Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης της Nielsen «Elasticity Study» που παρουσιάστηκαν από την Ελληνική Ενωση Καφέ διαπιστώνεται ότι η συνολική ζήτηση στον καφέ κινείται με αρνητική ποσοστιαία μεταβολή της τάξεως του -6,8% (στοιχεία για την περίοδο Αύγουστος 2015 – Δεκέμβριος 2016 vs Ιανουάριος 2017 – Ιούνιος 2018) ως απόρροια της επιβολής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον καφέ ενώ στο σύνολο του 2018 η μείωση του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το 2017 άγγιξε το -1,9%.
Η επιβολή του ΕΦΚ στον καφέ οδήγησε επίσης σε μια αντίστοιχα υψηλή αύξηση τιμής, από 10% έως 30% καθώς και σε έως και διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης, επηρεάζοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου.
Οι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλισης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν στο 23%. Μάλιστα οι αυξήσεις αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες καφέ, όπως είναι ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης). Από τη δημογραφική ανάλυση του προφίλ των καταναλωτών, το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικο-οικονομικές τάξεις, όπως είναι οι συνταξιούχοι και οι νέοι.
Σε επίπεδο κατανάλωσης οι συνέπειες ήταν εξίσου εμφανείς, με τη μείωση να αγγίζει το πρώτο δίμηνο του 2018, σε σύγκριση με το αντίστοιχο του 2016, το 15% για το σύνολο του καφέ ενώ είναι ακόμη μεγαλύτερη σε συγκεκριμένες κατηγορίες.