Φρίντα Κάλο: Η ιστορία πίσω από το σύμβολο – 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες της για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Σπάνια φωτογραφική αφήγηση της ζωής της Φρίντα Κάλο στο MOMus Θεσσαλονίκης.
Φρίντα Κάλο

Για πρώτη φορά το ελληνικό κοινό καλείται να «δει» τη Φρίντα Κάλο όπως δεν την έχει ξαναδεί, μέσα από τον ίδιο της τον φακό.

Η διεθνώς αναγνωρισμένη έκθεση φωτογραφίας «Frida Kahlo – Her Photos» έρχεται στη Θεσσαλονίκη και εγκαινιάζεται στις 3 Οκτωβρίου στο MOMus – Μουσείο Φωτογραφίας, το οποίο αλλάζει ριζικά για να υποδεχθεί την πιο εμβληματική φυσιογνωμία της λατινοαμερικανικής τέχνης. Μια αποκάλυψη 241 ανέκδοτων φωτογραφιών από το προσωπικό της αρχείο, που παρέμενε «κλειδωμένο» για 50 χρόνια, αφηγείται για πρώτη φορά την ιστορία πίσω από το σύμβολο.

H την έκθεση φωτογραφίας «Frida Kahlo – Her Photos»,  θα παρουσιαστεί στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, από τις 3 Οκτωβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026.

Για την υποδοχή της έκθεσης μάλιστα, το MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης δεν «φορά» απλώς «τα καλά του», αλλά αλλάζει ριζικά, με αποτέλεσμα η πόλη να αναμένει ουσιαστικά ένα εντελώς νέο μουσείο.

Η Φρίντα Κάλο φωτογραφημένη από τον Γκιγιέρμο Κάλο, 1932. Diego Rivera & Frida Kahlo Archives. Bank of Mexico, Fiduciary in the Diego Rivera and Frida Kahlo Museum Trust

Η έκθεση, που έχει ήδη παρουσιαστεί σε περισσότερες από είκοσι πόλεις διεθνώς, περιλαμβάνει 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες της διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδας από το Μεξικό και μιας από τις πιο μυστηριώδεις και εμβληματικές μορφές της λατινοαμερικανικής τέχνης. Οι φωτογραφίες προέρχονται από το προσωπικό της αρχείο, το οποίο ήρθε στο φως το 2003, μετά από περίπου 50 χρόνια στο σκοτάδι.

Φρίντα Κάλο
Η Φρίντα Κάλο ζωγραφίζει το «Πορτρέτο του πατέρα μου, Γκιγιέρμο Κάλο». Φωτογραφία της Γκιζέλ Φρόυντ, 1951. Diego Rivera & Frida Kahlo Archives. Bank of Mexico, Fiduciary in the Diego Rivera and Frida Kahlo Museum Trust

«Παρά τη σημασία της φωτογραφίας για τη Frida Kahlo, ένα μεγάλο μέρος της συλλογής φωτογραφιών της παρέμεινε κρυμμένο από το κοινό για αρκετές δεκαετίες. Όταν η ίδια πέθανε, το 1954, ο σύζυγός της Ντιέγκο Ριβέρα (Diego Rivera) δώρισε το σπίτι τους -γνωστό ως Casa Azul (Μπλε Σπίτι), στην Πόλη του Μεξικό- στον μεξικανικό λαό, ώστε να το μετατρέψουν σε μουσείο για τη ζωή και το έργο της. Αυτή ήταν η αρχή αυτού που σήμερα είναι το Μουσείο Frida Kahlo, ένα από τα πιο δημοφιλή μουσεία στον κόσμο. Παρόλο που ο Ντιέγκο Ριβέρα έδωσε τα έργα τέχνης και τα αντικείμενα της Frida Kahlo στο μουσείο, ζήτησε ένα μέρος τους να μείνει μακριά από τα περίεργα μάτια των ανθρώπων. Αυτός είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο αυτό το προσωπικό αρχείο, το οποίο περιελάμβανε περισσότερες από έξι χιλιάδες φωτογραφίες, μερικά σχέδια, γράμματα, φάρμακα και ρούχα, παρέμεινε κλειστό για πέντε ολόκληρες δεκαετίες, κλειδωμένο σε ένα μπάνιο στην Casa Azul, αποκτώντας μια σχεδόν μυθική αύρα», εξηγείται στην ανακοίνωση του MOMus.

