«Σήμερα για λογαριασμό όλης της Δυτικής Ελλάδας και των Επτανήσων κλείνουμε μία εκκρεμότητα που έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδας», ανέφερε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στα εγκαίνια του έργου των 65 χιλιομέτρων του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου.
Ο Πρωθυπουργός έκανε λόγο για «μία μέρα χαράς ικανοποίησης συγκίνησης αλλά και ευθύνης για αυτά που πρέπει να γίνουν από εδώ και στο εξής», ωστόσο σημείωσε ότι ο «δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην πρώτη φορά που βρέθηκε στην Ηλεία σε προεκλογική του ομιλία στον Πύργο το 2019. Τότε όπως είπε ανέλαβε «τη δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πατρών – Πύργου».
«Δεν ήξερα και ο ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος, το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτόν τον πολύ όμορφο δρόμο, ο οποίος θα δοθεί πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12 η ώρα, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία δέκα χιλιόμετρα», ανέφερε.
Υπογράμμισε ότι «ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα, θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι ώστε να ολοκληρώσουμε αυτόν τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία του πρωτογενή τομέα».
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού:
«Κύριοι περιφερειάρχες, κύριοι δήμαρχοι, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη βουλή, σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι,
Σήμερα για λογαριασμό ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος αλλά και των νοτίων νησιών των Επτανήσων, κλείνουμε μία εκκρεμότητα, η οποία έρχεται από το βαθύ παρελθόν και διορθώνουμε μία διαχρονική αδικία, η οποία τόσο πολύ ταλάνισε και ταλαιπώρησε τους πολίτες της Δυτικής Ελλάδος.
Και πράγματι, σήμερα είναι μια μέρα χαράς, ικανοποίησης, συγκίνησης -κρατώ τα λόγια του περιφερειάρχη- αλλά και ευθύνης απέναντι σε αυτά τα οποία πρέπει να γίνουν από δω και στο εξής, διότι ο δρόμος αυτός μας ταλαιπώρησε διαχρονικά πολύ.
Και θυμάμαι όταν για πρώτη φορά βρέθηκα στην Ηλεία, σε προεκλογική ομιλία στον Πύργο το 2019, και ανέλαβα τότε την δέσμευση ότι θα ξεμπλέξουμε το κουβάρι αυτής της πολύ προβληματικής εργολαβίας και θα ολοκληρώσουμε τον δρόμο Πάτρας – Πύργου δεν ήξερα και ο ίδιος τη συνθετότητα του εγχειρήματος το οποίο κληθήκαμε να αναλάβουμε.
Και με πολύ μεγάλη προσπάθεια όλων όσοι βρέθηκαν στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, από τους υπουργούς μέχρι τους υπηρεσιακούς παράγοντες, βρισκόμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση να βλέπουμε αυτό τον πολύ όμορφο δρόμο, ο οποίος θα δοθεί πια στην κυκλοφορία επίσημα αύριο στις 12:00, τα 65 από τα 75 χιλιόμετρα.
Για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε και τα τελευταία 10 χιλιόμετρα -ανήμερα της μεγάλης γιορτής του Αγίου Ανδρέα θα παραδοθεί και το τελευταίο κομμάτι- ώστε να ολοκληρώσουμε αυτό τον τόσο σημαντικό αυτοκινητόδρομο, τη σημασία του οποίου δεν νομίζω ότι χρειάζεται να αναπτύξω ιδιαίτερα για την ασφάλεια των επιβατών, την ασφάλεια των μεταφορών, τη σημασία στον πρωτογενή τομέα.
Γιατί σκεφτόμουν ότι πίσω από τα στατιστικά, από τους αριθμούς που καθημερινά ο παραχωρησιούχος θα βλέπει και θα μετράει, κρύβονται πολλές, και θα κρύβονται πολλές, μοναδικές ανθρώπινες ιστορίες.
