Αν πιστέψετε κάποιους ανθρώπους, το κλειδί για μια καλή σχέση είναι ο «ηλεκτρισμός» ή η «χημεία». Ακούστε τους άλλους και θα σας κάνουν να πιστέψετε ότι όλα καταλήγουν στη Βιολογία. Σύμφωνα με μια νέα μελέτη, όμως, όλοι τους πέφτουν έξω: Η πραγματική επιστήμη της φιλίας, όπως αποδεικνύεται, είναι τα Μαθηματικά.
«Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά και οι ενήλικες συμπεραίνουν κοινωνικές συνδέσεις όταν οι άνθρωποι έχουν ομοιότητες μεταξύ τους» εξήγησε σε δήλωσή της η Κλαούντια Σελ, υποψήφια διδάκτωρ στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Waterloo στον Καναδά και επικεφαλής συγγραφέας της νέας εργασίας που δημοσιεύθηκε στο «Journal of Experimental Psychology», Ακόμα, η ίδια πρόσθεσε: «Η έρευνά μας, όμως, είναι η πρώτη που εξετάζει πώς οι άνθρωποι προβλέπουν τις κοινωνικές συνδέσεις χρησιμοποιώντας μόνο στατιστικές πληροφορίες».
{https://twitter.com/UWaterloo/status/1643689502462861317}
Όσο ψυχρό και αν φαίνεται να θεωρούμε τη φιλία ως ένα στατιστικό αναπόφευκτο γεγονός, μοιάζει σαν κάτι που κάνουμε συνεχώς, ακόμα και από όταν είμαστε παιδιά. «Η ικανότητα να διακρίνουμε αν οι άλλοι άνθρωποι είναι πιθανό να συνδεθούν είναι ζωτικής σημασίας στην καθημερινή ζωή» δήλωσε ο Όρι Φρίντμαν, συν-συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Waterloo.
Μάλιστα, ο Όρι Φρίντμαν εξήγησε: «Όταν ένας ενήλικας μπαίνει σε έναν νέο χώρο εργασίας ή ένα παιδί μπαίνει σε μια νέα τάξη, αυτές οι κρίσεις τον βοηθούν να εκτιμήσει αν οι άνθρωποι είναι φίλοι».
Τι έδειξε η έρευνα για τη φιλία και τα Μαθηματικά
Για να δουν πόσο εύκολα συμπεραίνουμε πληροφορίες σχετικά με τους δεσμούς φιλίας από στατιστικές πληροφορίες, οι ερευνητές παρουσίασαν γραφήματα σε 528 ενήλικες και 135 παιδιά που έδειχναν κοινωνικά δίκτυα – διαγράμματα που έμοιαζαν με αράχνες, έχοντας στο επίκεντρο δύο «κύριους χαρακτήρες», οι οποίοι συνδέονταν με φίλους.
Ενώ δεν υποδεικνυόταν κανένας δεσμός μεταξύ των δύο κύριων χαρακτήρων, τόσο τα παιδιά όσο και οι ενήλικες που συμμετείχαν στην έρευνα, κατέληγαν ωστόσο στο συμπέρασμα ότι ήταν φίλοι, αν υπήρχε μεγάλη επικάλυψη στα κοινωνικά τους δίκτυα. Οι συμμετέχοντες ήταν ακόμη σε θέση να συμπεράνουν την ισχύ των κοινωνικών συνδέσεων με βάση το σχετικό μέγεθος των δικτύων, όπως αναφέρει το «IFL Science».
Με άλλα λόγια, ένας χαρακτήρας με πολλές συνδέσεις με κάποιον με μικρότερο δίκτυο, για παράδειγμα, κρίθηκε ότι ήταν πιο κοντά στο πρόσωπο αυτό, ενώ η ύπαρξη αμοιβαίων συνδέσεων με τον χαρακτήρα που βρισκόταν στο κέντρο ενός μεγαλύτερου κοινωνικού δικτύου, θεωρήθηκε ότι υποδηλώνει μια λιγότερο ουσιαστική σχέση.
Είναι απίστευτο ότι αυτή η ικανότητα άντλησης πληροφοριών από τα στατιστικά δεδομένα ήταν εμφανής ακόμη και σε παιδιά ηλικίας μόλις 5 ετών – ένα εύρημα που υποδηλώνει ότι η συνήθεια να θεωρούμε σημαντικές τις κοινωνικές συνδέσεις είναι κάτι που αναδύεται από νωρίς στην ανάπτυξή μας.
«Μας εξέπληξε το γεγονός ότι τα παιδιά ήταν σε θέση να συμπεράνουν την κοινωνική σύνδεση σε τόσο μικρή ηλικία» δήλωσε η Κλαούντια Σελ, επισημαίνοντας: «Δεν είπαμε στα παιδιά να μετρήσουν ή να σκεφτούν τον αριθμό των αμοιβαίων συνδέσεων, ωστόσο τα παιδιά ήταν σε θέση να χρησιμοποιήσουν σύνθετες στατιστικές πληροφορίες για να μάθουν αυθόρμητα για τις σχέσεις».
Το αν αυτό είναι κάτι που επεκτείνεται πέρα από την τάξη ή άλλα κοινωνικά περιβάλλοντα, ωστόσο, είναι κάτι που η ομάδα δεν έχει ακόμη αποκρυπτογραφήσει, αν και ελπίζουν να διερευνήσουν τη δυνατότητα γενίκευσης των ευρημάτων τους σε μελλοντικές έρευνες.