Μεγάλη αποδοχή από το κοινό με το «καλημέρα» έχεΙ ο νέος δίσκος του κορυφαίου Έλληνα τραγουδοποιού της γενιάς του και των ημερών μας Φοίβου Δεληβοριά με τον τίτλο Anime (2022).
Μια κυριολεκτικά κατάθεση ψυχής με στίχους που «χτυπούν» κατευθείαν στην καρδιά και το μυαλό, επενδυμένοι με μια μουσική που τους απογειώνει. Μια δουλειά που ξέρει να κάνει καλά ο Φοίβος Δεληβοριάς, παρουσιάζοντάς μας την πιο ώριμη και ταυτόχρονα παιδικής αθωότητας ποιητική μουσική ή μουσική ποιητική του.
Οι κριτικές από ειδικούς και κοινό είναι κυριολεκτικά διθυραμβικές και κατά τη γνώμη μας -συγχωρήστε και τον δικό μας ενθουσιασμό- δεν θα μπορούσε να είναι κι αλλιώς.
Όπως γράφει μεταξύ άλλων κι ο ίδιος στο προσωπικό του ιστολόγιο:
«Το ΑΝΙΜΕ είναι εδώ. Ο 8ος δίσκος μου. 10 τραγούδια που ήρθαν ανάμεσα ‘18 και ‘21 , με την ψυχή ταραγμένη , μειλίχια ή σε έκσταση .
Ο έρωτας και το σκρολάρισμα, η κοινωνία και μια φάτσα στο προφίλ, η βία και το δόσιμο, ο πόλεμος των θρόνων και ένα μικρό παιδί είναι μερικά απ’ τα παράθυρά του».
Πώς προέκυψε ο τίτλος
Σύμφωνα πάντα με το ιστολόγιο του, ο καλλιτέχνη αναφέρει ο τίτλος προέκυψε «Όταν ακούσαμε το τελευταίο ορχηστρικό του τραγουδιού που είναι ουσιαστικά η έξοδος από τον δίσκο, ο Κωστής είπε ότι του θύμισε κλείσιμο ταινίας γιαπωνέζικου Anime, που τελειώνει συνήθως πολύ ρομαντικά με βιολιά. Μου άρεσε πολύ λοιπόν η λέξη αυτή για τίτλος του άλμπουμ. Είναι ένας δίσκος που ακούει ψυχές, που αφουγκράζεται τον εσωτερικό κόσμο γύρω από όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν και φανερά και από κάτω. Είτε μιλάμε για ένα έγκλημα που διαβάζουμε στην πρώτη σελίδα, είτε για μια πατριαρχία που σαπίζει ή για την καθημερινή ζωή μας, τις σχέσεις μας, τα ψέματα που λέμε μεταξύ μας και όλα αυτά. Οι γιαπωνέζοι λένε anime το κινούμενο σχέδιο γιατί εμψυχώνει το σκίτσο, αποκτά ψυχή και αρχίζει και κινείται. Παίρνουν τη λατινική λέξη anima που σημαίνει ψυχή και βγαίνει από τον άνεμο, την πνοή, την ανάσα».
Ελένη Τοπαλούδη
Είναι το ένατο τραγούδι του άλμπουμ και ο κορυφαίος τραγουδοποιός επισημαίνει «Με είχε συγκλονίσει η ιστορία αυτή. Πριν τη δίκη ακόμα, διάβαζα τις μαρτυρίες και τις καταθέσεις και είχα μείνει έκθαμβος με τα φρικτά πράγματα που έγραφαν για την Τοπαλούδη διάφοροι σχολιαστές στο YouTube, διάφορες εφημερίδες κίτρινες κτλ. Κάτι το οποίο πλέον το βλέπουμε σαν καθημερινότητα. Μια κοινωνία όπου το θύμα δέχεται επίθεση από πάρα πολλούς ανθρώπους. Αυτό είναι κάτι που με συγκλονίζει. Θέλησα λοιπόν να γράψω ένα τραγούδι γι’ αυτό έτσι έγραψα όλους τους στίχους κατά τη διάρκεια μιας πτήσης από Αθήνα για Κύπρο που πηγαίναμε για συναυλία».
Και συνεχίζει: «Καθώς το φανταζόμουν μουσικά, σκέφτηκα κάποια τραγούδια του Fabrizio de Andrè, όπως το “Canzone di Marinella” που μιλάει για μια κοπέλα που πνίγηκε και άρχισα να το μελοποιώ κατά αυτόν τον τρόπο. Έχει και λίγο Σμυρνέικη ρίζα η μελωδία. Την προβάραμε μια ολόκληρη μέρα με τη Νεφέλη και κάπου στη μέση έχει μια ανατολίτικη αναφορά στο “Because” των Beatles. Ήταν πολύ δύσκολο να κρατήσω τις ισορροπίες στο τραγούδι αυτό. Ήθελα να αναφέρω το όνομα της Ελένης γιατί πιστεύω ότι πρέπει να μιλάμε δυνατά για τα θύματα. Μπορεί η δίκη να έφερε το αποτέλεσμα το επιθυμητό (αν και βλέπω ότι προσπαθούν να το ανατρέψουν), όμως πιστεύω ότι η γυναικεία σεξουαλικότητα είναι κάτι που θα δικάζεται για πάντα σε μια δομή σαν τη δική μας και πιστεύω ακόμα ότι τέτοια τραγούδια που λένε τα πράγματα με το όνομά τους, καμιά φορά μπορεί να είναι και πιο ισχυρά».
{https://www.youtube.com/watch?v=U9M2e0vZoLY&t=6s}
Η ομάδα
Ο ήχος -ευτυχής συνύπαρξη της μπάντας μου και του ποιητή-παραγωγού Βασίλη Ντοκάκη- αιχμαλωτίστηκε στα παλιά στούντιο της Φίνος Φιλμ και σε ένα μικρό στουντιάκι πλάι στο Α’ νεκροταφείο Αθηνών, έχει δηλ. αρκετές ψυχές με το μέρος του.
Ο τίτλος είναι αυτό που είναι- γράφεται στα ελληνικά και στα λατινικά με τα ίδια γράμματα και ακουμπάει με διάφορους τρόπους την εμψύχωση.
Πέραν της καλλιτεχνικής μου οικογένειας ( Σωτήρης Ντούβας, Κωστής Χριστοδούλου, Κώστας Παντέλης, Yoel Soto και Νεφέλη Φασούλη) καθώς και του τρομερού παιδιού Βασίλη Ντοκάκη συμμετέχουν και δίνονται πολύτιμα ο εξ αγχιστείας αδελφός μου Φώτης Σιώτας και οι σπουδαίοι Θοδωρής Ρέλλος , Δημήτρης Σιάμπος, Τζιμ Σταρίδας και Δημήτρης Κούρτης.
Η Inner Ear τον κυκλοφορεί δένοντάς τον στο κατάρτι με τον «Αόρατο Άνθρωπο» και την «Καλλιθέα».
Πλοηγοί στα decks ο Νίκος Κόλλιας και ο Βασίλης Ντοκάκης, ψυχοπομπός ο Δημήτρης Μακρής και αδελφός σκηνοθέτης ο The Boy. Το artwork είναι του νέου φίλου Γιώργου Παπαδάκη. Θερμά ευχαριστώ αξίζουν επίσης στον Γιάννη Πετρόλια και στην ωραία του συνοδοιπορία όλο αυτό το διάστημα.
Συντελεστές
Στίχοι-μουσική-ερμηνεία: Φοίβος Δεληβοριάς
Παραγωγή-Μίξη: Βασίλης Ντοκάκης
Ενορχήστρωση: Βασίλης Ντοκάκης και το συγκρότημα: Φοίβος Δεληβοριάς, Κωστής Χριστοδούλου, Σωτήρης Ντούβας, Yoel Soto, Κώστας Παντέλης, Νεφέλη Φασούλη
Ηχογράφηση: Νίκος Κόλλιας (AntArt Studios, Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020), Βασίλης Ντοκάκης (Lotus Studio, Μάιος-Δεκέμβριος 2021)
Mastering: Γιάννης Χριστοδουλάτος (Sweetspot Productions)
Οργάνωση παραγωγής: Δημήτρης Μακρής
Artwork: Γιώργος Παπαδάκης
Κι αν ρωτήσετε εμάς ποιο να σας προτείνουμε: ΟΛΑ
Μπορείτε να διαβάσετε την ιστορία όλων των τραγουδιών, τους στίχους τους και να τα ακούσετε ΕΔΩ