Ο αγρότης ο οποίος θα πρέπει να ξεκινήσει μια μέρα χειμώνα νωρίς το πρωί, βράδυ για να πάει τα προϊόντα του από την περιοχή εδώ της Αμαλιάδας μέχρι την Πάτρα. Ο φοιτητής ο οποίος θα χρειαστεί και αυτός να αξιοποιήσει αυτό το δρόμο. Ο επισκέπτης ο οποίος θα έρθει από την Αθήνα με κατεύθυνση την Κυλλήνη, για να απολαύσει τις όμορφες παραλίες της Ηλείας ή για να κατευθυνθεί προς τα νησιά του Ιονίου, την Κεφαλονιά, τη Ζάκυνθο. Οι πιλότοι μας της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι θα ξυπνούν χαράματα πολλές φορές και αυτοί για να φτάσουν στις σημαντικές βάσεις του Αράξου και της Ανδραβίδας για να επιτελέσουν την αποστολή τους. Όλοι αυτοί θα αισθάνονται ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούν ένα δρόμο όχι απλά γρήγορο αλλά, πρώτα και πάνω απ’ όλα, ασφαλή.
Και νομίζω ότι σήμερα αν κάτι μπορούμε να πούμε, κι αν κάτι μπορώ κι εγώ να προσθέσω σε όλα όσα ειπώθηκαν, είναι να θυμηθούμε αυτούς οι οποίοι δεν είναι σήμερα μαζί μας επειδή η ελληνική πολιτεία καθυστέρησε δεκαετίες να προσφέρει σε αυτή την τόσο όμορφη περιοχή της πατρίδας μας ένα σύγχρονο και ασφαλή δρόμο: την Ασπασία και τον Γιώργο, την Ελευθερία, τον Αλέξανδρο, τον Γιάννη -δεν συμπλήρωσαν καν τα 30 τους χρόνια-, τη Νικολίτσα, τον μικρό Δημήτρη -δεν πρόλαβαν να ζήσουν τα πρώτα τους όνειρα-, μόνο κάποια ονόματα συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους στον παλιό δρόμο, ο οποίος τόσο είχε συνδεθεί με ένα παρελθόν, το οποίο πιστεύω ότι όλοι μας θέλουμε να αφήσουμε πια πίσω μας.
Και πάλι, λοιπόν, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς όλες τις ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον Κώστα, τον Χρήστο, τον Χρίστο, τη Χριστίνα, τον Νίκο Ταχιάο, τους Γενικούς Γραμματείς αλλά και τις εξαιρετικές κατασκευαστικές μας εταιρείες, οι οποίες κάτω από την καθοδήγηση του παραχωρησιούχου κατάφεραν και έκαναν πράξη αυτό το οποίο φάνταζε εξαιρετικά δύσκολο μέχρι και πριν από κάποιους μήνες.
Η καλύτερη απόδειξη ότι διαθέτουμε έναν κατασκευαστικό κλάδο δυναμικό -απασχολήθηκαν 6.000 άνθρωποι συνολικά σε αυτό το έργο-, ο οποίος κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να εκπληρώσει σημαντικά, δύσκολα, σύνθετα τεχνικά έργα. Και έχουμε δρομολογήσει πολλά ακόμα στην πατρίδα μας. Γιατί όχι, να επεκταθεί και στο εξωτερικό και να δώσει καλές θέσεις απασχόλησης σε χιλιάδες συμπολίτες μας.
Τα χαμόγελα νομίζω και στους τρεις σταθμούς των εργαζόμενων του ‘Αβακα, του ‘Ακτορα, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η καλύτερη απόδειξη του πόσο μεγάλη ικανοποίηση παίρνουν, πρώτα και πάνω από όλα, αυτοί οι οποίοι εργάστηκαν για να μπορούμε σήμερα εμείς να είμαστε εδώ και να χαιρόμαστε αυτό το σημαντικό έργο.
Ξέρετε, θα δοθεί ο δρόμος στην κυκλοφορία αύριο και σε έναν – δυο μήνες από τώρα δεν θα θυμόμαστε πώς ήταν ο παλιός δρόμος. Θα έχει γίνει μέρος της κανονικότητάς μας. Και αυτή είναι η φύση της πολιτικής, να χαιρόμαστε σήμερα, να εντυπωσιαζόμαστε την πρώτη φορά που θα τον διανύσουμε και μετά αυτό θα γίνει κανονικότητα. Θα μεταβολίζουμε, με άλλα λόγια, αυτά τα δύσκολα έργα με μεγάλη ταχύτητα. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς μας.
