Πάρα πολλές ελληνικές εταιρείες επενδύουν στη γειτονική χώρα και ουσιαστικά τροφοδοτούν τη οικονομία της. Παράλληλα, κεντρική θέση για την οικονομία της Βόρειας Μακεδονίας έχει το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς εξυπηρετεί μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα, όπως π.χ. η FENI (βιομηχανία νικελίου, μέλος της πολυεθνικής Cunico), κ.ά.
Του 'Αρη Ραβανού
Η ελληνική οικονομική διείσδυση όμως δεν είναι τωρινό φαινόμενο, καθώς μετά τη λήξη του εμπάργκο της Ελλάδας στην πΓΔΜ και την ενδιάμεση συμφωνία άρχισε η οικονομική επέλαση στη γειτονική χώρα. Μάλιστα, από το 1996 έως την άνοιξη του 2008, λίγο πριν από το βέτο της Ελλάδας στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στο Βουκουρέστι για την ένταξη της πΓΔΜ στη Βορειοατλαντική Συμμαχία, η Ελλάδα κατείχε την πρώτη θέση μεταξύ των επενδυτών στη γειτονική χώρα με επενδύσεις άνω του ενός δισ. ευρώ. Ανάμεσα στις μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις, οι επτά ήταν ελληνικές, με πιο σημαντική την εξαγορά των διυλιστηρίων ΟΚΤΑ από τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Η οικονομία υπερισχύει της πολιτικής σε πολλά επίπεδα, και αυτό είναι εμφανές από τη συνεργασία των δύο χωρών, καθώς επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων «ελέγχουν» σε μεγάλο βαθμό το διυλιστήριο της Βόρειας Μακεδονίας, δίκτυα καυσίμων, τις μεγαλύτερες τράπεζες, αλυσίδες πολυκαταστημάτων, κ.ά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών οι σημαντικότεροι εμπορικοί εταίροι της Βόρειας Μακεδονίας με βάση τον συνολικό όγκο εξωτερικού εμπορίου, είναι η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Ελλάδα, η Σερβία και η Βουλγαρία.
Στις πρώτες θέσεις σε επίπεδο ροών, μεταξύ των χωρών προέλευσης των άμεσων ξένων επενδύσεων είναι η Αυστρία, η Γερμανία, ενώ η Ελλάδα είναι μέσα στις επτά πρώτες χώρες.
Με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν, η Ελλάδα έχει επενδύσει μέχρι σήμερα περισσότερα από 1,5-2 δισ. ευρώ, επενδύσεις που έχουν δημιουργήσει περίπου 30-35.000 θέσεις εργασίας. Το εμπόριο μεταξύ Ελλάδας και πΓΔΜ για το έτος που υπάρχουν στοιχεία προσέγγισε το ένα δισεκ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές των ελληνικών προϊόντων προς τη γειτονική χώρα ήταν στη ζώνη των 700 εκατ. ευρώ.
Η Βόρεια Μακεδονία προσφέρεται, όπως προκύπτει από τις εν εξελίξει συζητήσεις και επαφές της πολιτικής ηγεσίας της γειτονικής χώρας, για επενδύσεις σε πολλούς τομείς και από μεγάλες χώρες, όπως π.χ. η Κίνα. Η κινεζική κυβέρνηση, πέραν της χρηματοδότησης και υλοποίησης έργων οδικών υποδομών στην πΓΔΜ (δάνειο ύψους 580 εκατ. ευρώ από την κινεζική Exim Bank για την κατασκευή αυτοκινητοδρόμων από την κινεζική εταιρεία Sinohydro Corporation LTD), φαίνεται να επιδιώκει να αποκτήσει ενεργό ενδιαφέρον σε ευρύτερο φάσμα τομέων της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της χώρας. Ηδη κινεζικές εταιρείες, όπως η Ηuawei, έχουν αρχίσει να διερευνούν τις δυνατότητες ανάληψης επενδυτικών πρωτοβουλιών στη χώρα.
Δυναμική παρουσία έχει και η Γερμανία στην πΓΔΜ, με το εμπορικό πλεόνασμα να έχει αναλογία 2:1, ενώ το εμπόριο μεταξύ των δυο χωρών προσεγγίζει τα 3 δισεκ. ευρώ. Ήδη από το 2018 άρχισε να λειτουργεί ένα ακόμα νέο γερμανικό εργοστάσιο, αυτή φορά για εξαρτήματα αυτοκινήτων της εταιρείας Αccomplast. Ακόμη έχει γίνει μια μεγάλη βρετανική επένδυση στην πΓΔΜ με έναν από τους 29 σταθμούς που λειτουργούν παγκοσμίως για την επεξεργασία ηλεκτρονικών απορριμμάτων.