Τεχνολογία

Roblox: Πόσο επικίνδυνο είναι για τα παιδιά – Ειδικοί προειδοποιούν

Το Roblox έχει περισσότερους από 85 εκατομμύρια καθημερινά ενεργούς χρήστες, εκ των οποίων το 40% είναι κάτω των 13 ετών.
Roblox
Flickr | Alpha

Έρευνα με «ανησυχητικά ευρήματα» αποκαλύπτει πόσο εύκολο είναι για τα παιδιά να συναντήσουν ακατάλληλο περιεχόμενο και να αλληλεπιδράσουν χωρίς επίβλεψη με ενήλικες στην πλατφόρμα παιχνιδιών Roblox.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Guardian, οι γονείς μοιράστηκαν τις σοβαρές ανησυχίες τους σχετικά με τα παιδιά που βιώνουν εθισμό, βλέπουν τραυματικό περιεχόμενο και προσεγγίζονται από αγνώστους στην εξαιρετικά δημοφιλή ιστοσελίδα και εφαρμογή. Η Roblox, από την πλευρά της, αναγνωρίζει ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα, μπορεί να εκτεθούν σε επιβλαβές περιεχόμενο και σε «κακούς παράγοντες». Μάλιστα, λέει ότι εργάζεται σκληρά για να το διορθώσει αυτό, αλλά ότι απαιτείται συνεργασία σε ολόκληρη τη βιομηχανία και κυβερνητική παρέμβαση.

Πάνω από 85 εκατ. χρήστες

Κάνοντας λόγο για «το απόλυτο εικονικό σύμπαν», το Roblox διαθέτει εκατομμύρια παιχνίδια και διαδραστικά περιβάλλοντα, γνωστά συλλογικά ως «εμπειρίες». Μέρος του περιεχομένου αναπτύσσεται από το Roblox, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του δημιουργείται από τους χρήστες. Επισημαίνεται ότι, το 2024, η πλατφόρμα είχε περισσότερους από 85 εκατομμύρια καθημερινά ενεργούς χρήστες, εκ των οποίων το 40% είναι κάτω των 13 ετών.

Ενώ η εταιρεία δήλωσε ότι «συμπάσχει βαθιά» με τους γονείς των οποίων τα παιδιά έπαθαν κακό στην πλατφόρμα, τόνισε ότι «δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι έχουν μια θετική, εμπλουτιστική και ασφαλή εμπειρία στο Roblox κάθε μέρα».

Τι έδειξε σχετική έρευνα για το Roblox

Ωστόσο, σε μια έρευνα που κοινοποιήθηκε στον «Guardian», ειδικοί σε θέματα ψηφιακής συμπεριφοράς ανακάλυψαν «κάτι βαθιά ενοχλητικό – μια ανησυχητική αποσύνδεση μεταξύ της φιλικής προς τα παιδιά εμφάνισης του Roblox και της πραγματικότητας που βιώνουν τα παιδιά στην πλατφόρμα».

Πιο αναλυτικά, η ομάδα «Revealing Reality» δημιούργησε πολλαπλούς λογαριασμούς Roblox, τους οποίους καταχώρισε φανταστικούς σε χρήστες ηλικίας 5, 9, 10, 13 και 40 ετών και άνω. Οι λογαριασμοί αλληλεπιδρούσαν μόνο μεταξύ τους και όχι με χρήστες εκτός του πειράματος, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι συμπεριφορές των avatars τους δεν επηρεάζονταν με οποιονδήποτε τρόπο.

Παρά τα νέα εργαλεία που κυκλοφόρησαν την περασμένη εβδομάδα, με στόχο να δώσουν στους γονείς μεγαλύτερο έλεγχο στους λογαριασμούς των παιδιών τους, οι ερευνητές κατέληξαν στο εξής συμπέρασμα: «Οι έλεγχοι ασφαλείας που υπάρχουν, είναι περιορισμένης αποτελεσματικότητας και εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι για τα παιδιά στην πλατφόρμα».

