Ώρα μηδέν για την εγχώρια βιομηχανία !
«Το έστριψε αλά Γαλλικά» συνηθίζει να λέει ο Λαός όταν θέλει να πει ότι κάποιος έφυγε στα μουλωχτά για να γλιτώσει συνέπειες ή υποχρεώσεις.
Οι Γάλλοι είναι «μουλωχτοί», «συμφεροντολόγοι» και πέραν όλων των άλλων είναι «σωβινιστές» και δεν το κρύβουν άλλωστε! Υπερασπίζονται με υπερηφάνεια την πατρότητα του όρου «σωβινισμός» καθώς προήλθε από τον Νικολά Σωβέν (Nicolas Chauvin) γεννημένος στο Rochefort της Γαλλίας, περι το 1790 και ήταν μια ημι-μυθική φιγούρα στρατιώτη και πατριώτη που υπηρέτησε στον Πρώτο Στρατό της Γαλλικής Δημοκρατίας.
Ο σωβινισμός των Γάλλων είναι ίσως αυτο που κρατάει όρθιο ένα ολόκληρο Έθνος και κάνει τα Ιλίσια Πεδία να προτάσσουν το εθνικο συμφέρον και να μην κάνουν το παραμικρό σκόντο υπέρ του συμφέροντος οποιουδήποτε άλλου…
Στην «λογική» αυτή κινήθηκαν πριν από ένα ακριβώς χρόνο (φθινόπωρο 2020) οι διαπραγματεύσεις με τα στελέχη της Dassault κατά την κατάρτιση της σύμβασης για την αγοροπωλησία των πρώτων 18 Rafale. Με περίσσια αλαζονεία απέρριψαν κάθε συζήτηση για εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας σε προγράμματα συμπαραγωγής!
Και καλά, οι Γάλλοι έκαναν την δουλειά τους , το δικό τους συμφέρον κοίταζαν, οι δικοί μας, η Αθήνα τι έκανε; «Σφύριζε κλέφτικα»…
Παγκοσμίως σε κάθε μείζον εξοπλιστικό πρόγραμμα όπως είναι η αγοροπωλησία αεροπλάνων ή πλοίων η κατασκευάστρια χώρα παρέχει υποκατασκευαστικό έργο 30% στην αμυντική βιομηχανία της χώρας που αγοράζει το προϊόν. Το ίδιο ίσχυε μέχρι πρότινος και στην Ελλάδα όπου ήταν απαράβατος όρος το ελάχιστο 30% ΕΠΑ (Ελληνική Προστιθέμενη Αξία) και επιπλέον ΑΩ (Αντισταθμιστικά Ωφελήματα).
Όπερ σημαίνει : Τα Γαλλικά προγράμματα είναι 3,5 τα Rafale (3,5 δις + οι Φρεγάτες (5 δις) = 8,5 ΔΙΣ € επι 30 % Ελληνική Προστιθέμενη Αξία = 2, 5 δις βιομηχανικές επιστροφές στη Χώρα.
Ναι ορθώς διαβάζετε και κατανοείτε : Από τα γαλλικά προγράμματα (αεροσκαφών και φρεγατών) ύψους 8,5 δις ΔΕΝ επιστρέφονται στην ελληνική αμυντική βιομηχανία 2,5 δις όπως παγκοσμίως συμβαίνει σε τέτοιου είδους deal!
Τελευταία από κυβερνητικούς δορυφόρους και παπαγάλους ακούγεται ο ισχυρισμός : «Μα δεν διαθέτουμε αμυντική βιομηχανία, είναι διαλυμένη»! Λάθος ! Και να ήταν διαλυμένη, είναι εθνική υποχρέωση της κάθε κυβέρνησης να προσπαθεί με πράξεις και όχι με αοριστολογίες να την ανασυντάξει !
Και για του λόγου το αληθές : Ο ΣΕΚΠΥ έχει μέλη 160+ εταιρείες με 15.000 εργαζόμενους η πλειοψηφία των οποίων είναι εξειδικευμένο προσωπικό και πολλοί απ αυτούς «δυνατά μυαλά» στον ερευνητικό τομέα!
