Opinions

Στέλιος Παππάς: Απληροφόρητος ή Συνυπέυθυνος ο κ. Καραμανλής του Αχιλλέως

Έχω στείλει μήνυμα στον κ. υπουργό, να σκέπτεται πριν μιλήσει για ΟΑΣΘ, διότι έχω πολλά ράμματα για την γούνα του κρατικοδίαιτου ΟΑΣΘ και ιδιαίτερα να μην επιχειρεί να συγκαλύψει όσα έχω χαρακτηρίσει ως σκάνδαλα.

Τις τελευταίες μέρες ο κ. Καραμανλής του Αχιλλέως αντί να δίνει επαρκείς εξηγήσεις για την κατάσταση των συγκοινωνιών, αναλώνεται σε ευθείες επιθέσεις προς τον ΣΥΡΙΖΑ και τις πρώην διοικήσεις των Οργανισμών Αστικών Μεταφορών .Φυσικά σε ιδιαίτερη μέριμνα έχει την συκοφάντηση της προσπάθειας που έγινε στην περίοδο 2017-2019 για την εξυγίανση του αμαρτωλού κρατικοδίαιτου ΟΑΣΘ.

Έχω στείλει μήνυμα στον κ. υπουργό, να σκέπτεται πριν μιλήσει για ΟΑΣΘ, διότι έχω πολλά ράμματα για την γούνα του κρατικοδίαιτου ΟΑΣΘ και ιδιαίτερα να μην επιχειρεί να συγκαλύψει όσα έχω χαρακτηρίσει ως σκάνδαλα.

Ας τα πάρουμε με την σειρά.

Είναι πλέον προφανές ότι η ΝΔ δεν είχε κανένα σχέδιο για την οργάνωση των Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης.

Από τις πρώτες δηλώσεις του είχε διαβεβαιώσει τους Θεσσαλονικείς ότι το Σεπτέμβριο του 2019 θα είχε στο δρόμο 400 λεωφορεία.

Σήμερα με όλες τις κινήσεις που έκανε ΚΤΕΛ, δωρεά Δήμου, Αγοράleasing κ.λ.π, δεν μπορεί να φτάσει τα 340-350στην καλύτερη περίπτωση.

Στην αντίστοιχη περίοδο το 2018, στην δηλαδή την δική μας περίοδο κυκλοφορούσαν στην πόλη 420-430 λεωφορεία.

Όμως οι ιδεοληπτικές εμμονές περί ιδιωτικοποίησης δεν έχουν φέρει μόνο τραγέλαφο, έχουν προκαλέσει οσμές, δύσοσμες.

Θα είμαι πιο σαφής, επειδή δεν είναι στην πολιτική μου παιδεία να αναπαράγω φήμες χωρίς τα πραγματικά γεγονότα.

Με τον τελευταίο διαγωνισμό ο σημερινός ΟΑΣΘ, εξασφαλίζει με leasingλεωφορεία μεταχειρισμένα12-14 ετών τα οποία θα κοστίσουν με ΦΠΑ πάνω 100.000 ευρώ το ένα και μετά τους 30 μήνες προκειμένου να τα αποκτήσει θα πρέπει να καταβάλει υπολειμματική αξία άλλες15.000 ευρώ ανά λεωφορείο.

Για το αξιόμαχο μεταχειρισμένων λεωφορείων που έχουν χρησιμοποιηθεί σε βόρεια κλίματα υπάρχουν πολλά ερωτηματικά. Αυτά τα ερωτήματα δεν μας είχαν απαντηθεί όταν διοικούσαμε τον ΟΑΣΘ και ερευνούσαμε αυτήν την πιθανότητα. Μακάρι να μην επαληθευτούμε.

Όμως εδώ υπάρχει ένα πολύ πιο σοβαρό πρόβλημα το οποίο δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να συγκαλυφθεί.

Αυτό δεν είναι άλλο από την μηνυτήρια αναφορά του τότε Υπουργού κ. Σπίρτζη για την εκποίηση 399 λεωφορείων του ΟΑΣΘ στην περίοδο 2000-2016 ηλικίας 12ετών σε τιμές που σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να συγκριθούν με τις τιμές που με leasingέχει εξασφαλίσει σήμερα ο κ. Καραμανλής.

Για παράδειγμα:

Πλήρως λειτουργικά

  1. 52Λεωφορείαπου είχαν αγοραστεί με μέση τιμή102.000 ευρώ πουλήθηκαν μόνο 5.500 ευρώ.
  2. 18 Λεωφορεία αγοράστηκαν με μέση τιμή 71.550 ευρώ πουλήθηκαν μόλις 5.430 ευρώ.
  3. 5 Λεωφορεία που αγοράστηκαν με μέση τιμή 97.400 ευρώ πουλήθηκαν 5.000 ευρώ.

Πωλήσεις ως Scrap:317 Λεωφορεία που αγοράστηκαν με μέση τιμή 108.000 ευρώ και πουλήθηκαν ως scrap1.425 ευρώ.