Η έρευνα διαπίστωσε ότι παιδιά ηλικίας μόλις 5 ετών ήταν σε θέση να επικοινωνούν με ενήλικες ενώ έπαιζαν παιχνίδια στην πλατφόρμα και βρήκε παραδείγματα αλληλεπίδρασης ενηλίκων και παιδιών χωρίς αποτελεσματική επαλήθευση της ηλικίας. Αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι το Roblox άλλαξε τις ρυθμίσεις του, τον περασμένο Νοέμβριο, έτσι ώστε οι λογαριασμοί που αναφέρονται ως ανήκοντες σε παιδιά κάτω των 13 ετών, να μην μπορούν πλέον να στέλνουν άμεσα μηνύματα σε άλλους εκτός παιχνιδιών ή εμπειριών, αλλά να έχουν πρόσβαση μόνο σε δημόσια μηνύματα μετάδοσης.

Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, το avatar που ανήκε στον λογαριασμό του 10χρονου, μπορούσε να έχει πρόσβαση σε «ιδιαίτερα υποβλητικά περιβάλλοντα». Αυτά περιελάμβαναν έναν χώρο ξενοδοχείου όπου μπορούσαν να δουν ένα γυναικείο avatar, το οποίο φορούσε δικτυωτές κάλτσες να στριφογυρίζει σε ένα κρεβάτι και άλλα avatars να ξαπλώνουν το ένα πάνω στο άλλο σε σεξουαλικά πόζες, καθώς και έναν χώρο δημόσιας τουαλέτας, όπου οι χαρακτήρες ουρούσαν και τα avatars μπορούσαν να επιλέξουν φετιχιστικά αξεσουάρ.

Εύκολη παράκαμψη των μέτρων ασφαλείας

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα avatars των δοκιμών τους άκουγαν συνομιλίες μεταξύ άλλων παικτών που εξέφραζαν σεξουαλική δραστηριότητα, καθώς και επαναλαμβανόμενους θορύβους φιλιού και αγκομαχητού, όταν χρησιμοποιούσαν τη λειτουργία φωνητικής συνομιλίας. Το Roblox αναφέρει ότι όλη η φωνητική συνομιλία – η οποία είναι διαθέσιμη σε λογαριασμούς που έχουν επαληθευτεί μέσω τηλεφώνου και έχουν καταχωριστεί ως ανήκοντες σε χρήστες ηλικίας 13 ετών και άνω – υπόκειται σε τεχνητή νοημοσύνη και, μάλιστα, σε πραγματικό χρόνο.

Ακόμα, διαπιστώθηκε ότι ένα δοκιμαστικό avatar που ήταν καταχωρισμένο σε έναν ενήλικα, ήταν σε θέση να ζητήσει τα στοιχεία Snapchat του 5χρονου δοκιμαστικού avatar, χρησιμοποιώντας ελάχιστα κωδικοποιημένη γλώσσα.

Πάντως, αν και το Roblox υποστηρίζει ότι η συνομιλία κειμένου εντός του παιχνιδιού υπόκειται σε ενσωματωμένα φίλτρα και μετριασμό, η έρευνα αναφέρει ότι αυτό είναι ένα παράδειγμα του πόσο εύκολα μπορούν να παρακαμφθούν αυτά τα μέτρα, δημιουργώντας ευκαιρίες για επικίνδυνη συμπεριφορά.

Η απάντηση της πλατφόρμας

Το Roblox δήλωσε ότι αναγανωρίζει ότι «υπάρχουν κακοί παράγοντες στο διαδίκτυο», αλλά πρόσθεσε ότι αυτό είναι «ένα ζήτημα που υπερβαίνει το Roblox και πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω της συνεργασίας με τις κυβερνήσεις και της δέσμευσης όλου του κλάδου για ισχυρά μέτρα ασφαλείας σε όλες τις πλατφόρμες».

Επίσης, το Roblox ανέφερε ότι η επαλήθευση της ηλικίας των παιδιών κάτω των 13 ετών «παραμένει μια πρόκληση για τον κλάδο».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Grand Hotel Chevron Left
Grand Hotel spoiler: Η Κυβέλη κάνει φόνο για να πάρει πίσω το ξενοδοχείο
Σεισμός τώρα ανάμεσα σε Σαντορίνη και Ανάφη
Chevron Right