικά εμπόδια, προβληματικά περιουσιακά στοιχεία και ιστορικά χρέη. Το ερώτημα είναι αν η Shell είναι έτοιμη να αναλάβει το ρίσκο για να γίνει ο επόμενος ενεργειακός γίγαντας.

Συγκεκριμένα, η συγχώνευση των δύο εταιρειών με έδρα το Λονδίνο θα δημιουργούσε μια υπερδύναμη στον τομέα του πετρελαίου και φυσικού αερίου, με συνολική παραγωγή περίπου 5 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, σύμφωνα με την UBS.

Όπως σημειώνει το Bloomberg, αυτό θα σήμαινε αύξηση 85% σε σχέση με τη σημερινή παραγωγή της Shell, καθιστώντας τη μεγαλύτερη ιδιωτική παραγωγό πετρελαίου και φυσικού αερίου παγκοσμίως. Επίσης η προσθήκη της BPX, της μονάδας σχιστολιθικού πετρελαίου της BP στις ΗΠΑ, θα διόρθωνε εν μέρει την απόφαση της Shell να πουλήσει τις δραστηριότητές της στην Permian το 2021, λίγο πριν την άνθηση του κλάδου.

Παγκόσμια κυριαρχία στο LNG

Η Shell είναι ήδη ο μεγαλύτερος πωλητής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) παγκοσμίως. Με την εξαγορά της BP, η θέση αυτή θα ενισχυθεί ακόμα περισσότερο, καθώς οι συνολικές πωλήσεις LNG θα ξεπεράσουν τους 90 εκατομμύρια τόνους ετησίως — περισσότερο από το 20% της παγκόσμιας αγοράς.

Η συνένωση δύο μεγάλων στόλων δεξαμενοπλοίων LNG θα προσφέρει και σημαντικά οφέλη κόστους στις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ θα ανοίξει νέες ευκαιρίες για εμπορικές δραστηριότητες και κερδοφορία.

Eπίσης η BP και η Shell είναι ήδη από τους κορυφαίους traders πρώτων υλών παγκοσμίως, με φυσικά περιουσιακά στοιχεία όπως διυλιστήρια και αγωγούς που τους δίνουν στρατηγικό πλεονέκτημα στην αγορά. Οι traders της BP προσέφεραν κατά μέσο όρο 4% αύξηση στην απόδοση κεφαλαίου τα τελευταία πέντε χρόνια, ενώ της Shell μεταξύ 2% και 4%. Το αν η συγχώνευση θα αυξήσει σημαντικά αυτές τις αποδόσεις, παραμένει ερωτηματικό.

Το υψηλό τίμημα

Για να αποκτήσει τη BP, η Shell πιθανόν να χρειαστεί να πληρώσει περίπου 20% παραπάνω από τη χρηματιστηριακή αξία των 57 δισ. λιρών της BP, σύμφωνα με την RBC. Ένα σημαντικό εμπόδιο είναι το υψηλό χρέος της BP. Ο δείκτης μόχλευσης ήταν στο 48% στο τέλος του πρώτου τριμήνου, καθιστώντας τη BP την πιο επιβαρυμένη εταιρεία του κλάδου.

Επιπλέον, η BP εξακολουθεί να πληρώνει αποζημιώσεις για το δυστύχημα της εξέδρας Macondo το 2010, με τις πληρωμές να συνεχίζονται έως το 2033. Όπως σημειώνει η RBC, αυτή η κατάσταση μπορεί να μην ταιριάζει στη συντηρητική προσέγγιση της Shell.

Ρυθμιστικά εμπόδια και πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων

Η συγχώνευση θα αύξανε το δίκτυο λιανικής της Shell κατά 48%, προσθέτοντας πάνω από 21.000 σημεία και φτάνοντας σε συνολικά πάνω από 65.000. Σε κάποιες αγορές, αυτό μπορεί να προκαλέσει ανησυχίες ανταγωνισμού, πιθανόν να απαιτηθούν πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων.

Μια πιθανή λύση θα ήταν η πώληση ολόκληρης της μονάδας marketing και λιανικής της BP, η αξία της οποίας εκτιμάται από 30 έως 40 δισ. δολάρια. Τέλος, υπάρχουν και άλλες δραστηριότητες της BP —σε Αζερμπαϊτζάν, Ιράκ, Ινδία και Άμπου Ντάμπι— που πιθανόν δεν θα ενδιέφεραν τη Shell, καθιστώντας τις αναγκαστικές αποεπενδύσεις ακόμη ένα εμπόδιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Η αμερικανική Πρεσβεία ψάχνει έναν… Κέβιν Κόστνερ για την Κίμπερλι Γκίλφοϊλ Chevron Left
Η αμερικανική Πρεσβεία ψάχνει έναν… Κέβιν Κόστνερ για την Κίμπερλι
Ασανσέρ πολυκατοικιών: Νέο σχέδιο για την υποχρεωτική πιστοποίηση
ασανσέρ πολυκατοικιών Chevron Right