Ένα επιλεγμένο μέρος των νεοαποκτηθέντων αυτών φωτογραφιών, μετατράπηκε στην έκθεση με τίτλο «Frida Kahlo – Her Photos», που πρόκειται να παρουσιαστεί και στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. «Είναι μια έκθεση που περιλαμβάνει μέρος του προσωπικού αρχείου της Φρίντα Κάλο και του Ντιέγκο Ριβέρα. Και επειδή δεν πρόκειται για μία άγνωστη προσωπικότητα -ο καθένας μας έχει κάποια εικόνα της στο μυαλό του, η έκθεση αυτή σε ταξιδεύει στην ιστορία της με έναν πολύ προσωπικό τρόπο», τονίζει, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο πρόεδρος του MOMus Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος.

Εξωτερική φωτό λεζάντα Η Φρίντα Κάλο με ένα xoloitzcuintle στο Μπλε Σπίτι (Casa Azul). Φωτογραφία της Λόλα Αλβαρέζ Μπράβο, περ. 1944. Diego Rivera & Frida Kahlo Archives. Bank of Mexico, Fiduciary in the Diego Rivera and Frida Kahlo Museum Trust

Ο ίδιος είχε επισκεφθεί την έκθεση πριν από δύο χρόνια, όταν φιλοξενούνταν στη Στοκχόλμη, και παραδέχεται ότι ένιωσε έντονα συναισθήματα. «Όπως εμείς στα άλμπουμ μας κρατάμε τις φωτογραφίες που μας συνδέουν συναισθηματικά με πρόσωπα και στιγμές, έτσι κι εδώ βιώνεις αυτή τη σύνδεση. Βλέπεις τη Φρίντα παιδί, με πλεξούδες, όπως τη φωτογράφιζε ο πατέρας της. Ύστερα, βλέπεις τις φωτογραφίες που τραβούσε η ίδια τον Ντιέγκο Ριβέρα με τις γυναίκες που ερωτοτροπούσε. Και έπειτα, νιώθεις το πάθος της, όταν βλέπει αυτές τις εικόνες και παίρνει ψαλίδι για να χαρακώσει τα πρόσωπα των γυναικών», περιγράφει ο κ. Χριστοφιλόπουλος.

Ο πρόεδρος του MOMus τονίζει ακόμα ότι πρόκειται για μία πολυσύνθετη και πολυεπίπεδη παραγωγή, με αρκετές δυσκολίες. «Είναι από τις μεγαλύτερες παραγωγές που έχουμε κάνει. Πρόκειται για διεθνή συνεργασία με το μουσείο Frida Kahlo, το Casa Azul, στην Πόλη του Μεξικού, που περιλαμβάνει συμφωνίες με χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι επίσης μια περιζήτητη έκθεση και έπρεπε να προλάβουμε άλλα μουσεία που επιθυμούσαν να την παρουσιάσουν. Επίσης, γνωρίζαμε ότι δεν θα μπορούσαμε να τη φέρουμε στο μουσείο μας όπως είναι κι έτσι αποφασίσαμε να αλλάξουμε το μουσείο», αποκαλύπτει, εντείνοντας την αναμονή του κοινού της Θεσσαλονίκης, για τη μεγάλη αυτή αλλαγή, για την οποία θα εργάζονται διαφορετικά συνεργεία καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού και φυσικά το μουσείο θα παραμείνει κλειστό.

Μάλιστα, επισημαίνει ότι είναι διάχυτος ο ενθουσιασμός όλων των εμπλεκομένων για αυτό το πρότζεκτ. «Υπάρχει κάτι μαγικό στο όνομα αυτής της γυναίκας. Είναι μια φιγούρα γυναικείας ενδυνάμωσης, ένας άνθρωπος που πάλεψε για να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Νομίζω κανένας καλλιτέχνης δεν φέρει ανάλογη αύρα. Με αυτήν την έκθεση, όλοι βιώνουμε μια έξαψη», λέει χαρακτηριστικά.

Την επιμέλεια της έκθεσης «Frida Kahlo – Her Photos» έχει ο Πάμπλο Ορτίς Μοναστέριο (Pablo Ortiz Monasterio) και θα παραμείνει στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) από τις 3 Οκτωβρίου έως τις 4 Ιανουαρίου του 2026.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Καύσωνας: Τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων
Γιαννακόπουλος: «Να δώσει το δημόσιο και στον Παναθηναϊκό τα λεφτά για την ενεργειακή αναβάθμιση»
Chevron Right