Το μισό βήμα της κυβέρνησης με την «προσωπική διαφορά», δηλαδή την χορήγηση του 50% της αύξησης το 2026, περί το 1,2% έναντι 2,4% στους υπόλοιπους συνταξιούχους, φαίνεται ότι ωθεί σε ένα μεγάλο δικαστικό… άλμα.
Η μεσοβέζικη λύση αφορά σε 761.000 συνταξιούχους.
Ήδη, πολλά δικηγορικά γραφεία ετοιμάζονται για τις… αγωγές του μέλλοντος διεκδικώντας την πλήρη κατάργηση της «προσωπικής διαφοράς» από το 2026 και όχι το 2027 όπως ανακοινώθηκε σχετικά.
Να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια εκατοντάδες χιλιάδες (παλιοί) συνταξιούχοι (προ της 13η Μαΐου 2016), δεν έπαιρναν αυξήσεις καθώς μετά τον επανακαθορισμό των συντάξεων τους (από 1/1/2029) με τα νέα μειωμένα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Κατρούγκαλου, προέκυπτε ότι ελάμβαναν μεγαλύτερα ποσά . Παρά τις αλλεπάλληλες περικοπές στις παλαιές συντάξεις (έως και 21 φορές -στις κύριες και επικουρικές συντάξεις- στην διάρκεια των μνημονίων).
Κατ αυτόν τον τρόπο το 2023 περισσότεροι από 1,1 εκ. δεν πήραν αύξηση, αυτός ο αριθμός έπεσε στις 900.000 πέρυσι, ενώ φέτος σχεδόν 800.000 δεν έλαβαν αναπροσαρμογή.
Το συνδικαλιστικό κίνημα των συνταξιούχων και ειδικά η Ανώτατη Γενική Συνομοσπονδία (ΑΓΣΣΕ) έχει πάγιο αίτημα την κατάργηση της «προσωπικής διαφοράς» ώστε όλες οι συντάξεις να προστατευτούν από τον πληθωρισμό (ως ένα βαθμό καθώς οι ετήσιες αναπροσαρμογές υπολείπονται σημαντικά ακόμη και αυτού του επίσημου πληθωρισμού…)
Καθώς ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ εξήγγειλε, καθυστερημένα, το… μισό βήμα, τα εξειδικευμένα δικηγορικά γραφεία αναμένουν την (τελική) νομοθετική ρύθμιση προκειμένου να καταθέσουν μαζικές αγωγές (εργολαβικά).
Ωστόσο, στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπάρχει σαφής «δικηγορική ύλη» καθώς δεν κρίθηκε έως τώρα παράνομη η «προσωπική διαφορά». Αντίθετα, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε συνταγματικές τις μειώσεις που έφεραν τα μικρότερα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου 4387/16 (νόμο Κατρούγκαλου).
Εξάλλου, μέχρι να οριστεί δικάσιμος στις νέες αγωγές του 2026, η «προσωπική διαφορά» θα καταργηθεί εν τέλει (Δεκέμβριο 2026 με τις συντάξεις του Ιανουαρίου 2027).
Πολλές δίκες
Αλλά ορισμένοι συνταξιούχοι… εκπαιδευμένοι, λόγω των κυβερνητικών υπαναχωρήσεων και των εργολαβικών των δικηγόρων, εικάζεται ότι θα κυνηγήσουν το θαύμα σε μια ακόμη δικαστική κούρσα.
Κατ αυτόν τον τρόπο θα πολλαπλασιαστούν και οι αγωγές, καθώς ήδη πολλοί ασφαλισμένοι βρίσκονται εγγεγραμμένοι στα δικαστικά πινάκια για:
- Τα αναδρομικά των Δώρων της περιόδου 2015-16
- Τι διαφορές στις επικουρικές συντάξεις.
- Το επανακαθορισμό των συντάξεων για τα αυξημένα ποσοστά εισφορών που δεν διορθώθηκαν εδώ και 9 χρόνια (π.χ. δικηγόρων και μηχανικών που ήταν ταυτόχρονα υπάλληλου ΔΕΚΟ με υψηλότερες του 20% εισφορές, όπως στην περίπτωση της ΔΕΗ, των τραπεζών κ.α.).
Ωστόσο, τα μεγάλα δικηγορικά γραφεία, με την αναγκαία συνδρομή Οικονομολόγων, ίσως και του Οικονομικού Επιμελητηρίου, δεν έχουν αμφισβητήσει μέχρι τώρα τον τρόπο εφαρμογής της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχου (ΕΑΣ). Και αυτό γιατί όταν οι αποδοχές υπερβαίνουν ένα ποσό σύνταξης (300 ευρώ επικουρική και 1.433 κύρια) επιβάλλεται το (νέο/υψηλότερο) ποσοστό ΕΑΣ επί όλου του ποσού, από το πρώτο ευρώ.
«Πάτημα» για μια τέτοια προσφυγή παρέχει το ίδιο το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας που επίκειται να ψηφιστεί και το εκεί επιχείρημα (στην εισηγητική έκθεση) για την μη επιβολή ΕΑΣ στο ποσό της προσαύξησης της σύνταξης από την απασχόληση του συνταξιούχοι.
Αναφέρει χαρακτηριστικά ο νομοθέτης:
«…Σε περίπτωση μη ρύθμισης (σ.σ. του ληστρικού τρόπου εφαρμογής της ΕΑΣ), η αλλαγή κλιμακίου θα είχε ως αποτέλεσμα ο συνταξιούχος να λάβει τελικά μειωμένο ποσό σύνταξης σε σχέση με αυτό που λάμβανε πριν από την προσαύξηση, στην περίπτωση που το άθροισμα των συντάξεων μαζί με την προσαύξηση οδηγούσε, είτε στην υπαγωγή για πρώτη φορά στο πλαίσιο της ΕΑΣ, είτε στην εφαρμογή υψηλότερου συντελεστή…».
Μόνο αυτή η παράγραφος είναι επαρκής να αμφισβητήσει τον τρόπο εφαρμογής της ΕΑΣ. Να καταργηθεί δηλαδή σαν δεύτερη φορολογία ή, κατ ελάχιστον, να εφαρμοστεί μια προοδευτική (φορολογική) κλίμακα…