Αν και η χρήση του αβοκάντο μέχρι πριν από λίγα χρόνια περιοριζόταν κυρίως στη μεξικανική κουζίνα, τα τελευταία χρόνια, το εν λόγω τρόφιμο έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο δημοφιλή superfoods παγκοσμίως.
Ακόμα και στην Ελλάδα, πολλοί είναι αυτοί που το έχουν αγαπήσει, τόσο για τον πλούτο του σε θρεπτικά συστατικά, όσο και για την κρεμώδη υφή του, ιδανική για σάλτσες, σαλάτες ακόμα και γλυκά.
Ωστόσο, στην πραγματικότητα το εν λόγω τρόφιμο είναι εξαιρετικά επιβλαβές για το περιβάλλον, καθώς αφήνει τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα στον πλανήτη, ενώ η καλλιέργεια μόνο ενός αβοκάντο απαιτεί περίπου 320 λίτρα νερό.
Όπως εξηγεί η συν-ιδρύτρια της της μεξικανικής αλυσίδας εστιατορίων Wahaca, η παγκόσμια ζήτηση είναι τόσο μεγάλη, σε σημείο που προκαλεί σοβαρά προβλήματα στους ιθαγενείς των περιοχών στις οποίες καλλιεργούνται.
Μιλώντας στον Guardian, η σεφ προσθέτει ότι ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να ικανοποιήσει την όρεξη των πελατών της για γουακαμόλε, χωρίς να συνεισφέρει έμμεσα στην καταστροφή του περιβάλλοντος που προκαλεί η καλλιέργεια αβοκάτο.
Όμως, τελικά, βρήκε τη λύση: ένα δροσερό ντιπ, εμπνευσμένο από το γουακαμόλε, χωρίς αβοκάντο, αλλά με ρεβίθια, πράσινο τσίλι, λάιμ και κόλιανδρο, ονόματι Wahacamole.
Ωστόσο, τα εστιατόρια Wahaca δεν είναι τα πρώτα που προσπαθούν να περιορίσουν τη χρήση του αβοκάντο στις συνταγές τους. Από τον Μεξικανό σεφ του Τορόντο Aldo Camarena, που έφτιαξε μια συνταγή με κολοκυθάκι και πάστα από σπόρους κολοκύθα, μέχρι τον Santiago Lastra που διατηρεί μεξικανικό εστιατόριο στο Λονδίνο και αντικατέστησε το γουακαμόλε με ένα ντιπ φιστικιών Αιγίνης, οι σεφ ανά τον κόσμο γυρνούν την πλάτη τους στο αβοκάντο.
Από την άλλη και οι σταρ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που ασχολούνται με το φαγητό έχουν επίσης ξεκινήσει να αναζητούν διαφορετικά υλικά, ευαισθητοποιώντας με αυτό τον τρόπο και το κοινό τους ως προς τις βλαβερές επιπτώσεις του αβοκάντο στον πλανήτη.
Για παράδειγμα, η συνταγή του ο αστέρα του TikTok Calum Harris για «γουακαμόλε» με κατεψυγμένα μπιζέλια έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 371.000 likes, ενώ το hashtag #noavocado έχει 3.251 δημοσιεύσεις, οι οποίες ολοένα και αυξάνονται.