Γι’ αυτό και εμείς θα σταθούμε μόνο για μία στιγμή σήμερα και θα εισπράξουμε αυτή την ικανοποίηση αλλά το μυαλό μας μονίμως θα τρέχει στις επόμενες προκλήσεις: στο πώς ο δρόμος θα φτάσει όχι μόνο στην Ολυμπία αλλά μέχρι την Τσακώνα και τι πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να πετύχουμε τη βέλτιστη δυνατή χρηματοδότηση, επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση παραχώρησης ή με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι το πιο κατάλληλο ώστε να κλείσει και αυτή η τελευταία εκκρεμότητα η οποία αφορά την Πελοπόννησο.
Το πώς θα στρέψουμε την προσοχή μας στην ολοκλήρωση άλλων πολύ σημαντικών έργων υποδομής σε άλλα σημεία της επικράτειας: η ολοκληρωμένη πια παράδοση του Μετρό της Θεσσαλονίκης με την επέκταση προς την Καλαμαριά -κοιτώ όλους εδώ τους εμπλεκόμενους κατασκευαστές, διότι όλοι εμπλέκονται με κάποιο τρόπο στα μεγάλα έργα, τα οποία αυτή τη στιγμή δρομολογούμε-, η ολοκλήρωση του βόρειου κλάδου του Ε65, προκειμένου να σπάσει και η απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, η ολοκλήρωση της Αμβρακίας, ελπίζω και εντός του μήνα Αυγούστου, για να παραδοθεί το τμήμα Βόνιτσα – Λευκάδα, ώστε να το αξιοποιήσουν και όσοι επισκεφθούν τη Λευκάδα πριν το τέλος του καλοκαιριού, το εμβληματικό flyover της Θεσσαλονίκης. Και βέβαια, ένα έργο το οποίο είναι πολύ κοντά στη δική μου καρδιά, ο Βόρειος Οδικός ‘Αξονας της Κρήτης, όπου εκεί κι αν ξεπεράσαμε δυσκολίες, αλλά για πρώτη φορά είμαστε σίγουροι ότι και το έργο αυτό θα μπορέσει να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί.
Και βέβαια, να τονίσω ότι στον ΒΟΑΚ, ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκίνησαν έργα οδικής ασφάλειας, αντίστοιχα με αυτά τα οποία κάναμε στην παλιά εθνική Πατρών – Πύργου και τα οποία, ως ενδιάμεση λύση, μας δίνουν τη βεβαιότητα ότι θα μπορέσουμε κι εκεί σημαντικά να περιορίσουμε τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία τόσο πολύ μας πληγώνουν και μας στεναχωρούν, διότι είναι πραγματικά άδικο να χάνονται ζωές στην πατρίδα μας από πλημμελείς οδικές υποδομές στην Ελλάδα του 2025.
Ας δούμε, λοιπόν, αυτό το δρόμο ως ένα δρόμο προς το μέλλον, το οποίο όλοι μας οραματιζόμαστε κι ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι χρέος μας στην κυβέρνηση είναι, πρώτα και πάνω απ’ όλα, να μιλούμε με τα έργα μας, να τιμούμε τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, να επιδιώκουμε να δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών και τελικά να κρινόμαστε όχι τόσο γι’ αυτά τα οποία είπαμε, όσο γι’ αυτά που κάναμε.
Ας χαρούμε, λοιπόν, σήμερα αυτήν την ημέρα -από αύριο, όπως είπαμε, στις 12:00, τα 65 χιλιόμετρα θα δοθούν στην κυκλοφορία- και να ευχηθούμε ο δρόμος αυτός να είναι ασφαλής, καλοτάξιδος και να σηματοδοτήσει το δρόμο προς το μέλλον της Δυτικής Ελλάδος, που κάποιοι στο παρελθόν αδικαιολόγητα της το στέρησαν για άλλους λόγους, στους οποίους σήμερα, ημέρα γιορτής, δεν χρειάζεται να αναφερθούμε.
Σας ευχαριστώ πολύ».
