Πολιτική

ΠΑΣΟΚ: Το σκεπτικό της πρότασης για την Προανακριτική – Πώς κατέληξαν στα 8 πρόσωπα

Θεσμικά τεκμηριωμένη και στιβαρή χαρακτηρίζει η Χαριλάου Τρικούπη την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής για την τραγωδία στα Τέμπη.
ΠΑΣΟΚ: Το σκεπτικό της πρότασης – Γιατί μπήκαν στο «κάδρο» τα 8 πρόσωπα
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/EUROKINISSI

Σε κατάσταση πίεσης βάζει την κυβέρνηση Μητσοτάκη η Χαριλάου Τρικούπη με την πρόταση συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής για την τραγωδία στα Τέμπη που κατέθεσε τη Δευτέρα. Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ έχει στο επίκεντρο της τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή, μαζί με τους τρεις υφυπουργούς του, Μ. Παπαδόπουλο, Γ. Καράγιαννη και Γ. Κεφαλογιάννη, για ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες κακουργηματικού χαρακτήρα, ανεβάζοντας τον πολιτικό «υδράργυρο» στην αντιπαράθεση με το κυβερνητικό επιτελείο. Πλέον τα βλέμματα στρέφονται στη «γαλάζια» αντίδραση και στην στάση που θα κρατήσει η ΝΔ απέναντι στην – θεσμικά τεκμηριωμένη και στιβαρή, όπως εκπέμπει η Χαριλάου Τρικούπη – πρόταση του ΠΑΣΟΚ. Ιδιαίτερα μάλιστα μετά την δέσμευση που έχει εκφραστεί από αρμόδια κυβερνητικά χείλη πως η ΝΔ δεν θα αποτελέσει εμπόδιο στην έρευνα.

Το ΠΑΣΟΚ κατέληξε να αποδίδει κακουργηματική κατηγορία σε βάρος του Κώστα Αχ. Καραμανλή και των υπόλοιπων μελών της “γαλάζιας” πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, καθώς εκτίμησε, όπως ανέφεραν κομματικές πηγές, πως «τόσο οι υπηρεσιακοί παράγοντες όσο και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων είχαν κατ’ επανάληψη προειδοποιήσει -όχι μόνο προφορικά αλλά και εγγράφως- την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ότι η κατάσταση του σιδηροδρόμου είναι τραγική, ότι υπάρχει μεγάλη έλλειψη προσωπικού και χρηματοδότησης, ότι δεν ανατάσσονται οι ζημιές εγκαίρως και πλήρως, ότι δεν έχουν προχωρήσει τα απαραίτητα έργα για την ασφάλεια και ότι η κατάσταση αυτή εγκυμονεί κινδύνους σοβαρού ατυχήματος και τιμωρίας της Ελλάδας από την Ε.Ε. Οι σχετικές διαμαρτυρίες είχαν άλλωστε φτάσει μέχρι τη Βουλή κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο».

► ΝΔ: Το ΠΑΣΟΚ του Ανδρουλάκη ζήλεψε το δόγμα Πολάκη – Ατεκμηρίωτη και νομικά αβάσιμη η πρόταση για Προανακριτική

Σε αυτό το πλαίσιο οι ίδιες πηγές επεσήμαναν πως «επιπλέον, ήταν ασφαλώς γνωστή υπηρεσιακά στην πολιτική ηγεσία η καθυστέρηση υλοποίησης της 717 και των λοιπών έργων. Επίσης, τα χρόνια που προηγήθηκαν της τραγωδίας η συχνότητα των ατυχημάτων, εκτροχιασμών κ.λπ. είχε αυξηθεί επικίνδυνα και είχαν καταστεί πλέον τα διάφορα συμβάντα στοιχείο της καθημερινότητας. Κακώς αφέθηκε ένα σύστημα τόσο επικίνδυνο και προβληματικό για τους επιβάτες να συνεχίσει να λειτουργεί υπό αυτές τις συνθήκες εν γνώσει της πολιτικής ηγεσίας. Έπρεπε να αποτραπεί με άμεσα και επείγοντα μέτρα, ακόμα και με περιορισμό ταχύτητας και δρομολογίων ή και πλήρη διακοπή τους μέχρι να αποκατασταθεί η ασφάλεια. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο του εφέτη ανακριτή Λάρισας, υπήρχε μια σειρά από συστήματα και δικλίδες ασφαλείας που αν λειτουργούσαν, δεν θα μπορούσε να συμβεί το δυστύχημα, ακόμα και με δεδομένη την ενέργεια του σταθμάρχη».

Το ζήτημα επεκτείνεται και στους τότε υφυπουργούς, με το ΠΑΣΟΚ να θεωρεί ότι το αποτύπωμα ευθύνης δεν περιορίζεται στον κορυφή του υπουργείου. Ειδικότερα κομματικές πηγές εξηγούσαν για τους «γαλάζιους» υφυπουργούς πως «προκύπτει ότι και εκείνοι είχαν γίνει κοινωνοί των κινδύνων και των προειδοποιήσεων, ενώ από τα ΦΕΚ των αρμοδιοτήτων τους προκύπτει ότι ήταν συναρμόδιοι για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, οι μεν κ. Κεφαλογιάννης και Παπαδόπουλος για τον ΟΣΕ και τη λειτουργία του και ο κ. Καραγιάννης για την ΕΡΓΟΣΕ και τα έργα υποδομής, όπως η σύμβαση 717».