Ακόμη και εάν η ΕΠΑ στα δυο αυτά γαλλικά εξοπλιστικά προγράμματα δεν είναι 30% αλλά μειωμένη στο 15% (1,25 δις ) και πάλι η εγχώρια αμυντική βιομηχανία θα έμπαινε σε τροχιά απογείωσης.
Μιλάμε δηλαδή για 1.250.000.000 € έργο στην Ελληνική Βιομηχανία. Όχι μίζες , όχι ΑΩ. Έργο μετρήσιμο με τα τιμολόγια των Ελληνικών εταιρειών.
Προσέξτε τον υπολογισμό : Ένας ανθρωποχρόνος ενός εργαζόμενου με 1.500 € μισθό είναι 1.500 Χ 14 = 21.000 €
Αν από το 1.250.000.000 € έργο στην Ελληνική Βιομηχανία το 40% είναι εργατικά (αυτό ισχύει συνήθως) τότε 1.250.000.000 επι 40% = 500.000.000 εργατικά δια 21.000 = 24.000 ανθρωποχρόνοι εργασίας πχ 6.000 θέσεις εργασίας επί 4 χρόνια. Αύξηση 50% στην αμυντική βιομηχανία .
Επιπλέον λόγω του ότι η αμυντική βιομηχανία είναι υψηλής τεχνολογίας το αποτέλεσμά της στην οικονομία έχει συντελεστή 3 (μελέτη ΙΟΒΕ), άρα τα 1,250 δις θα ισοδυναμούν με 3,75 δις επενδύσεις .
Να γιατί μιλάμε για έκρηξη βιομηχανίας υψηλής τεχνολογίας, εάν η κυβέρνηση απαιτήσει το αυτονόητο από τους Γάλλους , να δώσουν δηλαδή από 15 -30% επιστροφή στην ελληνική βιομηχανία ως υποκατασκευαστικό έργο !
Όπως το iEidiseis έχει αποκαλύψει, η νέα ηγεσία της Γενικής Διεύθυνσης εξοπλισμών υπο τον Άρη Αλεξόπουλο ως μηχανικός που έχει εμπειρία από κατασκευές πλοίων και γνωρίζει τις δυνατότητες της υγιούς Ελληνικής Εγχώριας Βιομηχανίας διεξάγει σκληρές διαπραγματεύσεις με τους Γάλλους οι οποίοι εμφανίζουν δυσκοιλιότητα στην αναγκαιότητα να προβλεφθεί ΕΠΑ στις νέες συμβάσεις για τα 8 επιπλέον Rafale και τις 3 φρεγάτες.
-Η Dassault (Rafale) εξακολουθεί να μην έχει κάνει καμία επαφή με τις εγχώριες βιομηχανίες !
Αντιθέτως
-Η Group Naval (Belharra) έχει επισκεφτεί περισσότερες απο 70 εταιρείες και κάνει προτάσεις για συμπαραγωγή.
-MBDA (έξυπνα όπλα) αρχικά δεν ήταν συνεργάσιμη ωστόσο μετά απο πίεση της ΓΔΑΕΕ προφανώς κατάλαβε ότι πρέπει να σοβαρευτεί και να δώσει πραγματικό υποκατασκευαστικό έργο στην Ελλάδα !
-Η THALES είναι κάπου στη μέση γιατί έχει ήδη ελληνική εταιρεία (παραγωγική όχι γραφείο).
Το άγνωστο παρασκήνιο των διαπραγματεύσεων για την συμπαραγωγή των φρεγατών Belharra
-Στελέχη με μακρά και επιτυχημένη σταδιοδρομία στον χώρο των εξοπλισμών έχουν επισημάνει ότι η καλύτερη διαπραγμάτευση για επιστροφές ή για συμμετοχή της ελληνικής βιομηχανίας σε προγράμματα πρέπει να γίνεται και να εξασφαλίζονται δεσμεύσεις από «τον πωλητή» κατά το δυνατόν σε πολύ αρχικά στάδια και σίγουρα πριν την υπογραφή της σύμβασης πολύ δε περισσότερο πριν την εξαγγελία της.
