Με χιλιάδες άτομα σε ολόκληρο τον πλανήτη να βρίσκονται για πάνω από τέσσερις ώρες χωρίς πρόσβαση στις εφαρμογές Facebook, Instagram, Messenger και WhatsApp, φαίνεται πως το πρόβλημα θα τραβήξει ακόμα περισσότερο.
Σε μια από τις χειρότερες κρίσεις των τελευταίων ετών, δύσκολη προβλέπεται η νύχτα και για τους εργαζόμενους της εταιρίας, καθώς απ' ότι φαίνεται αδυνατούν να εισέλθουν στα γραφεία του Facebook για να διορθώσουν το πρόβλημα.
Αυτό ανέφερε στο Twitter η ρεπόρτερ τεχνολογίας των ΝYTimes, η οποία επικοινώνησε με εργαζόμενο της Facebook μετά το «μπλακ άουτ».
{https://twitter.com/sheeraf/status/1445099150316503057}
Με βάση όσα έκανε γνωστά, οι κάρτες εισόδου των εργαζομένων έχουν μπλοκάρει και δεν μπορούν να μπουν μέσα για να διορθώσουν το πρόβλημα.
Πιθανές αιτίες για τη βλάβη
Παράλληλα, οι ειδικοί της ασφάλειας που μελετούν την κατάσταση φέρεται να δήλωσαν στο Reuters ότι το μπλακ άουτ στο FB έχει πιθανώς προκληθεί από έναν συνδυασμό λάθους που κατέστησε μη διαθέσιμη για τους χρήστες την «επικοινωνία» με τους σέρβερς.
Έτσι, ενδέχεται το «κρασάρισμα» να ήταν αποτέλεσμα εσωτερικού λάθους, αν και το σαμποτάζ από κάποιον εσωτερικό παράγοντα είναι θεωρητικά πιθανό, όπως υποστήριξαν.
Αντιθέτως, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ένα εξωτερικό χακάρισμα θεωρείται λιγότερο πιθανή εξήγηση.
«Στη φόρα» τα προσωπικά δεδομένα 1,5 δισ. χρηστών
Εκτεθιμένα υποστηρίζεται πως βρίσκονται τα προσωπικά δεδομένα 1,5 δισ. χρηστών του Facebook, τα οποία είναι διαθέσιμα για πώληση σε γνωστό φόρουμ χάκερ, την ώρα που το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι εκτός λειτουργίας σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με δημοσίευμα «βόμβα» του Sputnik,
Μάλιστα, ενας υποψήφιος αγοραστής φέρεται να ενδιαφέρεται για την αγορά των δεδομένων ενός εκατομμυρίου χρηστών, με το ποσό να φτάνει τα 7,5 εκατ. δολάρια, δηλαδή ο ένας λογαριασμός αξίζει 5.000 δολάρια.
Ο πωλητής, σε ανάρτησή του, ισχυρίζεται πως εκπροσωπεί μια μεγάλη εταιρεία που εργάζεται για να πάρει από το Facebook δεδομένα. Ο ίδιος, προσθέτει πως η εταιρεία λειτουργεί για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια και έχει πάνω από 18.000 πελάτες, ενώ φαίνεται να υπογραμμίζει πως «είμαστε νόμιμη εταιρεία».
Παράλληλα, έχει επιβεβαιωθεί ότι το Facebook και το Instagram έχουν αποσυρθεί από το Σύστημα Ονοματοδοσίας Διαδικτύου (DNS).
{https://twitter.com/briankrebs/status/1445077617426718725}
Το χρονικό του αλλαλούμ
Υπενθυμίζεται, ότι τα κολοσσιαία social βγήκαν εκτός λειτουργίας λίγο μετά τις 5.30 το απόγευμα της Δευτέρας (4/10) με τους χρήστες της εφαρμογής να αντιμετωπίζουν προβλήματα σύνδεσης σε όλον τον κόσμο.
Τα προβλήματα στις εφαρμογές επιβεβαίωσε το downdetector.gr. Η αδυναμία σύνδεσης παρουσιάστηκε τόσο όταν η χρήση γινόταν από υπολογιστή, όσο και από smartphones.
