Πολιτική

Πρόταση για κατάργηση των Πανελληνίων και εφαρμογή Εθνικού Απολυτηρίου

Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ διαβίβασαν επιστολή στον Πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, την υπουργό Παιδείας και τα πολιτικά κόμματα.
Έκθεση 2025
EUROKINISSI

Πρωτοβουλία αναλαμβάνει το ΠΑΣΟΚ για τη θεσμοθέτηση Εθνικού Απολυτηρίου και κατάργηση των Πανελληνίων Εξετάσεων. Η Χαριλάου Τρικούπη μιλά για την έναρξη ενός «Εθνικού Διαλόγου» με συμμετοχή των πολιτικών κομμάτων, της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και ειδικών εμπειρογνωμόνων που θα οδηγήσει στην αυτονομία του Λυκείου, τη θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου και τη διαμόρφωση ενός το ίδιο αδιάβλητου αλλά πιο δίκαιου, σύγχρονου, ανθρώπινου και αξιοκρατικού συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. «Πιστεύουμε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να κινηθούμε αποφασιστικά τώρα, χωρίς άλλη νομοθετική καθυστέρηση, καθώς συνιστά επιτακτική ανάγκη για την εκπαίδευση και την ελληνική κοινωνία» αναφέρει το ΠΑΣΟΚ.

Σε αυτή την κατεύθυνση οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που είναι μέλη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής διαβίβασαν επιστολή στον Πρόεδρο της Επιτροπής, την υπουργό Παιδείας και τα πολιτικά κόμματα, με αίτημά την σύγκληση ειδικής συνεδρίασης της Επιτροπής, με αποκλειστικό θέμα τον καθορισμό της διαδικασίας και του πλαισίου διεξαγωγής αυτού του Εθνικού Διαλόγου.

Ειδικότερα, στην επιστολή τους αναφέρουν:

«ΠΡΟΣ

Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Κοινοποίηση:

Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

Κ.Ο Κομμάτων του Ελληνικού Κοινοβουλίου

ΘΕΜΑ: Αίτημα σύγκλησης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για την έναρξη Εθνικού Διαλόγου για το Νέο Λύκειο, το Εθνικό Απολυτήριο το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,

Έχουν περάσει πάνω από 60 χρόνια από τότε που θεσμοθετήθηκε ένα  αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ήταν Σεπτέμβριος του 1964 όταν η κυβέρνηση Γεώργιου Παπανδρέου  εγκαινίασε μια αδιάβλητη διαδικασία κλήρωσης  θεμάτων για τις Γενικές εξετάσεις  και μία επίσης αδιάβλητη -μέσω του πρώτου υπερυπολογιστή της εποχής –  έκδοση αποτελεσμάτων. Ήταν μια επιβεβλημένη και αναγκαία τομή που αποτελούσε διαχρονικό αίτημα και ικανοποιούσε μια ζωτική ανάγκη της  ελληνικής κοινωνίας.

Η κατάκτηση αυτή διατηρήθηκε μέχρι σήμερα στη μεγάλη διαδρομή των συστημάτων πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε αυτά ονομάζονταν γενικές, εισαγωγικές πανελλήνιες ή πανελλαδικές εξετάσεις.

Όμως, εδώ και αρκετό καιρό στο δημόσιο λόγο έχει ανοίξει η συζήτηση για μια δομική αλλαγή στο λύκειο που  θα κατοχυρώνει τη μορφωτική του αυτοτέλεια, αναβαθμίζοντας το από προγυμναστικό στάδιο για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια σε αυτόνομη εκπαιδευτική βαθμίδα. Η ανάγκη μιας τέτοιας παρέμβασης συνομολογείται από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους  πανεπιστημιακούς φορείς, το πολιτικά κόμματα.

