Για ένα αίτημα συγκρότησης Προανακριτικής επιτροπής που κατέθεσε η ΝΔ και που «βρίθει αντιφάσεων» μιλούν στελέχη της Χαριλάου Τρικούπη. «Επί της ουσίας “κατασκευάζεται” ένα εξωφρενικό νομικά αδίκημα για τον κ. Καραμανλή με μοναδικό στόχο το δικαστικό συμβούλιο επειδή δεν θα στέκει αυτό για το οποίο τον παραπέμπουν, εν τέλει να τον απαλλάξει με βούλευμα» σχολιάζουν πηγές της Χαριλάου Τρικούπη.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως «ο ίδιος ο κ. Μπακαϊμης προσδιορίζει ότι ο κ. Καραμανλής είχε εποπτεία ως προς την ασφάλεια», τονίζοντας σε αυτό το πλαίσιο πως «η παράβαση καθήκοντος που αποδίδουν στον κ. Καραμανλή, είναι ότι είχε τάχα σκοπό να βλάψει τον ΟΣΕ. Δηλαδή πως ό,τι έκανε, το έκανε για να βλάψει τον ΟΣΕ στερώντας του πόρους και προσωπικό».
Στελέχη του ΠΑΣΟΚ, σημειώνουν πως «πρόκειται για νομική ακροβασία, την οποία καταρρίπτει ο ίδιος ο κ. Μπακαϊμης ο οποίος στο κατηγορητήριο του γράφει: “Προκύπτει ευθεία εκ του νόμου ειδική εποπτική λειτουργία και έλεγχος από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επί του διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής (ΟΣΕ) ως προς την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας παράλληλη και ανεξάρτητη με την εποπτεία της ΡΑΣ» (Ν.4632/2019, π.δ. 123/2017 ΚΑΙ:Άρθρα 40, 45-50 Ν.4974/2022 Προισχυσας ν.4408/2016 άρθρο 54)”». Και όπως αναφέρουν από την Χαριλάου Τρικούπη «δεν είχε διοικητική εποπτεία – όπως τη βάπτισαν στη ΝΔ -, αλλά εποπτεία ως προς την ΑΣΦΑΛΕΙΑ».
Οι ίδιες πηγές μιλούν για αντιφάσεις της ΝΔ και χαρακτηριστικά αναφέρουν:
«Ας δούμε μερικές από τις αντιφάσεις τους:
Στη σελίδα 7 του αιτήματος της ΝΔ ξεδιπλώνεται μια “φιλοσοφική” τοποθέτηση ότι ένας υπουργός αν δεν κατηγορείται για απιστία ή παράβαση καθήκοντος, εξ ορισμού δεν μπορεί να έχει διαπράξει οποιοδήποτε άλλο έγκλημα (!). Αυτή είναι ερμηνεία των νόμων αλά ΝΔ!
Στη σελίδα 5 του αιτήματος της ΝΔ γράφουν: “Το κατηγορητήριο κατά των δύο διευθυντών του υπουργείου τους αποδίδει μεταξύ άλλων παραλείψεων ότι δεν προέβησαν στις απαιτούμενες εισηγήσεις προς τον υπουργό για να μπορέσει να λάβει επιπλέον μέτρα αντιστοίχως και στην πρόεδρο της σειράς επισημαίνεται ότι δεν εισηγήθηκε ως όφειλε μέτρα προς τον υπουργό για θέσπιση εθνικών κανόνων και λήψη λοιπών μέτρων”. Αφού σύμφωνα με τη ΝΔ δεν είχε αρμοδιότητα για την ασφάλεια, τι να του εισηγηθούν;
Κι όμως ο κ. Καραμανλής και οι υφυπουργοί είχαν έγγραφες ειδοποιήσεις για την ασφάλεια. Σταχυολογούμε:
- 1)Τι έκαναν ο υπουργός και οι υφυπουργοί μιας σοβαρής κυβέρνησης, όταν στις 6.9.2021 η εμπιστευτική επιστολή του τότε διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Φίλιππου Τσαλίδη, προς τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Σπύρο Πατέρα, κοινοποιήθηκε προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και διατύπωνε σαφή προειδοποίηση για πιθανό συμβάν “μεγίστης σοβαρότητας”;
- 2)Τι έκαναν όταν στις 10.9.2021 έγγραφο του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών Α. Πολάκι προς την πολιτική ηγεσία προειδοποιεί ότι δεν έχει ακόμη υπογραφεί η κρατική χρηματοδότηση του ΟΣΕ μέσω συμβατικής συμφωνίας με το Δημόσιο, προκαλώντας μάλιστα σχετική παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Η έλλειψη πόρων σύμφωνα με την ρητή και ξεκάθαρη προειδοποίηση του κ. Πολάκι προς την πολιτική ηγεσία, έχει οδηγήσει σε περιορισμένη συντήρηση της υποδομής με επιπτώσεις στην ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών.
- 3) Τι έκαναν ο υπουργός και οι υφυπουργοί του όταν στις 13.12.2021 έγγραφο της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων παρατηρεί την αύξηση της συχνότητας των ατυχημάτων; «Η παρέμβασή μας αυτή απορρέει από την βαθύτατη ανησυχία μας για την ασφάλειά των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας» έγραφε η επιστολή. Η ανησυχία αυτή επαναλαμβάνεται και στις 23.12.2021 με νέο έγγραφο της Ρ.Α.Σ. προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Τέσσερις (4) ημέρες πριν το τραγικό δυστύχημα, η πρόεδρος της Ρ.Α.Σ. αποστέλλει την από 24.2.2023 επιστολή προς τον ΟΣΕ με κοινοποίηση στην Hellenic Train, στην οποία καταγράφει περίπτωση μη ορθής διευθέτησης της αλλαγής τροχιάς, παρόμοιας με αυτή που συνέβη στο δυστύχημα των Τεμπών, καλώντας να εξακριβωθεί αν αιτία είναι «η ελλιπής εκπαίδευση, η κόπωση ή κάτι άλλο».
Οι επιλεκτικές ερμηνείες της ΝΔ
- Τα πιστοποιητικά που επικαλούνται, δεν αφορούν την κατάσταση του δικτύου και αν είναι ασφαλείς οι μεταφορές αλλά αφορούν κατά πόσο σε επίπεδο οργανογράμματος και οργάνωσης οι εταιρίες ΟΣΕ και Hellenic Train έχουν προβλέψει διαδικασίες ασφαλείας».