Η βλάβη εξακολουθεί να υφίσταται, με τις εφαρμογές να είναι «εκτός» για πάνω από τέσσερις ώρες.
«Βουτιά» στη Wall Street
Εκτός από την τεράστια αναστάτωση και τη στροφή μεγάλου μέρους του κοινού στο Twitter - ως το μόνο ενεργό μέσο για αρκετή ώρα, το Facebook είχε να αντιμετωπίσει πολύ σοβαρότερα προβλήματα.
Ειδικότερα, μετά το παγκόσμιο «κραχ» η τιμή της μετοχής του τεχνολογικού κολοσσού, που κατέγραψε ήδη πτώση στην αρχή της συνεδρίασης στη Wall Street, επιτάχυνε τις απώλειές της και σημείωσε πτώση κατά σχεδόν 6%.
Εντωμεταξύ, η πλατφόρμα των σχεδόν 3 δισεκατομμυρίων μηνιαίων χρηστών, διανύει μια από τις χειρότερες κρίσεις για τη φήμη της τις τελευταίες δυο εβδομάδες, εξαιτίας των αποκαλύψεων μιας μάρτυρα δημοσίου συμφέροντος.
Πρώην μηχανικός υπεύθυνη προϊόντος στο Facebook, η Φράνσις Χόγκεν διέρρευσε πολλά εσωτερικά έγγραφα, συγκεκριμένα στη Wall Street Journal, και κατηγόρησε τον όμιλο ότι «(επιλέγει) το όφελος παρά την ασφάλεια», των χρηστών του, σε συνέντευξη που μεταδόθηκε την Κυριακή από το αμερικανικό δίκτυο CBS.
Τεράστια ζημιά
Παράλληλα, η NetBlocks, υπηρεσία που παρακολουθεί τα κρασαρίσματα στο διαδίκτυο και τον οικονομικό αντίκτυπο, εκτιμά πως η διακοπή του Facebook έχει προκαλέσει στην παγκόσμια οικονομία ζημιά 160 εκατομμυρίων δολαρίων.
«Τρολάρισμα» από το Twitter
Εντωμεταξύ, μεγάλες στιγμές δόξας γνώρισε το Twitter μετά τα όσα συνέβησαν με το Facebook, καθώς όλοι οι χρήστες στράφηκαν στο εν λόγο μέσο, ως το μόνο «όρθιο» μέσα στην κρίση.
Σε κάποιο σημείο, το ίδιο το Twitter μέσα από την πλατφόρμα του, προέβη σε μία σαρκαστική και ιδιαίτερα επιτυχημένη ανάρτηση, αν αναλογιστεί κανείς ότι συγκέντρωσε ένα εκατομμύριο likes σε μόλις μία ώρα!
Με μια σύντομη και απλή φράση, έδειξε πως γνωρίζει ότι απευθύνεται πλέον σε... «όλους» τους χρήστες του διαδικτύου που έμειναν χωρίς κανένα άλλο μέσο επικοινωνίας.
«Γεια κυριολεκτικά σε όλους», ήταν η φράση που κατά την πρώτη μιάμιση ώρα της δημοσίευσης σημείωσε πάνω από 250.000 Retweets.
{https://twitter.com/Twitter/status/1445078208190291973}
Η χιουμοριστική και ταυτόχρονα ρεαλιστική ανάρτηση «ξεσήκωσε» εκτός από τους χρήστες της πλατφόρμας και μεγάλες εταιρίες.
«Γεια, Τι μπορώ να σας φέρω;», σχολίασε η γιγαντιαία αλυσίδα fast food McDonalds.
{https://twitter.com/McDonalds/status/1445085439971430408}
Ακόμα και η πρώτη αντίδραση του Facebook μετά το «κραχ», ήρθε και αυτή μέσω Twitter.
«Καταλαβαίνουμε ότι μερικοί άνθρωποι αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην σύνδεση με την εφαρμογή και τα προϊόντα μας. Δουλεύουμε για να επιστρέψει η κανονικότητα όσο πιο γρήγορα γίνεται και απολογούμαστε για την οποιαδήποτε δυσκολία», έγραψε σε tweet η γιγαντιαία εταιρία τεχνολογίας.
{https://twitter.com/Facebook/status/1445061804636479493}