Οι επιχειρήσεις στρέφονται σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να τις βοηθήσουν να πλοηγηθούν μέσα στην πραγματική αναταραχή του παγκόσμιου εμπορίου που προκαλούν οι δασμοί Τραμπ.
Αρκετές τεχνολογικές εταιρείες δήλωσαν στο CNBC ότι χρησιμοποιούν την αναδυόμενη αυτή τεχνολογία για να απεικονίσουν τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες των επιχειρήσεων — από τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή προϊόντων, έως τα σημεία από τα οποία αυτά τα αγαθά αποστέλλονται — και να κατανοήσουν πώς επηρεάζονται από τους αμοιβαίους δασμούς που έχει επιβάλει ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.
Την περασμένη εβδομάδα, η Salesforce ανακοίνωσε ότι ανέπτυξε έναν νέο εξειδικευμένο πράκτορα τεχνητής νοημοσύνης για τις εισαγωγές, ο οποίος μπορεί να «επεξεργάζεται άμεσα τις αλλαγές για όλες τις 20.000 κατηγορίες προϊόντων στο τελωνειακό σύστημα των ΗΠΑ και να αναλαμβάνει δράση όποτε χρειάζεται», προκειμένου να βοηθήσει στην πλοήγηση μέσα σε αλλαγές στα συστήματα δασμών.
Οι μηχανικοί της αμερικανικής εταιρείας λογισμικού χρησιμοποίησαν το Εναρμονισμένο Δασμολόγιο — ένα έγγραφο 4.400 σελίδων με δασμούς για αγαθά που εισάγονται στις ΗΠΑ — για να καθοδηγήσουν τις απαντήσεις που παράγει το σύστημα.
«Η ταχύτητα και η πολυπλοκότητα των παγκόσμιων αλλαγών στους δασμούς καθιστούν σχεδόν αδύνατο για τις περισσότερες επιχειρήσεις να παρακολουθούν τις εξελίξεις με το χέρι», δήλωσε στο CNBC ο Έρικ Λεμπ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος κυβερνητικών υποθέσεων της Salesforce. «Στο παρελθόν, οι εταιρείες βασίζονταν σε μικρές ομάδες εσωτερικών ειδικών για να παραμένουν ενημερωμένες».
Οι εταιρείες δηλώνουν ότι τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης τους επιτρέπουν να λαμβάνουν πολύ ταχύτερα αποφάσεις για προσαρμογές στις παγκόσμιες εφοδιαστικές τους αλυσίδες.
Ο Andrew Bell, διευθυντής προϊόντων της εταιρείας λογισμικού διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας Kinaxis, δήλωσε ότι οι κατασκευαστές και οι διανομείς που προσπαθούν να καθορίσουν την αντίδρασή τους στους δασμούς χρησιμοποιούν την τεχνολογία μηχανικής μάθησης της εταιρείας του για να αξιολογήσουν τόσο τα προϊόντα τους και τα υλικά που τα αποτελούν, όσο και εξωτερικά σήματα όπως ειδησεογραφικά άρθρα και μακροοικονομικά δεδομένα.
«Με αυτές τις πληροφορίες, μπορούμε να ξεκινήσουμε προσομοιώσεις του τύπου: αυτό εδώ είναι ένα συγκεκριμένο εξάρτημα που περιλαμβάνεται στο υλικό κατασκευής σας και φέρει σημαντικό δασμό. Αν το αντικαθιστούσατε με κάποιο άλλο εξάρτημα, ποια θα ήταν η συνολική επίδραση;» δήλωσε ο Bell στο CNBC.
«Η στιγμή της τεχνητής νοημοσύνης να λάμψει»
Η λίστα δασμών του Τραμπ — η οποία καλύπτει δεκάδες χώρες — έχει αναγκάσει πολλές εταιρείες να επανεξετάσουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες και την τιμολογιακή τους πολιτική, με εταιρείες όπως η Walmart και η Nike να έχουν ήδη αυξήσει τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες εισήγαγαν αγαθά αξίας περίπου 3,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της απογραφής.
Η αβεβαιότητα που προκύπτει από τα δασμολογικά μέτρα των ΗΠΑ «πιθανόν αποτελεί τη στιγμή που η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί πραγματικά να λάμψει», δήλωσε ο Zack Kass, μελλοντολόγος και πρώην επικεφαλής στρατηγικής εμπορικής διάθεσης της OpenAI, στη Silvia Amaro του CNBC, στο Ambrosetti Forum στην Ιταλία τον περασμένο μήνα.
