Οι ζοφερές εκτιμήσεις περί ανατιμήσεων των ακτοπλοϊκών ναύλων, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, έχουν προκαλέσει αυτονόητη αγωνία στους νησιώτες. Η αναπτυξιακή ανάκαμψη των νησιών μας, μετά από δυο χρόνια πανδημίας και κρίσης, η βιωσιμότητα των νοικοκυριών, των επιχειρήσεων και του τουρισμού βρίσκεται για μια ακόμη φορά στο χείλος του γκρεμού, εξαιτίας κυρίως των αυξήσεων της ενέργειας και των καυσίμων. Αυξήσεις που η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν προέβλεψε και δεν μερίμνησε να συγκρατήσει, αλλά εξαιτίας των ιδεοληπτικών πολιτικών της, ενίσχυσε, παρασύροντας τη χώρα σε μια νέα κρίση και φτωχοποίηση.
Όπως εκτιμάται, από αυτό τον μήνα, αναμένεται μεσοσταθμική αύξηση των ναύλων που θα φτάσει το 15%. Ταυτόχρονα έχει εξαγγελθεί η πρόθεση για μείωση των δρομολογίων, όπου αυτό «κρίνεται» απαραίτητο και μη κερδοφόρο (για παράδειγμα 4 σαββατοκύριακα μέχρι το τέλος Απριλίου αποφασίστηκε να γίνει περικοπή δρομολογίων προς Χανιά).
Η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν έχει δώσει καμία λύση, αλλά ταυτόχρονα χρωστά και στις εταιρείες περίπου 60 εκ. € από επιδοτήσεις, ενώ καθυστερεί τις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδυνάμου σε επιβάτες και επιχειρήσεις. Η κατάσταση, έτσι όπως διαμορφώνεται, αποτελεί ένα εκρηκτικό μείγμα που απειλεί πια ευθέως τις οικονομίες των νησιών, την δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων και μετακίνησης των ίδιων των νησιωτών, ενώ αν συνεχίσει η τακτική της μείωσης των δρομολογίων θα δούμε ελλείψεις σε βασικά αγαθά στα ράφια των νησιών.
Τα αρμόδια Υπουργεία οφείλουν να αναλάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για να μην αυξηθούν τα εισιτήρια και για να μην κινδυνεύσει η ομαλή διαδικασία συνδεσιμότητας και τροφοδοσίας των νησιών. Οι προτάσεις από την Αξιωματική Αντιπολίτευση υπάρχουν και το μόνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση της ΝΔ, να κυβερνήσει προς όφελος των όσων πλήττονται.
Βασικά και κύρια, το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου που η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε με το σκοπό της ενίσχυσης των νησιωτών και των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της νησιωτικής χώρας είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε να μπορεί να απορροφά τις αυξήσεις στα ναύλα, επιστρέφοντας το υπερβάλλον ποσό σε επιχειρήσεις που μεταφέρουν τα προϊόντα τους και στους επιβάτες που μετακινούνται. Η ΝΔ οφείλει να αλλάξει άρδην την στάση υποτίμησης απέναντι στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Πρέπει να επαναφέρει την σταθερή πληρωμή του σκέλους των εισιτηρίων και του σκέλους του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων, έτσι ώστε να καλύψει τις μεγάλες δαπάνες που επιβαρύνουν τους νησιώτες.
Ακόμη, σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία και ενόψει της έναρξης της νέας τουριστικής σεζόν οφείλει να επεκτείνει την πρόσβαση στον Μεταφορικό Ισοδύναμο σε όλους τους πολίτες. Ο ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ προτείνει την επέκταση ισχύος του σε όλα τα ΑΦΜ των κατοίκων της χώρας, τουλάχιστον με 2 τουλάχιστον aller-retour εισιτήρια (4 πλήρεις κινήσεις) προκειμένου να μην πληγεί ο εσωτερικός τουρισμός που αποτελεί το 70% των ακτοπλοϊκών μετακινήσεων. Τέλος και ειδικά για τις ενδονησιωτικές μεταφορές που έχουν ως προορισμό τα μικρά νησιά, προτείνεται η μείωση του ΦΠΑ επιβατών και οχημάτων, στον κατώτατο συντελεστή αντίστοιχα.
Άμεσα μέτρα λοιπόν για τη νησιωτική χώρα και τους νησιώτες μας, πριν να βυθιστούν στο «επιτελικό» τέλμα και στην παντελή ανικανότητα μιας Κυβέρνησης σε αποδρομή.
(Ο Νεκτάριος Σαντορινιός είναι βουλευτής Δωδεκανήσων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία)