Σε αλλαγές στη διαδικασία επιλογής της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ 2026, προχώρησε το Υπουργείο Πολιτισμού, σε μια προσπάθεια να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η αξιοπιστία της διαδικασίας, στον απόηχο του σκανδάλου που ξέσπασε πέρσι και προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις στον εγχώριο κινηματογραφικό χώρο.
Ειδικότερα, οι τροποποιήσεις δημοσιεύτηκαν στο ΦΕΚ (10 Ιουλίου 2025, Τεύχος Β’, Αρ. Φύλλου 3615) και τίθενται άμεσα σε ισχύ. Κεντρική αλλαγή αποτελεί η διεύρυνση της γνωμοδοτικής επιτροπής από 6 σε 11 μέλη, τα οποία πλέον θα εκπροσωπούν όλους τους βασικούς φορείς της ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής.
➤ Παρουσιαστής και στα Όσκαρ 2026 ο Κόναν Ο’ Μπράιεν
Η νέα επιτροπή για την ανάδειξη της ελληνικής συμμετοχής στα Όσκαρ 2026, που θα έχει ετήσια θητεία και θα ορίζεται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εκπροσώπους από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, την Ένωση Σκηνοθετών, την Ένωση Σεναριογράφων, το Σωματείο Ηθοποιών και άλλους βασικούς επαγγελματικούς φορείς.
Όπως ορίζει το ΦΕΚ, η Διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του Υπουργείου Πολιτισμού θα συνεχίσει να έχει τον ρόλο του ελέγχου επιλεξιμότητας των υποψήφιων έργων, ενώ υπάλληλος της Διεύθυνσης θα αναλαμβάνει τη γραμματεία της επιτροπής. Παράλληλα, προβλέπεται η αντικατάσταση οποιουδήποτε μέλους εφόσον προκύψει σύγκρουση συμφερόντων, όπως η εμπλοκή του σε ταινία που συμμετέχει στη διαδικασία.
Διαβάστε εδώ το ΦΕΚ για την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ 2026
Το περσινό ελληνικό φιάσκο στα Όσκαρ
Οι αλλαγές κρίνονται απαραίτητες μετά το περσινό φιάσκο, όταν η πρώτη επιτροπή του Υπουργείου Πολιτισμού ακυρώθηκε εν μέσω καταγγελιών για έλλειψη διαφάνειας, οδηγώντας σε μαζική απόσυρση των περισσότερων υποψηφιοτήτων. Τελικά, μόνο μία ταινία παρέμεινε στη διαδικασία και αυτή ήταν η «Φόνισσα» της Εύας Νάθενα, η οποία επελέγη από την τρίτη κατά σειρά επιτροπή και αποτέλεσε την επίσημη ελληνική υποψηφιότητα για τα Όσκαρ 2025.
Η απόφαση εκείνη, αν και τυπικά εντός διαδικασίας, προκάλεσε αντιδράσεις και αρνητικό αντίκτυπο στη διεθνή εικόνα του ελληνικού κινηματογράφου. Η «Φόνισσα» βρέθηκε στο επίκεντρο, όχι λόγω της ίδιας της ταινίας, αλλά εξαιτίας του κλίματος που είχε δημιουργηθεί μετά την αποχώρηση άλλων υποψηφιοτήτων.
Με τη νέα σύνθεση, που περιλαμβάνει εκπροσώπους από όλους τους κλάδους του ελληνικού σινεμά, το Υπουργείο Πολιτισμού επιχειρεί να αποκαταστήσει την αξιοπιστία του θεσμού και να αποτρέψει επαναλήψεις των περσινών παθογενειών.