Σχόλια και προτάσεις πυροδότησαν τα κίνητρα για την προσέλκυση γιατρών στο ΕΣΥ, όπως τα ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Υγείας και υπερθεμάτισε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Τη Δευτέρα (9/9) τόσο η ΟΕΝΓΕ όσο και ο πρόεδρος του ΙΣΠ επισήμαναν τι λείπει στον σχεδιασμό της κυβέρνησης...
Λύσεις για την ενίσχυση των δομών Δημόσιας Υγείας, ειδικά στα νησιά της «άγονης γραμμής», παρουσίασε o πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Πειραιά, Νικόλαος Πλατανησιώτης, σε συνέντευξη στο Action 24.
Στο ερώτημα γιατί δεν πάνε οι γιατροί στα νησιά, απάντησε ότι «οι αυξήσεις που εξαγγέλθηκαν στη ΔΕΘ είναι σίγουρα στη σωστή κατεύθυνση και είναι καλοδεχούμενες, δεν φθάνουν όμως για να λύσουν το πρόβλημα. Καταρχάς να σκεφτούμε τι όραμα έχουμε για τη Δημόσια Υγεία στη χώρα μας.
»Δεν πρέπει να ξεχνάμε δύο βασικούς παράγοντες: Πρώτον, τον κίνδυνο από Ανατολάς και τον νέο διαφαινόμενο κίνδυνο από Βορρά. Γιατί το λέω αυτό; Διότι θα πρέπει να φροντίσουμε με κάποιο τρόπο, να δώσουμε στους γιατρούς που θα πάνε σ’ αυτά τα μέρη τη δυνατότητα να μείνουν μόνιμα, να εγκατασταθούν μόνιμα εκεί με τα εχέγγυα έτσι, ώστε να κτίσουν μία νέα ζωή και να δώσουμε περισσότερη ζωή και υγεία.
»Υπάρχουν σπίτια αυτή τη στιγμή στα νησιά μας; Δεν υπάρχουν. Όπως γνωρίζετε, ίσως καλύτερα από μένα, τα σπίτια στα νησιά μας νοικιάζονται από τέλη Σεπτεμβρίου μέχρι το Μάιο. Θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι απ’ όσο γνωρίζω, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει βγάλει ένα πρόγραμμα να φτιάξει σπίτια για τους αξιωματικούς μέχρι το 2035 σε αυτά τα νησιά.
Κάτι αντίστοιχο πρέπει να κάνουμε κι εμείς, κάτι που έχω πει και παλιότερα».
«Ας δούμε και μια δεύτερη πτυχή του θέματος. Είναι παντρεμένος ο ή η συνάδελφος και είναι διορισμένοι στο Δημόσιο ο ή η σύζυγος. Γιατί να μην υπάρχει δυνατότητα συνυπηρέτησης που υπάρχει στην Ελληνική Αστυνομία και στον Ελληνικό Στρατό, με άμεση μετακίνηση χωρίς κόστος στον τόπο κατοικίας;», αναρωτήθηκε ο κ. Πλατανησιώτης.
Η ΟΕΝΓΕ απαντά στην κυβέρνηση
Η ΟΕΝΓΕ από την πλευρά της επισήμανε ότι ο νόμος 4999/2022 προέβλεπε ότι μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ το οικονομικό κίνητρο για την προσέλκυση και παραμονή γιατρών στις δημόσιες μονάδες υγείας σε άγονες και προβληματικές περιοχές καταβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.1397/1983 και του Π.Δ. 137/1987 οι οποίες όριζαν ότι:
«στους μόνιμους γιατρούς των νοσοκομείων και των Κέντρων Υγείας άγονων και προβληματικών περιοχών που έχουν την έδρα τους σε προβληματικές περιοχές, χορηγείται προσαύξηση επί του βασικού τους μισθού, ως εξής:
α) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Α’ κατηγορίας:
- Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου υπηρεσίας δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
- Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά για όλο το δεύτερο χρόνο.
- Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου σαράντα τοις εκατό (40%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και για κάθε ένα συμπληρούμενο χρόνο μετά τα τρία χρόνια, πενήντα τοις εκατό (50%) αναδρομικά.
β) Σε προβληματικές και άγονες περιοχές Β’ κατηγορίας:
- Για τη συμπλήρωση του πρώτου χρόνου οκτώ τοις εκατό (8%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
- Για τη συμπλήρωση του δεύτερου χρόνου δεκαπέντε τοις εκατό (15%) αναδρομικά για όλο το χρόνο.
- Για τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνου είκοσι τοις εκατό (20%) αναδρομικά για όλο τον τρίτο χρόνο και για κάθε ένα συμπληρωμένο χρόνο, μετά τα τρία χρόνια είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) αναδρομικά.
Αυτό ίσχυε μέχρι την έκδοση της ΚΥΑ. Ωστόσο με ευθύνη τόσο της σημερινής κυβέρνησης όσο και όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία 20 χρόνια οι προσαυξήσεις υπολογίζονται επί «θεωρητικού» βασικού μισθού, που προκύπτει από την μετατροπή σε ευρώ του βασικού μισθού του 1983!
Π.χ. Επιμελητής Α’ με βασικό μισθό 2.075 ευρώ με τη συμπλήρωση του τρίτου χρόνουπροϋπηρεσίας (πραγματικό παράδειγμα) αντί να παίρνει μηνιαίο κίνητρο αγόνου 830 ευρώ (40% Χ 2.075) παίρνει 88,04 ευρώ το μήνα, (δηλαδή η προσαύξηση του 40 % δίνεται σε θεωρητικό βασικό μισθό 220,10 ευρώ αφού ο γιατρός της αντίστοιχης βαθμίδας το 1983 έπαιρνε 75.000 δρχ.).
«Αυτές είναι οι περίφημες αυξήσεις στο επίδομα αγόνου που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός. Αυξήσεις στο επίδομα αγόνου με βάση τους βασικούς μισθούς του 1983! Και επειδή η προσφιλής τακτική του Υπουργού Υγείας όταν έρχεται αντιμέτωπος με τις δίκαιες διεκδικήσεις και τα αιτήματά μας, και πριν να χάσει την ψυχραιμία του και μας αποκαλέσει κάφρους και ανθρωπάκια επειδή του χαλάμε τις φιέστες που στήνει, είναι να κάνει έκκληση στην «κοινή λογική» και τα μαθηματικά, τον καλούμε να μας απαντήσει πως μπορεί η ετήσια προσαύξηση επί του βασικού μισθού, 1056,48 στο παραπάνω συγκεκριμένο, πραγματικό παράδειγμα, να είναι μικρότερη του μηνιαίου βασικού μισθού (2075 ευρώ);», καταλήγουν από την ΟΕΝΓΕ.