Τεχνολογία

Το 50% του περιεχομένου στο διαδίκτυο έχει γραφτεί από ΑΙ – Οι «ψευδαισθήσεις» και ο «εμφύλιος» των μηχανών

«Πλέον πρόκειται για συμβίωση», αναφέρουν οι ερευνητές, επισημαίνοντας τους κινδύνους από την ραγδαία εξάπλωση της ΑΙ.
τεχνητή νοημοσύνη
τεχνητή νοημοσύνη / Shutterstock

Την επέλαση της τεχνητής νοημοσύνης στο διαδίκτυο καταγράφει νέα έκθεση της εταιρείας SEO Graphite. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα κείμενα – στην αγγλική γλώσσα – που παράγονται από ΑΙ στο internet ξεπέρασαν αυτά που γράφονται από ανθρώπους. Η διαπίστωση προκαλεί δέος σχετικά με την ταχύτατη ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας, ωστόσο κρύβει και έναν τρομακτικό κίνδυνο.

Όπως επισημαίνουν ερευνητές, εάν το περιεχόμενο από ΑΙ συνεχίζει να αυξάνεται με αυτούς τους ρυθμούς και συρρικνώσει το ανθρώπινο, τότε τα γλωσσικά μοντέλα που εκπαιδεύονται από το περιεχόμενο του διαδικτύου, θα αυτοτροφοδοτούνται με τις πληροφορίες που παράγουν τα ίδια. Εάν αυτές είναι λανθασμένες, το λάθος θα αναπαράγεται ως σωστό, εξαφανίζοντας – ή συρρικνώνοντας – την ορθή πληροφορία από το διαδίκτυο. Πρόκειται για τις αποκαλούμενες «ψευδαισθήσεις της ΑΙ».

Το Axios, που δημοσιεύει και τα στοιχεία της έρευνας, υπενθυμίζει πως μια έκθεση της Europol το 2022 εκτιμούσε ότι μέχρι το 2026, το 90% του διαδικτυακού περιεχομένου θα παράγεται από AI.

Μπορεί να διαχωριστεί ένα περιεχόμενο από τεχνητή νοημοσύνη και από άνθρωπο;

Για την ανάλυση της η SEO Graphite χρησιμοποίησε τυχαίο δείγμα 65.000 άρθρων στην αγγλική γλώσσα που κυκλοφόρησαν από τον Ιανουάριο του 2020 έως τον Μάιο του 2025. Χρησιμοποιώντας τον ανιχνευτή AI «Surfer», κάθε άρθρο του οποίου το περιεχόμενο θεωρήθηκε κατά 50% ή περισσότερο γραμμένο από μεγάλο γλωσσικό μοντέλο, θεωρήθηκε παραγόμενο από AI.

Όπως διαπιστώθηκε από τα στοιχεία, το ποσοστό των άρθρων που γράφτηκαν από AI αυξήθηκε κατακόρυφα μετά την κυκλοφορία του ChatGPT το 2023. Από περίπου 10% στα τέλη του 2022, ξεπέρασαν το 40% το 2024, πριν σταθεροποιηθούν σε πιο αργή άνοδο. Μάλιστα, τον Νοέμβριο του 2024, τα AI-παραγόμενα άρθρα ξεπέρασαν προσωρινά εκείνα των ανθρώπων, όμως έκτοτε οι δύο κατηγορίες έχουν εξισορροπηθεί. Σε αυτή τη φάση η πλημμυρίδα AI περιεχομένου φαίνεται να έχει πιάσει ταβάνι.

Ωστόσο ερευνητές επισημαίνουν στο Axios ότι δεν είναι εφικτό να υπάρξει ακριβής μέτρηση περιεχομένου από τεχνητή νοημοσύνη με τα σημερινά εργαλεία. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς το ανθρώπινο από το AI περιεχόμενο, γιατί πλέον οι άνθρωποι συνεργάζονται με τα εργαλεία AI. Όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στη διαδικασία γραφής, μπερδεύοντας τους ανιχνευτές και θολώνοντας τη γραμμή ανάμεσα σε ανθρώπινο και μηχανικό περιεχόμενο.

«Υπάρχουν τόσοι διαφορετικοί βαθμοί χρήσης του AI σε ένα έργο, που είναι δύσκολο να πεις με βεβαιότητα αν κάτι γράφτηκε από μηχανή ή άνθρωπο», δήλωσε εκπρόσωπος της Google. «Πλέον πρόκειται για συμβίωση, όχι για αντίθεση», είπε ο Stefano Soatto, καθηγητής πληροφορικής στο UCLA και αντιπρόεδρος της Amazon Web Services.

Ο «εμφύλιος» των μηχανών – Η ΑΙ αναζήτηση χτυπάει την ΑΙ δημιουργία

Αυτό που προκαλεί αίσθηση βάσει των στοιχείων της έρευνας είναι πως οι μηχανές αναζήτησης και τα chatbots περιεχομένου φαίνεται να «κόβουν» άρθρα που γράφονται από τεχνητή νοημοσύνη.

Συγκεκριμένα η Graphite βρήκε ότι το 86% των άρθρων που εμφανίζονται στα αποτελέσματα του Google Search είναι ανθρώπινα, ενώ μόνο το 14% είναι AI-παραγόμενα. Επίσης τα AI άρθρα στη Google, τείνουν να έχουν χαμηλότερη κατάταξη. Το εν λόγω μοτίβο παρατηρήθηκε και στις μηχανές chatbot. Στο ίδιο το ChatGPT και στο Perplexity, το 82% των άρθρων που παρατίθενται είναι ανθρώπινα και μόλις το 18% από AI.

Όμως και οι χρήστες προτιμούν τα ανθρώπινα κείμενα από τα αυτά της AI. Πρόσφατη έρευνα του Pew έδειξε ότι ο ενθουσιασμός των χρηστών για τα κείμενα AI, που μοιάζουν με περιλήψεις είναι περιορισμένος. Μόνο το 20% τις βρίσκει πολύ ή εξαιρετικά χρήσιμες, και μόλις το 6% τις εμπιστεύεται σε σημαντικό βαθμό. Για την ώρα, οι άνθρωποι προτιμούν περιεχόμενο που έχει γραφτεί από ανθρώπους… τουλάχιστον σε μεγάλο ποσοστό.

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Chevron Left
Ο πρώτος ίντερσεξ χαρακτήρας στην ελληνική τηλεόραση - Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» και η αποθέωση στον Καπουτζίδη
«Πέρασε» το εργασιακό: Ποιοι μπορούν να δουλεύουν 13 ώρες τη μέρα - Τι αλλάζει σε άδειες και υπερωρίες
Εργαζόμενοι Εργασιακό Νομοσχέδιο Chevron Right