«Φουρτούνες» προκάλεσε το Σαββατοκύριακο η ανακοίνωση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ότι εγκρίνει την πώληση στην Ελλάδα φρεγατών LCS και συστημάτων εκσυγχρονισμού για τις φρεγάτες ΜΕΚΟ. Πρώτον διότι το «πράσινο φως» για πώληση αμερικανικών φρεγατών τύπου LCS άναψε με καθυστέρηση δυο μηνών από τότε που η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε την προμήθεια των Γαλλικών φρεγατών! Το υπουργείο Άμυνας έσπευσε αυθημερόν το Σάββατο το μεσημέρι να διευκρινήσει ότι δεν τίθεται θέμα ακύρωσης της προμήθειας των Γαλλικών φρεγατών Belharra! Επιπλέον η αμερικανική πρόταση είναι ιδιαίτερα «αλμυρή» καθώς το κόστος τεσσάρων φρεγατών LCS καθορίζεται στο ποσόν των 6,9 δισ. δολαρίων, δηλαδή 1,7 δισ. η κάθε φρεγάτα την στιγμή που η ελληνογαλλική συμφωνία καθορίζει ότι η απόκτηση τριών φρεγατών Belharra θα κοστίσει 3 δισ. ευρώ, δηλαδή 1 δισ. η κάθε φρεγάτα!
Δεύτερον διότι με την έγκριση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ αποκαλύπτεται ότι η Ελληνική πλευρά συζητάει παρασκηνιακά με τις ΗΠΑ για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, χωρίς προηγουμένως να έχει προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός! Για το συγκεκριμένο πρόγραμμα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ καθορίζει εκτιμώμενο κόστος 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ! Και αυτό το νούμερο , όπως και για τις φρεγάτες κρίνεται ως ιδιαίτερα «αλμυρό». Δηλαδή 600 εκατομμύρια για τον εκσυγχρονισμό της κάθε 35χρονης ΜΕΚΟ ! Θυμίζουμε ότι το 2002 η τότε κυβέρνηση προσχώρησε στον εκσυγχρονισμό έξη φρεγατών S με συνολικό κόστος 350 εκατομμυρίων δολαρίων και είχε τότε χαρακτηριστεί «σκάνδαλο» που επι σειρά ετών απασχόλησε την Δικαιοσύνη. Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των «S» που κόστισε 350 εκατ. απέχει παρασάγγας από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ που σύμφωνα με τους Αμερικανούς φτάνει τα 2,5 δισ.
Η Υπηρεσία Συνεργασίας για την Αμυντική Ασφάλεια παρέδωσε στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ την απαιτούμενη πιστοποίηση ενημερώνοντας το Κογκρέσο ότι η Ελληνική Κυβέρνηση ζήτησε να αγοράσει εξοπλισμό και υπηρεσίες για την επισκευή, την ενημέρωση και τη βελτίωση των τεσσάρων (4) φρεγατών του Ελληνικού Ναυτικού (HN) κλάσης MEKO. Αυτές οι αναβαθμίσεις θα περιλαμβάνουν :
- Οκτώ (8) κιτ αναβάθμισης Close in Weapon Systems (CIWS) Phalanx BLK 1B Baseline 2.
- Τέσσερις (4) επισκευές όπλου MK 45, 5” 54 διαμετρήματος.
- Τέσσερα (4) συστήματα εκτοξευτών κατευθυνόμενων πυραύλων MK 49.
- Τέσσερα (4) συστήματα διαχείρισης μάχης COMBATSS-21.
- Τέσσερις (4) επισκευές σόναρ AN/SQS-56. Περιλαμβάνεται επίσης επισκευή και αναβάθμιση των συστημάτων πυροβολικού και μια σειρά άλλων υποσυστημάτων.
Σύμφωνα με την έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ το εκτιμώμενο συνολικό κόστος ανέρχεται στα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Το Κογκρέσο δίνει την έγκριση του για την προτεινόμενη πώληση διότι όπως τονίζει στην έκθεση «θα υποστηρίξει τους στόχους εξωτερικής πολιτικής και εθνικής ασφάλειας των Ηνωμένων Πολιτειών, βοηθώντας στη βελτίωση της ασφάλειας ενός συμμάχου του ΝΑΤΟ, που είναι σημαντικός εταίρος για την πολιτική σταθερότητα και την οικονομική πρόοδο στην Ευρώπη».
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ προαναγγέλλει διεθνή διαγωνισμό για την αναβάθμιση των Φρεγατών κλάσης MEKO κάτι που ωστόσο δεν έχει πράξει το Ελληνικό Ναυτικό.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ αξίζει να σημειωθεί ότι κάνει ιδιαίτερη μνεία στην αποστολή του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού λέγοντας ότι με τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ «θα ενισχύσει τη σταθερότητα και την ασφάλεια στη θαλάσσια περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και θα συμβάλει στην ασφάλεια και τους στρατηγικούς στόχους του ΝΑΤΟ και των Ηνωμένων Πολιτειών. Η Ελλάδα συμβάλλει στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ στο Κοσσυφοπέδιο, καθώς και στις θαλάσσιες προσπάθειες καταπολέμησης της τρομοκρατίας και της πειρατείας. Η Ελλάδα δεν θα δυσκολευτεί να απορροφήσει αυτά τα είδη και τις υπηρεσίες στις ένοπλες δυνάμεις της».
Μάλιστα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σπεύδει να καθησυχάσει τα μέλη του Κογκρέσου ότι: « Η προτεινόμενη πώληση (εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ) δεν θα αλλάξει τη βασική στρατιωτική ισορροπία στην περιοχή. Σε περίπτωση που υλοποιηθεί το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ και εάν ανατεθεί στους Αμερικανούς, οι κύριοι ανάδοχοι θα είναι τέσσερις αμερικανικές εταιρίες ( Raytheon - Lockheed Martin - BAE Systems -VSE Corporaison).