Ταυτόχρονα, αποτελεί κοινό τόπο για τα περισσότερα κόμματα αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα η αδυναμία του συστήματος των πανελλαδικών εξετάσεων να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες των καιρών. Συμφωνούμε σχεδόν όλοι πως έχει έρθει η ώρα για μία επόμενη μεγάλη αλλαγή καθώς εντοπίζονται από κοινού τα εξής προβλήματα:

  • Η στιγμιαία αξιολόγηση των παιδιών η οποία, πέρα από άδικη, σκληρή και αναξιόπιστη, έχει χαρακτηριστεί έως και απάνθρωπη (βλ. Γ. Μπαμπινιώτη)
  • Η υποβάθμιση του απολυτηρίου του Λυκείου και η αντιμετώπιση του σχολείου ως πάρεργο με απαξίωση του εκπαιδευτικού του έργου.
  • Η ενίσχυση της φροντιστηριακής παιδείας.
  • Ο εξοβελισμός της δημιουργικότητας και της ανάπτυξης κριτικής σκέψης.
  • Το υπέρμετρο άγχος και πίεση τους μαθητές με επιπτώσεις στην σχολική αλλά και στην προσωπική τους ζωή.

Οι παραπάνω γενικά αποδεκτές διαπιστώσεις κάνουν επιτακτική την ανάγκη μιας γενναίας τομής για την αναβάθμιση και την αυτονομία του Λυκείου αλλά και την διαμόρφωση ενός το ίδιο αδιάβλητου αλλά πιο δίκαιου, σύγχρονου, ανθρώπινου και αξιοκρατικού συστήματος πρόσβασης.

Το ΠΑΣΟΚ, ήδη από το 2012 έχει καταθέσει σχετικό σχέδιο νόμου, ως συμβολή στο δημόσιο διάλογο, τη δική του πρόταση για το Νέο Λύκειο, το σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και το Εθνικό Απολυτήριο.

Μέχρι και σήμερα τα άλλα κόμματα που είχαν τη διακυβέρνηση της χώρας αναγνώρισαν το πρόβλημα και εξήγγειλαν ανάλογες νομοθετικές παρεμβάσεις· αλλά ποτέ δεν έγινε το αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση της σημαντικής αυτής μεταρρύθμισης.

Πιστεύουμε ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να κινηθούμε αποφασιστικά τώρα. Με ανοιχτό, αξιόπιστο, δημοκρατικό διάλογο, με την ευρύτερη δυνατή συμμετοχή των πολιτικών κομμάτων, της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και ειδικών εμπειρογνωμόνων που θα οδηγήσει στην αυτονομία του Λυκείου και τη θέσπιση του εθνικού απολυτηρίου χωρίς άλλη νομοθετική καθυστέρηση, καθώς συνιστά επιτακτική ανάγκη για την εκπαίδευση και την ελληνική κοινωνία.

Κύριε Πρόεδρε,

Η Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής αποτελεί το θεσμικά αρμόδιο όργανο για την έναρξη του Εθνικού Διαλόγου. Για τον λόγο αυτό, σας διαβιβάζουμε το αίτημά μας για σύγκληση ειδικής συνεδρίασης της Επιτροπής, με αποκλειστικό θέμα τον καθορισμό της διαδικασίας και του πλαισίου διεξαγωγής του Εθνικού Διαλόγου, όπως τον προτείνουμε.

Οι αιτούντες Βουλευτές

  • Αχμέτ Ιλχάν
  • Γρηγοράκου Παναγιώτα (Νάγια)
  • Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
  • Πάνας Απόστολος
  • Παπανδρέου Γεώργιος
  • Παραστατίδης Στέφανος
  • Σπυριδάκη Αικατερίνη».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ιωάννα Τούνη: Φτιάχνει δώρα για τον Δημήτρη Αλεξάνδρου για την Ημέρα του Πατέρα
«Λόγια στον Αέρα»: Τα λάθη που κάνουμε στην αντιπυρική προστασία
Λόγια στον Αέρα: «Τη σκότωσε γιατί την αγαπούσε» Chevron Right