«Αν αναρωτιέστε πόσο δύσκολα θα μπορούσαν να γίνουν τα πράγματα χωρίς την τεχνητή νοημοσύνη όσον αφορά τον αυτοματισμό — και τι θα συνέβαινε σε έναν κόσμο όπου δεν μπορείτε απλώς να προσλάβετε ένα σωρό ανθρώπους από τη μια μέρα στην άλλη — η τεχνητή νοημοσύνη προσφέρει μια εναλλακτική πρόταση», πρόσθεσε.
Ο Nagendra Bandaru, γενικός διευθυντής και επικεφαλής παγκόσμιων τεχνολογικών υπηρεσιών της ινδικής τεχνολογικής κολοσσού Wipro, δήλωσε ότι οι πελάτες χρησιμοποιούν τις πρακτορικές λύσεις τεχνητής νοημοσύνης της εταιρείας «για να επαναπροσδιορίσουν στρατηγικές προμηθευτών, να προσαρμόσουν εμπορικές διαδρομές και να διαχειριστούν την έκθεση σε δασμούς με δυναμικό τρόπο, καθώς εξελίσσεται το κανονιστικό περιβάλλον».
Η Wipro αναφέρει ότι αξιοποιεί μια ευρεία γκάμα συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης — τόσο ιδιόκτητα όσο και τρίτων — που περιλαμβάνουν μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, παραδοσιακή μηχανική μάθηση και τεχνικές υπολογιστικής όρασης για την επιθεώρηση φυσικών αγαθών που βρίσκονται σε διεθνή μεταφορά.
►Παγκόσμιο οικονομικό σοκ θα προκαλέσει ο «πόλεμος των δασμών» του Τραμπ – Ανάλυση BBC
«Δεν είναι πανάκεια»
Αν και δεν αποκάλυψε ονόματα εταιρειών, η Wipro ανέφερε ότι οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης της για να αντιμετωπίσουν τους δασμούς του Τραμπ ποικίλλουν — από κατασκευαστή ηλεκτρονικών ειδών της λίστας Fortune 500 με εργοστάσια στην Ασία, έως προμηθευτή ανταλλακτικών αυτοκινήτων που εξάγει στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.
«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας ισχυρός επιταχυντής — αλλά όχι πανάκεια», δήλωσε στο CNBC ο Bandaru.
«Δεν αντικαθιστά τη στρατηγική εμπορικής πολιτικής· τη συμπληρώνει, μετατρέποντας το παγκόσμιο εμπόριο από μια αντιδραστική πρόκληση σε ένα προληπτικό, βασισμένο στα δεδομένα πλεονέκτημα».
Η τεχνητή νοημοσύνη ήταν ήδη βασική επενδυτική προτεραιότητα για τις διεθνείς επιχειρήσεις, ακόμα και πριν από τις ευρείες ανακοινώσεις δασμών του Τραμπ τον Απρίλιο. Σύμφωνα με έκθεση της Capgemini που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο, σχεδόν τα τρία τέταρτα των επικεφαλής επιχειρήσεων κατέταξαν την AI και τη γενετική AI μέσα στις τρεις κορυφαίες τεχνολογίες για επενδύσεις το 2025.
«Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες να αντιμετωπίσουν τους δασμούς και την αβεβαιότητα που προκαλούν», δήλωσε ο Ajay Agarwal, εταίρος στην Bain Capital Ventures, στο CNBC.
►Τι θα κάνει η Ευρώπη στον εμπορικό πόλεμο που κήρυξε ο Τραμπ – Κατήφορος στις αγορές
«Αλλά η επιτυχία οποιασδήποτε λύσης AI εξαρτάται από την ποιότητα των δεδομένων στα οποία έχει πρόσβαση».
Ο επενδυτής ανέφερε ότι μία από τις εταιρείες του χαρτοφυλακίου του, η FourKites, χρησιμοποιεί δεδομένα από δίκτυα εφοδιαστικής αλυσίδας σε συνδυασμό με τεχνητή νοημοσύνη για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να κατανοήσουν τις επιπτώσεις στις μεταφορές όταν αλλάζουν προμηθευτές λόγω δασμών.
«Συνεργάζονται με πολλές εταιρείες της λίστας Fortune 500 για να αξιοποιήσουν τους πράκτορές τους σε φορτηγά και ναυτιλία, προκειμένου να παρέχουν αυτό το επίπεδο ορατότητας και ευφυΐας», δήλωσε ο Agarwal.
«Η αλλαγή προμηθευτή μπορεί να μειώσει το κόστος των δασμών, αλλά ενδέχεται να αυξήσει τους χρόνους παράδοσης και τα μεταφορικά κόστη», πρόσθεσε.
«Επιπλέον, η αστάθεια των δασμών έχει επηρεάσει σοβαρά τα ναύλα και τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας τόσο στις θαλάσσιες όσο και στις εσωτερικές μεταφορές».