Μια πεντηκονταετία περίπου μετά τον Αισχύλο και τους «Επτά επί Θήβας» ο Ευριπίδης καταγίνεται και ο ίδιος με τον οίκο των Λαβδακιδών, δίνοντας την δική του πιο «γήινη» ερμηνεία του μύθου του Θηβαϊκού Κύκλου στις «Φοίνισσες» που θα δούμε το τριήμερο στην Επίδαυρο.
Ο συμμαχικός στρατός των Αργείων με επικεφαλής τον εξόριστο Πολυνείκη έχει παραταχθεί έξω από τις πύλες της Θήβας. Στο εσωτερικό, η Ιοκάστη, σε μια απέλπιδα προσπάθεια αποτροπής του κακού, καλεί τους δύο γιους της να λύσουν τη διαφορά με ειρηνικό τρόπο. Όταν ο μάντης Τειρεσίας αποφαίνεται ότι για την επιτυχή υπεράσπιση της Θήβας απαιτείται η θυσία νεαρού βασιλικού γόνου, ο ευσεβής Μενοικέας, γιος του Κρέοντα, πείθεται να θυσιαστεί για το καλό της πόλης.
Στο πεδίο της μάχης οι Θηβαίοι παίρνουν το προβάδισμα. Ετεοκλής και Πολυνείκης αποφασίζουν ο νικητής και κάτοχος του θρόνου να κριθεί από τη μεταξύ τους μονομαχία. Η κατάρα του Οιδίποδα για την αδελφοκτόνο μοίρα των γιων του επαληθεύεται και τα δύο αδέλφια σκοτώνονται ο ένας από το χέρι του άλλου. Το θέαμα των νεκρών γιων της ωθεί την Ιοκάστη στην αυτοκτονία, ενώ ο Οιδίποδας παίρνει τον δρόμο της εξορίας. Τη διακυβέρνηση της Θήβας αναλαμβάνει ο Κρέων.
Σκηνοθετικό σημείωμα:
Οι «Φοίνισσες»−αυτή η τραγωδία της διχόνοιας, της εμφύλιας διαμάχης− είναι, ήταν, και θα παραμείνουν−όπως φαίνεται−, επίκαιρες. Ένας κόσμος που μένει τυφλός απέναντι στην Ιστορία και αρνείται να μάθει από το παρελθόν, συνεχίζοντας τις καταστροφικές επιλογές του διχασμού. Παντού στον κόσμο οι λαοί μοιράζονται διαρκώς σε αντιμαχόμενα στρατόπεδα, μια τάση που πριμοδοτούν −διαχρονικά− οι περισσότεροι πολιτικοί, όλων των αποχρώσεων, χωρίς καμία διάθεση πραγματικής συνεννόησης και ουσιαστικού διαλόγου, καλώντας τους πολίτες να επιλέξουν στρατόπεδο, να διαλέξουν ανάμεσα σε «αυτούς» και σε «εμάς». Ο Ευριπίδης στις «Φοίνισσες» βάζει έναν καθρέφτη απέναντί μας, ώστε να αναλογιστούμε την ευθύνη όλων μας για τη διαιώνιση αυτού του κλίματος διχασμού. Γιάννης Μόσχος
Η ταυτότητα της παράστασης:
Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου
Σκηνοθεσία-Δραματουργική προσαρμογή: Γιάννης Μόσχος
Χορογραφία: Amalia Bennett
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνικά: Τίνα Τζόκα
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Video Design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Συνεργάτις χορογράφου: Αντιγόνη Γύρα
Επιστημονική σύμβουλος: Ελένη Παπάζογλου
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Νάκου
Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Αντωνοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Εύα Παπαδουράκη
Σχεδιασμός κομμώσεων-Περούκες: Χρόνης Τζίμος
Σχεδιασμός μακιγιάζ: OlgaFaleichyk
Δραματολόγος παράστασης: Βιβή Σπαθούλα
Διανομή (αλφαβητικά):
Αγγελιαφόρος: Γιώργος Γλάστρας
Ιοκάστη: Μαρία Κατσιαδάκη
Σφίγγα: Σεσίλ Μικρούτσικου
Αντιγόνη: Λουκία Μιχαλοπούλου
Παιδαγωγός: Κώστας Μπερικόπουλος
Τειρεσίας: Αλέξανδρος Μυλωνάς
Μενοικέας: Βασίλης Ντάρμας
Ετεοκλής: Αργύρης Ξάφης
Οιδίπους: Δημήτρης Παπανικολάου
Πολυνείκης: Θάνος Τοκάκης
Κρέων: Χρήστος Χατζηπαναγιώτης
Χορός (αλφαβητικά): Νεφέλη Μαϊστράλη, Ζωή Μυλωνά, Ελπίδα Νικολάου, Σταύρια Νικολάου, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, ΜαριάμΡουχάτζε, Θάλεια Σταματέλου, Στυλιανή Ψαρουδάκη
Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή
H παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.
Με υπέρτιτλους στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα.
Φοίνισσες, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου), Παρασκευή 30 Ιουλίου, Σάββατο 31 Ιουλίου, Κυριακή 1η Αυγούστου. Πληροφορίες – Προπώληση Εισιτηρίων: n-t.gr, aefestival.gr, tickets.aefestival.gr, ticketservices.gr/el/NationalTheatre/, τηλ. 210 7234567 (Δευ– Κυρ: 09:00-21:00)