Το νερό αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους φυσικούς πόρους για τη ζωή, την κοινωνία και την οικονομία. Ωστόσο, η κλιματική κρίση, οι ολοένα συχνότεροι καύσωνες και η ανομβρία έχουν αναδείξει με έντονο τρόπο το πρόβλημα της λειψυδρίας.
Ειδικά στην Ελλάδα, το θέμα της λειψυδρίας έχει γίνει πολύ καίριο ιδίως σε νησιωτικές και αγροτικές περιοχές, αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Η βιώσιμη διαχείριση του νερού δεν είναι μόνο περιβαλλοντική και κρατική πρόκληση, αλλά και κεντρικό ζήτημα για τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς.
Περιορισμός της σπατάλης και προστασία υδάτινων οικοσυστημάτων
Στο περιβαλλοντικό επίπεδο, η ορθολογική χρήση και η προστασία των υδάτινων οικοσυστημάτων είναι κρίσιμη.
Από τον περιορισμό της σπατάλης και τη βελτίωση της άρδευσης στη γεωργία, έως την προστασία λιμνών, ποταμών και υδροφόρων οριζόντων, η αειφορία στο νερό συνδέεται με την ανθεκτικότητα των κοινωνιών απέναντι στην κλιματική αλλαγή.
Η υπεράντληση και η ρύπανση επιβαρύνουν όχι μόνο τη φύση, αλλά και την ασφάλεια ύδρευσης των τοπικών κοινωνιών.
Ορθή διαχείριση νερού σε εταιρικό επίπεδο
Η διαχείριση του νερού αποτελεί πλέον σημαντικό δείκτη για την εταιρική βιωσιμότητα και είναι σημαντικός πυλώνας της στρατηγικής ESG.
Οι επιχειρήσεις καλούνται να μειώσουν την κατανάλωση και να εφαρμόσουν πρακτικές εξοικονόμησης, αλλά και να επενδύσουν σε τεχνολογίες που ανοίγουν νέες προοπτικές. Η αφαλάτωση με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η επαναχρησιμοποίηση επεξεργασμένων υδάτων και οι «έξυπνες» υποδομές παρακολούθησης διαρροών αποτελούν λύσεις που ενισχύουν την περιβαλλοντική απόδοση και μειώνουν το λειτουργικό ρίσκο.
Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες δεν προστατεύουν απλά το περιβάλλον, σώζωντας χρήματα και καλλιεργώντας μια κουλτούρα κυκλικής οικονομίας, αλλά δείχνουν έμπρακτα ότι αποτελούν ένα καλό και συνάμα ανταγωνιστικό παράδειγμα στη διαχείριση πόρων και εν γένει στις ορθές πρακτικές βιωσιμότητας.
Το νερό είναι υπόθεση όλων
Πέρα όμως από την τεχνολογία και τις επιχειρηματικές στρατηγικές, καθοριστικός είναι και ο ρόλος της κοινωνικής ευαισθητοποίησης. Η ενημέρωση των πολιτών, η καλλιέργεια υπεύθυνων καταναλωτικών συνηθειών και η ενίσχυση της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα δημιουργούν το πλαίσιο για μια συνολική αλλαγή κουλτούρας γύρω από το νερό. Η βιωσιμότητα δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη συμμετοχή όλων.
Η Ελλάδα, με τα ιδιαίτερα γεωγραφικά της χαρακτηριστικά και την αυξανόμενη πίεση λόγω της λειψυδρίας, έχει μπροστά της μια μεγάλη πρόκληση: να αξιοποιήσει τεχνολογίες και βέλτιστες πρακτικές ώστε να διασφαλίσει τη διαθεσιμότητα νερού για τις επόμενες γενιές. Η βιώσιμη διαχείριση του νερού δεν είναι πλέον πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα τόσο για το περιβάλλον όσο και για την οικονομία.