Η έκρηξη του ελληνικού #metoo πριν από δύο χρόνια περίπου είναι η αφορμή για να φούμε με άλλο μάτι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα έργα του Ντέιβιντ Μάμετ, το «Ολεάννα», που προκάλεσε κύμα αντιδράσεων όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στο Κέιμπριτζ της Μασαχουσέτης το ’92.
Το έργο έκανε πρεμιέρα ένα χρόνο μετά από την δημοσιοποίηση των κατηγοριών για σεξουαλική κακοποίηση που απηύθυνε η Ανίτα Χιλ στον μετέπειτα δικαστή του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ Κλάρενς Τόμας, εκλεκτό του Τζορτζ Μπους, και θεωρήθηκε από πολλούς ως ένα «νεύμα» του συγγραφέα προς την «μάτσο» κουλτούρα.
Ένα χρόνο αργότερα, το ίδιο έργο ανέβηκε στο Λονδίνο σε σκηνοθεσία του Χάρολντ Πίντερ και η υποδοχή ήταν τελείως διαφορετική.
Η υπόθεση του έργου:
Ένας καθηγητής πανεπιστημίου και μια νεαρή φοιτήτρια, εμπλέκονται σ’ ένα παιχνίδι βαθιάς αντιπαράθεσης που καθιστά αδύνατη την όποια επικοινωνία μεταξύ τους.
Αφορμή είναι το γραπτό της φοιτήτριας Κάρολ και η πρόταση του καθηγητή Τζων για αναβαθμολόγηση μετά από ιδιαίτερες συναντήσεις έξω από το δεδομένο πλαίσιο κανόνων του φαινομενικά δημοκρατικού πανεπιστημίου. Ο καθηγητής απαξιώνει τη φοιτήτρια του, αμφισβητώντας τα εργαλεία που παρέχει η εκπαίδευση και εκείνη, αμφισβητώντας τα προνόμια του, θα τον καταγγείλει για παρενόχληση.
Για ποιον λόγο να δει κανείς το «Ολεάννα» σήμερα:
Η παράσταση σύμφωνα με τον σκηνοθέτη αποτελεί, μια αφετηρία κι έναν προορισμό για το #metoo. Είναι μια συγκλονιστική ιστορία, η οποία πολλές φορές σε μπερδεύει, σε διχάζει και σου δημιουργεί σοβαρή ανασφάλεια για την κρίση σου. Το έργο είναι μια μηχανή παραγωγής ερωτημάτων τα οποία συνοδεύουν τον θεατή μέρες μετά την παρακολούθηση της παράστασης. Ερωτήματα που ακόμα σήμερα, το 2022, παραμένουν πιο επίκαιρα από ποτέ. Πώς μπορεί ένας άνθρωπος τόσο απενοχοποιημένα να γκρεμίζει το μέλλον ενός άλλου; Πόσο επηρεάζει η συλλογικότητα την ατομική συνείδηση; Πώς μπορεί μια φιλική χειρονομία να μεταφραστεί σε παρενόχληση; Μήπως στην πραγματικότητα είναι; Μήπως η εξουσία την κάνει να είναι;
- Η ταυτότητα της παράστασης:
- Μετάφραση: Γεωργία Ζάχου
- Σκηνοθεσία - φωτισμοί - μουσική επιμέλεια: Φίλιππος Σοφιανός
- Σκηνικά - κοστούμια: Χριστίνα Κωστέα
- Βοηθός σκηνοθέτης: Γιάννης Τσουρουνάκης
- Φωτογραφίες: Γιώργος Καλφομανώλης
- Artwork: Αρης Σομπότης
- Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγουρού
- Παραγωγή: Hand Made Production
- Παίζουν: Φίλιππος Σοφιανός (Τζων), Δένια Μιμερίνη (Κάρολ)
- Ολεάννα, Θέατρο Αυλαία, Θεσσαλονίκη. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 19, 20, 21 και 22 Οκτωβρίου στις 21:00 και 23 Οκτωβρίου στις 19:00.
- Ολεάννα, Θέατρο Άνεσις, Αθήνα. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα & Τρίτη ώρα 21:00, από 31 Οκτωβρίου.
- Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 17 ευρώ (προπώληση 15 ευρώ). Μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, 65+) 12 ευρώ. Ατέλειες ηθοποιών και σπουδαστών Δραματικών Σχολών δεκτές. Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr