Την πρώιμη παρέμβαση στα Κέντρα Διημέρευσης και Ημερήσιας Φροντίδας προχωρά με πρόσφατη ΥΑ η κυβέρνηση αλλά στην επίμαχη νομοθετική διάταξη ορίζεται ότι ειδικός παιδαγωγός μπορεί να παρέχει και υπηρεσίες λογοθεραπείας που κανονικά είναι δικαίωμα πτυχιούχου λογοθεραπευτή! Κι αυτό δεν είναι το μόνο ατόπημα…
«Η κυβέρνηση νομοθετεί για ακόμα μια φορά χωρίς διαβούλευση με τους επιστήμονες που καθημερινά στέκονται στο πλευρό χιλιάδων παιδιών που χρήζουν θεραπειών Ειδικής Αγωγής και των οικογενειών τους. Προσεγγίζει το σοβαρότατο ζήτημα της πρώιμης παρέμβασης με προχειρότητα, χωρίς να έχει ζητήσει από τους θεραπευτές να εκφράσουν τις απόψεις τους εκ των προτέρων.
Για τον λόγο αυτό βλέπουμε επικίνδυνες διατάξεις, πρωτίστως για τα ίδια τα παιδιά, που ορίζουν πως ένας ειδικός παιδαγωγός μπορεί να κάνει λογοθεραπείες. Για να γίνει αντιληπτό τι περιλαμβάνει η τροπολογία του υπ. Εργασίας είναι σαν ένας νόμος του κράτους να προβλέπει πως ένας παθολόγος μπορεί να κάνει θεραπείες για να ξεπεράσει ένα παιδί τις αναπτυξιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζει», αναφέρει η εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Συντονιστικού Θεραπευτών Ειδικής Αγωγής Γεωργία Κόλλια.
Οι λογοθεραπευτές θίγουν εξάλλου και το ζήτημα της υποστελέχωσης στα ειδικά κέντρα καθώς ένας λογοθεραπευτής δεν μπορεί να κάνει ημερησίως θεραπεία σε 30 και 35 παιδιά. «Το θεραπευτικό έργο θα είναι ανεπαρκές, αν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι αυτό θα υφίσταται. Ουσιαστικά, αντίκειται στην κοινώς παραδεκτή επιστημονική λογική ένας λογοθεραπευτής να βλέπει τόσο μεγάλο αριθμό παιδιών και να μπορέσει να παρέμβει αποτελεσματικά.
Για τους θεραπευτές Ειδικής Αγωγής η κυβέρνηση νομοθέτησε για την πρώιμη παρέμβαση χωρίς να έχει προβλέψει τις κατάλληλες θεραπείες για τα παιδιά και ποιοι θα πρέπει να τις παρέχουν. Δηλαδή, η υπουργική απόφαση ορίζει ότι βοηθός εργοθεραπευτή, χωρίς άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, μπορεί να κάνει εργοθεραπείες ενώ παράλληλα προβλέπει αντικατάσταση λογοθεραπευτή από ειδικό παιδαγωγό.//», αναφέρουν και δηλώνουν έτοιμοι να διεκδικήσουν τα εργασιακά τους δικαιώματα.
«Καλούμε την υφυπουργό Εργασίας κ. Δόμνα Μιχαηλίδου να αντιληφθεί το μέγεθος της αστοχίας με την υπουργική απόφαση που εξέδωσε για την πρώιμη παρέμβαση. Τι είδους πρώιμη παρέμβαση, μπορεί να υφίσταται όταν αυτή ορίζεται χωρίς ουσιαστικά να προβλέπεται υποχρεωτικά η ύπαρξη λογοθεραπευτή ή εργοθεραπευτή στα Κέντρα Διημέρευσης και Φροντίδας.
Η πλειοψηφία των παιδιών που χρήζουν πρώιμης παρέμβασης αντιμετωπίζουν σοβαρές αναπτυξιακές δυσκολίες και χρήζουν συστηματικών και εξατομικευμένων θεραπειών. Πώς μπορεί να υπάρξουν θεραπείες και αποτελεσματική πρώιμη παρέμβαση χωρίς λογοθεραπευτή ή εργοθεραπευτή;», διερωτάται ο εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Συντονιστικού Θεραπευτών Ειδικής Αγωγής, Κώστας Ρόγκας.
H πρώιμη παρέμβαση απευθύνεται σε νεογνά, βρέφη με σοβαρές αναπτυξιακές δυσκολίες αλλά και στις οικογένειές τους. Ουσιαστικά, όλη η οικογένεια πρέπει να πλαισιωθεί από μια διεπιστημονική ομάδα (φυσικοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, ψυχολόγο).
Επίσης, ο χώρος παροχής υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης χρήζει ειδικής διαμόρφωσης αφού απευθύνεται σε παιδιά βρεφικής και νηπιακής ηλικίας με αναπτυξιακά προβλήματα, με πιθανή συννοσηρότητα στους τομείς της επικοινωνίας (ομιλία - λόγος), των γνωστικών ικανοτήτων, της φώνησης και ακοής, της σίτισης και κατάποσης.