Η πρόσφατη ομιλία του Πρωθυπουργού στην εκδήλωση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την ασφάλεια και τη μείωση της εγκληματικότητας ανέδειξε τον βασικό κυβερνητικό στόχο, που συναιρείται στη φράση του κ. Μητσοτάκη πως «η ασφάλεια όλων μας παραμένει η πρώτη μας προτεραιότητα».
Όμως από τον φιλόδοξο στόχο έως την υλοποίησή του υπάρχει μια τεράστια απόσταση.
Η οποία μας κάνει να απορούμε για το αν ο πραγματικός σκοπός της κυβέρνησης είναι η ασφάλεια των πολιτών ή μόνο η επικοινώνηση του μηνύματος ότι η ΝΔ ενδιαφέρεται για την ασφάλεια.
Διότι, η βούληση του Πρωθυπουργού είναι πλήρως αναντίστοιχη με τα επιτεύγματα της κυβέρνησης του στη μείωση της εγκληματικότητας.
Καθότι από τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. προκύπτει ότι το σύνολο των εγκλημάτων, εξιχνιασθέντων και μη, από τον αριθμό των 154.476 το έτος 2020, ανήλθε στον αριθμό των163.570 το έτος 2021.
Ταυτόχρονα, το έγκλημα που πρωτίστως συνδέεται με το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών είναι το οργανωμένο έγκλημα.
Και δυστυχώς σε αυτό πεδίο δεν διαπιστώνονται στοιχεία κυβερνητικής αποτελεσματικότητας.
Με την Αττική να έχει καταστεί ο τόπος συγκέντρωσης του μεγαλύτερου ποσοστού εγκληματικότητας στη χώρα μας, η διαχείριση, πρόληψη και καταστολή του οργανωμένου εγκλήματος αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση με όρους επικοινωνίας και όχι επιχειρησιακής δράσης.
Ο κ. Θεοδωρικάκος ακολουθεί δηλαδή την γραμμή του κ. Χρυσοχοΐδη, ο οποίος πέρυσι τον Μάιο παρέδωσε στον Άρειο Πάγο φάκελο, υπό τη συνοδεία τηλεοπτικών συνεργείων, που εμπεριείχε μεταξύ άλλων και τη λίστα 500 οργανωμένων εγκληματιών.
Μέχρι σήμερα δεν έχουμε διαπιστώσει τα αποτελέσματα αυτού του ενδιαφέροντος show.
Για αυτό και ο κ.Θεοδωρικάκος οφείλει να απαντήσει στη Βουλή και τον ελληνικό λαό σε κάποια βασικά ερωτήματα, κάποια από τα οποία του έχουν ξανατεθεί και κωφεύει.
Για παράδειγμα,
α) πόσα από τα θύματα δολοφονιών που αποδίδονται σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών από τον Μάιο 2021 μέχρι σήμερα, υπήρχαν ως ύποπτοι οργανωμένων εγκληματικών ενεργειών στη λίστα Χρυσοχοΐδη,
β) αποδόθηκαν το ίδιο διάστημα ποινικές ευθύνες σε αυτούς και ποιες ενέργειες έγιναν για να αποτραπεί η δολοφονία τους από άλλες εγκληματικές οργανώσεις,
γ) πόσοι δράστες δολοφονιών που αποδίδονται σε ξεκαθάρισμα λογαριασμών έχουν συλληφθεί καθ’ όλη την διάρκεια του κυβερνητικού βίου;
δ) πού βρίσκεται σήμερα η λίστα Χρυσοχοΐδη και ποια ήταν τα αποτελέσματα ως προς τον έλεγχο των 500 «ποινικών», δηλαδή πόσοι συνολικά από αυτούς συνελήφθησαν, παραπέμφθηκαν στην ελληνική δικαιοσύνη και προφυλακίστηκαν ή καταδικάστηκαν από τον Μάιο 2021 μέχρι σήμερα.
Η στοιχειοθετημένη απάντηση του κ. Θεοδωρικάκου θα μπορούσε να απαντήσει στο αίτημα για την ασφάλεια των πολιτών και οπωσδήποτε στο ζήτημα για την αποτελεσματικότητα του κυβερνητικού έργου.
Η έλλειψή της απάντησης, δυστυχώς, θα επιτείνει το αίσθημα ανασφάλειας και θα επιβεβαιώσει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ επιζητεί την ασφάλεια χάριν της μιντιακής επικοινωνίας, χωρίς όμως να έχει κανένα σημαντικό αποτέλεσμα στην καταδίωξη του οργανωμένου εγκλήματος.
Έπειτα και στο χώρο του βίαιου και γενετήσιου εγκλήματος, που επίσης συνδέεται κυριαρχικά με το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, παρατηρείται μεταξύ των ετών 2020 και 2021 μια μικρή αύξηση των εγκλημάτων των ανθρωποκτονιών με δόλο σε ποσοστό 6%, αλλά τραγικά σημαντικότερη είναι η αύξηση των βιασμών το 2021 σε ποσοστό 46% .
Βεβαίως το τελευταίο μπορεί να συνδέεται και με την μεταστροφή της γενικής κουλτούρας που οδηγεί στην διευκόλυνση των καταγγελιών των θυμάτων, αντίθετα με το σχετικά πρόσφατο παρελθόν που το ζήτημα των βιασμών θεωρούνταν ως ένα θέμα ταμπού, που απέτρεπε τα θύματα από να ζητήσουν την τιμωρία των δραστών.
Παρ’ όλα αυτά, τα στατιστικά και ποιοτικά στοιχεία της βαριάς εγκληματικότητας στη χώρα μας δεν επιβεβαιώνουν ότι η κυβερνητική πολιτική έχει πετύχει τη μείωση του εγκλήματος που διακηρύττει.
Αντί λοιπόν ο Πρωθυπουργός να διατυμπανίζει την αποφασιστικότητα του για τις πολιτικές του Νόμου και της Τάξης, αςεγκύψει στην παραγωγή αποτελεσμάτων που θα παράγουν πραγματικό αίσθημα ασφάλειας στην κοινωνία.
Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση της ΝΔ αντί να μιλά για την ασφάλεια και να στοχοποιεί διαδηλώσεις και πολιτικές διαμαρτυρίες, οφείλει τώρα να αναδιατάξει τις αστυνομικές προτεραιότητες, με κύριο στόχο α) να άρει τον κατακερματισμό του έργου της ΕΛ.ΑΣ., που λόγω της πολυδιάσπασής του δεν μπορεί να υπαχθεί σε συνολικό εποπτικό έλεγχο και καθετοποιημένη επιχειρησιακή λειτουργία και β) να αντιστρέψει την τραγική υπολειτουργία και αποδυνάμωση των Αστυνομικών Τμημάτων και των Τμημάτων Ασφαλείας της χώρας.
(Ο Μαρίνος Σκανδάμης είναι Διδάκτωρ Νομικής - Δικηγόρος, Τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη στο ΠΑΣΟΚ - Κίνημα Αλλαγής).