Εξάρχου: «Με μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη σας λέω ότι τα καταφέραμε»
«Με μεγάλη χαρά και ευγνωμοσύνη σας λέω ότι τα καταφέραμε», ανέφερε ο πρόεδρος και CEO του ομίλου εταιρειών AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου, στην ομιλία του στο πλαίσιο των εγκαινίων του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου.
Παναγιωτόπουλος: «Μεγάλη μέρα για όλους»
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, χαρακτήρισε την ημέρα «μεγάλη» για τον τεχνικό κόσμο της χώρας. Η εταιρεία ανέλαβε τα 20 χλμ. του έργου και, όπως σημείωσε, είχε σχεδόν ολοκληρώσει τις εργασίες από τον Ιανουάριο.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε τη σημασία του ότι μόνο ελληνικές εταιρείες εργάστηκαν για την ολοκλήρωση αυτού του έργου, μετά την αποχώρηση των ξένων αναδόχων.
Από «δρόμος καρμανιόλα» σε πρότυπο ασφάλειας
Από την Παρασκευή (1/8) και ώρα 12:00 θα τεθεί σε κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα του έργου, Καμίνια – Πύργος, μήκους 65 χλμ., προσφέροντας μια σύγχρονη και ασφαλή οδική αρτηρία που αλλάζει τα δεδομένα στις μετακινήσεις και την ανάπτυξη της περιοχής.
Η Ολυμπία Οδός ενώνει πλέον την Πάτρα με τον Πύργο σε μόλις 45′ και την Αθήνα με τον Πύργο σε 2 ώρες και 45 λεπτά – με ασφάλεια και άνεση.
Για δεκαετίες, η παλιά Εθνική Οδός Πατρών – Πύργου είχε χαρακτηριστεί «δρόμος καρμανιόλα», με δεκάδες θανατηφόρα τροχαία. Ο νέος αυτοκινητόδρομος, με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ΛΕΑ και διαχωριστική νησίδα, υπόσχεται να μειώσει δραστικά τα ατυχήματα.
«Η διαδρομή από Πάτρα σε Πύργο μειώνεται στο μισό – από 1,5 ώρα σε μόλις 45 λεπτά – προσφέροντας ασφάλεια και άνεση», τόνισε ο πρόεδρος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας.
Δείτε φωτογραφίες:






Το τρίτο μεγαλύτερο οδικό έργο στην Ελλάδα
Με την παράδοση του τμήματος Πατρών – Πύργου, η Ολυμπία Οδός φτάνει τα 277 χλμ., καθιστώντας την τρίτο μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας. Ο δρόμος συνδέει τρεις περιφέρειες – Δυτικής Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας – και ενισχύει άμεσα τη σύνδεση με Ήπειρο και Ιόνια Νησιά.
Η νέα οδική αρτηρία εξασφαλίζει ταχεία πρόσβαση στο λιμάνι της Πάτρας, καθώς και στα λιμάνια Κυλλήνης και Κατάκολου, αλλά και στο αεροδρόμιο του Αράξου, ενισχύοντας τον τουρισμό και το εμπόριο.
Αναπτυξιακή ανάσα η Πατρών – Πύργου
Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να αυξήσει σημαντικά το ΑΕΠ στην Αχαΐας και στην Ηλεία, χάρη στην άνοδο του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής.
Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η ανάπτυξη στην Ηλεία μπορεί να αγγίξει το 5% ετησίως. Παράλληλα, δημιουργήθηκαν πάνω από 1.400 άμεσες και 2.000 έμμεσες θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Σύνδεση με Αρχαία Ολυμπία και Ιόνια Νησιά
Η νέα υποδομή βελτιώνει τη σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία, έναν παγκόσμιο πολιτιστικό προορισμό, ενώ διευκολύνει την πρόσβαση προς τη Ζάκυνθο και την Κεφαλονιά, ενισχύοντας τον τουρισμό στην ευρύτερη περιοχή.
Τι απομένει να ολοκληρωθεί
Πάντως, το τελευταίο τμήμα, Μιντιλόγλι – Αλισσός, μήκους 10 χλμ., που αποτελεί και το πιο σύνθετο κομμάτι του έργου, αναμένεται να παραδοθεί έως 30 Νοεμβρίου 2025, ενώ το έργο θα ολοκληρωθεί πλήρως τον Φεβρουάριο 2026.