► Γιατί το ΠΑΣΟΚ βάζει στο «κάδρο» των ευθυνών για τα Τέμπη Καραμανλή, Σπίρτζη και τους υφυπουργούς τους

Σε αυτό το πλαίσιο από τη Χαριλάου Τρικούπη τόνιζαν πως «η πρότασή μας δεν αφορά το έγκλημα της ανθρωποκτονίας, αλλά της διακινδύνευσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών (291 ΠΚ)». Εξηγούσαν μάλιστα πως «αυτό που λέμε με λίγα λόγια είναι ότι η πολιτική ηγεσία, αν και γνώριζε τα προβλήματα και είχε προειδοποιηθεί για τους κινδύνους, δεν εμπόδισε, αλλά επέτρεψε και ανέχθηκε την λειτουργία μιας σιδηροδρομικής γραμμής και γενικά ενός συστήματος μεταφοράς που ήταν ανασφαλή και επικίνδυνα για το επιβατικό κοινό. Η πολιτική ηγεσία αποδέχτηκε τον κίνδυνο, κοντολογίς».

Αξίζει να σημειωθεί πως στο αίτημα αναφέρεται ότι τα εν λόγω πολιτικά πρόσωπα τέλεσαν την κακουργηματική αυτή πράξη με ενδεχόμενο δόλο, καθώς «αντιλαμβάνονταν πλήρως και γνώριζαν τις διαταραχές στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου και την επικινδυνότητα της αξιόποινης συμπεριφοράς τους, ήτοι της παράλειψής τους να αποτρέψουν την διατάραξη και τον εξ αυτής κίνδυνο αν και υποχρεούνταν προς τούτο, και, παρά τούτο, αδιαφόρησαν και επέμειναν στην τέλεση της πράξεως τους, ιδίως με τη μη έγκαιρη επέμβασή τους προς επίλυση των ως άνω προβλημάτων (αν και όφειλαν και μπορούσαν να το έχουν πράξει αυτό), αποδεχόμενοι προδήλως άπαντες τους κινδύνους από την ανασφαλή λειτουργία του δικτύου (ιδίως για άνθρωπο) και επιδεικνύοντας αμέλεια ως προς το τελικά επελθόν αποτέλεσμα των 57 ανθρωποκτονιών και πολλών σωματικών βλαβών (καθώς αν είχαν ενδεχόμενο δόλο ως προς αυτές θα στοιχειοθετούνταν πλέον όχι το προτεινόμενο έγκλημα διακινδύνευσης αλλά έγκλημα βλάβης, όπως της ανθρωποκτονίας από πρόθεση κ.ο.κ., περίπτωση που δεν συνιστά πρότασή μας και που δεν στηρίζεται κατά την κρίση μας στα μέχρι σήμερα τεθέντα υπόψη μας στοιχεία της δικογραφίας)».

► ΠΑΣΟΚ: Όλη η πρόταση για Προανακριτική για τα Τέμπη – Τι αναφέρει για Καραμανλή

Ένας υπουργός και τρεις υφυπουργοί από την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ

Στην ίδια κατεύθυνση, δεν έμειναν εκτός κάδρου της διερεύνησης ούτε οι αρμόδιοι επί ΣΥΡΙΖΑ, καθώς το ΠΑΣΟΚ αποδίδει ευθύνες και στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Εξηγώντας το γιατί συμπεριλαμβάνεται η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ο Χρήστος Σπίρτζης ως αρμόδιος υπουργός Μεταφορών και οι υφυπουργοί του Μαρίνα Χρυσοβελώνη, Νίκος Μαυραγάνης και Θάνος Μωραΐτης, κομματικές πηγές της Χαριλάου Τρικούπη ανέφεραν πως «η τραγική κατάσταση του σιδηροδρόμου, οι μεγάλες καθυστερήσεις στην εκτέλεση της σύμβασης 717 και οι διάφορες προειδοποιήσεις, ή η κατάργηση της δεύτερης θέσης σταθμάρχη κ.λπ. ξεκινούν ήδη από την θητεία Σπίρτζη. Προφανώς υπάρχει η αποσβεστική προθεσμία, όμως η Βουλή και το Δικαστικό Συμβούλιο είναι αρμόδιοι να το κρίνουν και όχι εμείς. Άλλωστε, αν τα πρόσωπα αυτά το επιθυμούν, μπορούν να ζητήσουν τη διερεύνηση της κατηγορίας βάσει του αρ.5 του νόμου περί ευθύνης Υπουργών, να ελεγχθεί η περίοδος καθηκόντων τους».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Επιστρέφει το απόλυτα ενοχλητικό καιρικό φαινόμενο