Μετά την αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35 στο οποίο είχαν ενταχθεί σαν συνεταίρος “κατηγορίας 3”, αλλά και την διαφαινόμενη άρνηση του Αμερικανικού Κογκρέσου να εγκρίνει πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 και αγορά νέων αεροσκαφών αντιστοίχων δυνατοτήτων με τα ελληνικά VIPER, η Άγκυρα στρέφεται πλέον σε λύσεις ανάγκης.
Μπορεί το Eurofighter να αποτελούσε καλή επιλογή στις αρχές της χιλιετίας, σήμερα όμως δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τις διαθέσιμες στην αγορά επιλογές. Αυτό γίνεται φανερό από το γεγονός ότι όλες οι αρχικές χώρες της κοινοπραξίας οι οποίες είχαν αγοράσει μεγάλο αριθμό Eurofighter, στρέφονται πλέον στην λύση του F-35. Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και προσφάτως η Γερμανία. Επιπρόσθετα και η Αυστρία μετά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με τα δικά της Eurofighter δεν βρίσκεται μακριά από μια ανάλογη απόφαση.
Αντίστοιχα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στρέφονται ή έχουν ήδη στραφεί στο F-35 προσπερνώντας την επιλογή του ευρωπαϊκού Eurofighter-Typhoon. Φινλανδία, Νορβηγία, Δανία, Ολλανδία Βέλγιο, Πολωνία, Ελβετία.
Οι χώρες αυτές, αξιολογώντας τα νέα αεροπορικά δεδομένα αντιλήφθηκαν ότι μόνο το F-35 ικανοποιεί τις σημερινές και μελλοντικές τους επιχειρησιακές ανάγκες, τόσο σε περίπτωση συμβατικού πολέμου, αλλά και για αποστολές με πυρηνικά όπλα !
Σε όσες περιπτώσεις το F-35 ανταγωνίστηκε το Eurofighter ηττήθηκε κατά κράτος σε επίπεδο κόστους, τεχνικής υπεροχής και βιομηχανικής συνεργασίας. Τα παραδείγματα του Καναδά, Βελγίου, Ελβετίας, Φινλανδίας, Πολωνίας κλπ. δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για αυτό.
Το Eurofighter είναι ένα αεροσκάφος 4ης γενιάς χωρίς να ενσωματώνει τεχνολογία stealth, ενώ ως επί τω πλείστων χρησιμοποιείται σε ρόλο αεράμυνας. RADAR τύπου AESA, το οποίο έχει ενσωματωθεί ήδη από το 2003 σε F-16, μόλις τώρα αρχίζει να εγκαθίσταται σε Eurofighter.
To F-35 έχει σημαντικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα σε συνθήκες BVR (Beyond Visual Range) και αποστολές αεράμυνας. Κάνει αποκάλυψη στόχου, βολή και κατάρριψη πριν καν ο αντίπαλος αντιληφθεί την ύπαρξή του (First Detect, First Shoot, First Kill). Το μόνο σημείο που ουσιαστικά το Eurofighter υπερτερεί είναι σε κλειστή αερομαχία, όπου το F-35 όμως δεν είναι εύκολο να εμπλακεί καθώς έχει πετύχει ήδη το στόχο του από πολύ μακριά !
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα του F-35 πέρα από το Stealth χαρακτήρα του είναι η μεγάλη αυτονομία του και συνεπακόλουθα εμβέλεια που του δίνουν οι μεγάλες εσωτερικές δεξαμενές καυσίμου που διαθέτει (50% περισσότερο καύσιμο από το Eurofighter).
Όταν απαιτηθεί και οι επιχειρησιακές συνθήκες το επιτρέπουν, το F-35 μπορεί να πολλαπλασιάσει τα όπλα που μπορεί να μεταφέρει κάνοντας χρήση εξωτερικών φορτίων, χάνοντας όμως σημαντικό μέρος του Stealth χαρακτήρα του, έχοντας όμως εφάμιλλες με το Eurofighter ικανότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου.
Συμπερασματικά τo Eurofighter, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί το F-35 σε κανέναν σχεδόν τομέα, ενώ είναι πιο ακριβό στην αγορά και συντήρηση και περισσότερο ευάλωτο σε περιβάλλον μάχης.
Εντός Ιουλίου θα μεταβούν στις ΗΠΑ αρχικά ο αρχηγος ΓΕΕΘΑ και αμέσως μετά ο υπουργός Άμυνας όπου θα κυριαρχήσουν τα αεροπορικά προγράμματα όπως είναι ο εκσυγχρονισμός των F-16 block 50 και η αγορά F-35. Για τον λόγο αυτό και οι δυο ηγέτες του υπουργείου Άμυνας θα μεταβούν στο Τέξας (έδρα της Lockheed Martin).