-Αφ΄ης στιγμής εξαγγελθεί ο προμηθευτής ενός προγράμματος αυτός αποκτά μεγάλο πλεονέκτημα στην τυχόν βιομηχανική συμμετοχή του άλλου μέρους, εάν δε έχει υπογραφεί και η σύμβαση ( βλέπε 18 Rafale) τότε είναι ο απόλυτος κυρίαρχος και για τυπικούς λόγους «αυρότητος» παραχωρεί τεμάχια από ψίχουλα στην αντισυμβαλλόμενη πλευρά.
-Αυτό εντοπίστηκε και αναδείχθηκε έγκαιρα στην περίπτωση της πρωταρχικής νύξης από Γαλλικής πλευράς για την προσφορά των Belh@rra.
-Στο ΠΝ δεν διατίθετο, για πολλά χρόνια, προϋπολογισμός για αντικατάσταση των γεραιών φρεγατών. Μέχρι που το 2017 ήρθε η πρόταση από την Γαλλία όπως μέρος της υποχρέωσης επιστροφής των κερδών από τα ομόλογα υποκατασταθούν από την αγορά δύο Φρεγατών αρχικού εκτιμώμενου κόστους 2+ δις ευρώ.
-Η ΓΔΑΕΕ με την μακρόχρονη εμπειρία της και αφού είχε από καιρού κάνει «σημαία της» ότι η συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας πρέπει να διασφαλίζεται στα πρώτα στάδια συζητήσεων διότι τότε παράλληλα διασφαλίζεται και η μεγαλύτερη ποσόστωση, ξεκίνησε μια σειρά επαφών, συζητήσεων παρουσιάσεων των δυνατοτήτων της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας φέρνοντας στο ίδιο τραπέζι Γαλλικές και Ελληνικές εταιρείες. Στα πλαίσια αυτά έγιναν:
- (21) Ιούνιο 2017 Συνάντηση με Διευθυντή Ευρώπης της DGA
- (29) Νοέμβριο 2017, στο Παρίσι, κατά την τακτική συνάντηση ΓΔΑΕΕ – DGA τον ΓΔ συνόδευσαν 14 ελληνικές εταιρείες οι οποίες στα περιθώρια της επίσημης συνάντησης παρουσίασαν τις δυνατότητες συμπαραγωγής σε εταιρείες ενδιαφέροντος
- (22) Μάιο 2018 Συνάντηση της Naval Group με 26 ελληνικές εταιρείες στην έδρα της ΓΔΑΕΕ
- (17) Ιανουάριο 2018 συνάντηση στελεχών Naval Group με ΓΔΑΕΕ
- (1) Φεβρουαρίου 2019 συνάντηση στην Αθήνα του Διευθυντού της DGA
- (6) Οκτ 2020 συνάντηση στην Αθήνα του Διευθυντού της DGA
- (18) Ιουν 2020 συνάντηση στην Αθήνα του Διευθυντού της DGA
- - Έτσι υπήρξε μια ώσμωση των Γαλλικών και Ελληνικών εταιρειών
- Υπεγράφησαν δάφορα συμφωνητικά ενδεχόμενης συνεργασίας μεταξύ ελληνικών εταιρειών και NavalGroup χωρίς να οριστικοποιηθεί η συνεργασία
- Η ξαφνική αναγγελία από τον νυν Πρωθυπουργό για προμήθεια των Γαλλικών Φρεγατών δεν έδωσε την ευκαιρία να υπάρξουν ουσιαστικές, εκ των προτέρων δεσμεύσεις κι έτσι ουδείς γνωρίζει κατά πόσο και σε τι βαθμό μπορεί να εξασφαλιστεί η Ελληνική συμμετοχή.