Πολιτική

Επίκαιρη ερώτηση της Μιλένας Αποστολάκη στη Βουλή για τη χρέωση της Εθνικής Τράπεζας για «λογαριασμούς προνομίων»

Στη Βουλή έφερε η Μιλένα Αποστολάκη την πρακτική της Εθνικής Τράπεζας να μετατρέπει αυτόματα απλούς λογαριασμούς σε «λογαριασμούς προνομίων» με μηνιαία χρέωση 0,80 ευρώ.
Η Μιλένα Αποστολάκη κατά τη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας εναντίον της κυβέρνησης
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ / EUROKINISSI

Στη Βουλή έφτασε η καταγγελλόμενη πρακτική της Εθνικής Τράπεζας να μετατρέπει αυτόματα απλούς λογαριασμούς ταμιευτηρίου ή τρεχούμενους σε «λογαριασμούς προνομίων», με χρέωση 0,80 ευρώ τον μήνα.

Η βουλευτής Μιλένα Αποστολάκη κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη, κάνοντας λόγο για παράνομη, αδιαφανή και καταχρηστική διαδικασία που παραβιάζει τον Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας και επιβαρύνει άδικα τους καταναλωτές.

Αναλυτικά η ερώτηση της Μιλένας Αποστολάκη:

Παράνομη και καταχρηστική πρακτική της Εθνικής Τράπεζας για την αυτόματη μετατροπή τραπεζικών λογαριασμών σε «λογαριασμούς προνομίων» με χρέωση 0,80 ευρώ τον μήνα.

Κύριε Υπουργέ,

Σε μία εξαιρετικά δυσχερή για τους καταναλωτές συγκυρία, οι τράπεζες εκμεταλλευόμενες τη θέση και την ισχύ τους, τον ανεπαρκή ανταγωνισμό και την ελλιπή εποπτεία όσον αφορά την προάσπιση των συμφερόντων των καταναλωτών, δεν διστάζουν, είτε να επιδιώκουν την αύξηση περαιτέρω των περιθωρίων κέρδους τους, είτε να κερδοσκοπούν ανακαλύπτοντας νέες αφορμές χρεώσεων σε βάρος καταναλωτών και επιχειρήσεων.

Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η μετατροπή λογαριασμών της Εθνικής Τράπεζας σε λογαριασμούς προνομίων.

Με επιστολή της η ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ της ΕΛΛΑΔΑΣ (ΕΤΕ) ενημέρωσε τους πελάτες – καταθέτες της ότι οι λογαριασμοί τους (απλού ταμιευτηρίου/απλού τρεχούμενου) θα μετατραπούν αυτόματα σε «λογαριασμούς προνομίων», με μηνιαία χρέωση 0,80 ευρώ, δήθεν για την εξασφάλιση μειωμένου κόστους σε συγκεκριμένες συναλλαγές

Η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται με το σύστημα opt-out, δηλαδή με την εκ των προτέρων αποδοχή των νέων όρων εκ μέρους των καταναλωτών, εκτός εάν οι ίδιοι δηλώσουν εντός προθεσμίας 60

ημερών την αντίρρησή τους. Πρόκειται για πρακτική που είναι καταχρηστική, αντισυμβατική, αδιαφανής και παράνομη, καθώς οι όροι αυτοί θα έπρεπε να ισχύουν μόνο με τη ρητή συγκατάθεση του καταναλωτή.

Τα «προνόμια» που προβάλλει η Τράπεζα περιλαμβάνουν υπηρεσίες οι οποίες ήδη παρέχονται δωρεάν βάσει του Ν.5167/2024, όπως οι πληρωμές λογαριασμών μέσω παγίων εντολών e-banking,

η φόρτιση προπληρωμένων καρτών έως 100 ευρώ ημερησίως, οι μεταφορές χρημάτων μέσω IRIS Payments και η παροχή πόντων στο πρόγραμμα επιβράβευσης «Go For More» κάθε μήνα για την κατοχή του εν λόγω λογαριασμού.

Ως εκ τούτου, τα υποτιθέμενα οφέλη δεν δικαιολογούν τη μηνιαία χρέωση, ενώ καλύπτονται από όρους και περιορισμούς που δεν αναφέρονται στην ενημερωτική επιστολή της Τράπεζας.

Είναι προφανές ότι η συγκεκριμένη πρακτική επιβαρύνει άδικα και αδικαιολόγητα τους καταναλωτές, ιδίως τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, και δημιουργεί σοβαρό ζήτημα

προστασίας τους.

Η Διοίκηση της Τράπεζας φέρεται να αγνοεί ότι πολλοί καταναλωτές αγνόησαν το μήνυμα και αυτόματα μετέτρεψε τον λογαριασμό τους σε λογαριασμό προνομίων και θα τους χρεώσει με 0.80 ευρώ έξτρα κάθε μήνα.

Οι τράπεζες αναζητούν αφορμές επιβολής χρεώσεων ακόμα και για υπηρεσίες που είναι ήδη δωρεάν και η Κυβέρνηση παρατηρεί αμέτοχη δίχως ουσιαστική εποπτεία.

Η ενέργεια αυτή, πέραν του ότι δημιουργεί τετελεσμένα εις βάρος των καταναλωτών, παραβιάζει τις ρητές διατάξεις του Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας, ο οποίος προβλέπει ότι σε περίπτωση

μονομερούς τροποποίησης οποιουδήποτε όρου συνεργασίας με τον συναλλασσόμενο, οι τράπεζες οφείλουν να τον ενημερώνουν με τον ενδεδειγμένο κατά περίπτωση τρόπο.

Η ενημέρωση αυτή πρέπει να παρέχεται έγκαιρα, ώστε να παρέχεται στον συναλλασσόμενο η δυνατότητα, εφόσον δεν συμφωνεί με τους νέους όρους, να διακόψει τη συνεργασία του με την τράπεζα.

Είναι προφανές ότι με τον τρόπο που έδρασε η Εθνική Τράπεζα, οι καταναλωτές δεν ενημερώθηκαν με τον απαιτούμενο τρόπο και στερήθηκαν του δικαιώματος επιλογής.

Η μονομερής επιβολή πρόσθετου βάρους δεν μπορεί να γίνεται με έμμεσο και καταχρηστικό τρόπο με τον οποίο εκβιάζεται η συγκατάθεση του καταναλωτή που εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει.

Οι απροστάτευτοι και ανυποψίαστοι καταναλωτές έλαβαν ακόμη μια επιστολή μαζί με τις δεκάδες ενημερωτικές που λαμβάνουν κάθε χρόνο, με την ρητή διαφορά ότι με την παραπάνω τους επιβαλλόταν μια έξτρα χρέωση για υπηρεσίες οι οποίες δια νόμου παρέχονταν δωρεάν.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει το Υπουργείο Οικονομικών για να αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη καταχρηστική πρακτική της ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ της ΕΛΛΑΔΑΣ;

2. Προτίθεται να ζητήσει ως οφείλει το Υπουργείο από την Τράπεζα της Ελλάδος να παρέμβει λαμβάνοντας υπόψιν την παραβίαση του Κώδικα Τραπεζικής Δεοντολογίας;

Πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να διασφαλίσει ότι οι τράπεζες δεν θα επιβάλλουν μονομερώς και καταχρηστικά χρεώσεις για υπηρεσίες που ο νόμος ήδη προβλέπει ως δωρεάν;

Η ερωτώσα Βουλευτής

Μιλένα Αποστολάκη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ Chevron Left
Άδωνις Γεωργιάδης: Ντροπή