Ο παρακάτω πίνακας είναι αποκαλυπτικός

pinakas

Θα αναρωτηθεί κάποιος, ποια είναι η σχέση ανάμεσα στην εκποίηση που πραγματοποίησε ο κρατικοδίαιτος ΟΑΣΘ από την προμήθεια των νέων μεταχειρισμένων λεωφορείων με Leasing;

Μια πρώτη διαπίστωση είναι ότι και στις δύο περιπτώσεις τα λεωφορεία είναι 12ετίας.

Μια δεύτερη είναι ότι η εκποίηση γίνεται σε εξευτελιστικές τιμές ενώ η σημερινή αγορά σε ιδιαίτερα υψηλές.

Θα μπορούσε να πει κανείς και τι μας νοιάζει αυτή η σύγκριση αφού ο κρατικοδίαιτος ΟΑΣΘ ήταν ιδιωτικός, οπότε αν ρευστοποιούν σε εξευτελιστικές τιμές χάνουν οι ιδιώτες. Όμως δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι έτσι.

Τα λεωφορεία στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ ήταν ιδιοκτησία του δημοσίου (Ιδρυτικός Νόμος 3721/57 άρθρα 16 και 17), οι δε μέτοχοι του ΟΑΣΘ είχαν την εκμετάλλευση του συγκοινωνιακού έργου (παρ. 2 άρθρο 22). Αυτός είναι και ο λόγος που επέβαλε την δημιουργία ειδικού εντόκου αποθεματικού (παρ. 2 άρθρο 19),που αποτελούσε περιουσία του δημοσίου, ώστε το δημόσιο να μπορεί από αυτό να ανανεώνει τον στόλο.

Οι διαχειριστές λοιπόν της δημόσιας περιουσίας την «εκποιούσαν» όσο-όσο. Έτσι το δημόσιο πληρώνει και την ζημιά από τις εξευτελιστικές εκποιήσεις και από τις υπέρογκες τιμές στην τωρινή αγορά μεταχειρισμένων λεωφορείων. Εκποιείται η περιουσία του δημοσίου του φτηνά και αγοράζουν ακριβά ίσης μεταφορικής αξίας λεωφορεία (12ετίας και στις δύο περιπτώσεις).

Στην μια περίπτωση οι ιδιώτες διαχειριστές της δημόσιας περιουσίας και στην άλλη οι ιδεολογικοί ταγοί των ιδιωτικοποιήσεων της ΝΔ.

Το ερώτημα που παραμένει είναι: Πως λεωφορεία 12 στον ΟΑΣΘ μετατρέπονται σε παλιοσίδερα, ενώ στις βόρειες χώρες είναι κατάλληλα να πραγματοποιούν μεταφορικό έργο. Οι κλιματολογικές συνθήκες μάλλον προς το αντίθετο συνηγορούν.

Όμως και ο ιδρυτικός νόμος επέβαλλε μέχρι την οριστική τους απόσβεση και απόσυρση, να συντηρούνται ώστε να διατηρούνται σε αρίστη κατάσταση και όχι να πωλούνται ως Scrap.

Για να μην μένει τέλος καμιά αμφιβολία για το «πάρτι» στον κρατικοδίαιτο ΟΑΣΘ, ας σημειωθεί ότι: Στο ειδικό αποθεματικό, το οποίο ήταν περιουσία του δημοσίου και έπρεπε να είναι κατατεθειμένο σε έντοκο λογαριασμό, τον Ιούλιο του 2017 έπρεπε να έχει48.000.000 ευρώ, προκειμένου να αγοράσουμε νέα λεωφορεία. Όμως βρήκαμε το ασύλληπτο ποσό των μόλις 614 ευρώ.

Τα ξέρει αυτά ο κ. Καραμανλής ή μήπως και αυτά θέλει να το συγκαλύψει, όπως άλλωστε ευλόγησε και την απόσυρση της καταγγελίας για τις παράνομες κρατικές επιδοτήσεις στους ιδιώτες ύψους 120 εκατομμυρίων;

Αυτά ως μια πρώτη δόση, αναμένοντας και τα αποτελέσματα της μηνυτήριας αναφοράς που έχει υποβάλει στην εισαγγελία ο Χρ. Σπίρτζης. Όμως η προμήθεια σήμερα πανάκριβων μεταχειρισμένων λεωφορείων δίνει νέα διάσταση στην υπόθεση.

Γιατί το σκάνδαλο του κρατικοδίαιτου ΟΑΣΘ δεν εξαντλείται εδώ, έχει διάρκεια 60 χρόνων.

(Ο Στέλιος Παππάς είναι πρώην Πρόεδρος του ΟΑΣΘ)

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Παρασκευάς Παρασκευόπουλος: Θεσσαλονίκη, το σύνδρομο του Τιτανικού
Καιρός: Αυξημένες νεφώσεις σήμερα σε όλη τη χώρα
Chevron Right