Υγεία

Μήλον της Έριδος το πρόγραμμα κατ’ οίκον αποστολής φαρμάκων από τον ΕΟΠΥΥ: Εργαζόμενοι vs διοίκησης

Οι καταγγελίες του Συλλόγου Εργαζομένων του ΕΟΠΥΥ, προκάλεσαν την απάντηση της διοικήτριας, Θεανώς Καρποδίνη.
ΕΟΠΥΥ αποστολή φαρμάκων
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ / EUROKINISSI

«Προκαλεί μεγάλη εντύπωση το γεγονός ότι αφενός ουδέν πραγματικό στοιχείο αναφέρεται στην επιστολή σας που να τεκμηριώνει τα όσα ισχυρίζεστε, αφετέρου ζητάτε τη συμμετοχή συνδικαλιστικών εκπροσώπων σε ανασχεδιασμό της υπηρεσίας όταν πολύ καλά γνωρίζετε ότι ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου σας έχει γνώση όλου του εγχειρήματος και συμμετείχε σε συσκέψεις κατά το σχεδιασμό της υπηρεσίας αλλά και στη διαχείριση των εκκρεμοτήτων του Φαρμακείου Ρέντη το οποίο είχε επιφορτιστεί με τις αποστολές στα Σημεία Διανομής ΦΥΚ του ΕΟΠΥΥ». Τάδε έφη η διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ, Θεανώ Καρποδίνη, απαντώντας σε διαμαρτυρία και καταγγελίες του Συλλόγου Εργαζομένων του Οργανισμού.

Όπως αναφέρει στην επιστολή που κοινοποίησε, «προφανώς κατά την κρίση σας το γεγονός ότι για την υλοποίηση του έργου εργάστηκαν και συνεχίζουν να εργάζονται αδιάκοπα και πέραν του ωραρίου εργασίας τους ακόμη και Σαββατοκύριακα δεκάδες συνάδελφοί σας από υπάλληλοι έως γενικοί διευθυντές από σχεδόν όλες τις δ/νσεις του Οργανισμού, δεν είναι αρκετό για να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί η υπηρεσία βελτίωσης εξυπηρέτησης των ασθενών, παρά απαιτείται μόνον η συνδρομή των ελαχίστων συνδικαλιστών του συλλόγου σας, οι οποίοι προφανώς κατέχουν το αλάθητο. Αυτή η συμπεριφορά εκτός από αντιεπαγγελματική είναι και προσβλητική για τους συναδέλφους…».

Και συνεχίζει: «Πραγματικά είναι απορίας άξιο πως αντί να συνδράμετε τους συναδέλφους σε όλη την Ελλάδα να στηρίξουν το έργο, θυσιάζετε στο βωμό πρόσκαιρων επιδιώξεων τη σημαντική αυτή υπηρεσία για τους ασθενείς αλλά και το τεράστιο και αδιάκοπο έργο δεκάδων συναδέλφων-μελών του Συλλόγου σας.

Και επειδή εδώ και μήνες πρωταγωνιστείτε σε άνευ στοιχείων και επιχειρημάτων παραστάσεις εντυπωσιασμού θέτω υπόψη σας συγκεκριμένα δεδομένα τα οποία γνωρίζετε αλλά για προφανείς λόγους αποκρύπτετε από την επιστολή σας την οποία πριν καν λάβετε απάντηση διανείματε στα ΜΜΕ και στην ΠΟΠΟΚΠ (που βέβαια την υιοθέτησε αυτούσια και άκριτα):

  • Ο σχεδιασμός του έργου ξεκίνησε εδώ και πολλούς μήνες με τη συμμετοχή των Γενικών Δ/ντων και δεκάδων στελεχών του Οργανισμού από όλες σχεδόν τις Δ/νσεις του Οργανισμού, ιδίως της Δ/νσης Φαρμάκου, Πληροφορικής, Προμηθειών και Διοικητικής Υποστήριξης.
  • Αρχές Ιουνίου 2025 εκκίνησαν όλες οι αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες για την εύρυθμη λειτουργία του νέου Κεντρικού Φαρμακείου Β που πλέον θα αναλάμβανε τόσο την αποστολή φαρμάκων κατ’ οίκον όσο και των αποστολών φαρμάκων στα σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ (έως τότε ήταν αρμοδιότητα του Φαρμακείου Ρέντη και Ευόσμου).
  • Κατά το στάδιο αυτό, εμφανίστηκαν ως δια μαγείας περί τις 7.600 “ξεχασμένες”, ανέλεγκτες και ανεκτέλεστες συνταγές φαρμάκων ασθενών για αποστολή φαρμάκων σε σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ από τον Απρίλιο του 2025 και εντεύθεν, οι οποίες αποτελούσαν τις εκκρεμότητες του Φαρμακείου Ρέντη. Μάλιστα βάσει του χρόνου παραλαβής των συνταγών εκτιμάται ότι ήδη από 15/05/2025 ήτοι για περίπου ένα μήνα (15/5-12/6/2025) δεν εκτελέστηκε σχεδόν καμία από τις εν λόγω συνταγές!!. Οι συνάδελφοί σας στο Φαρμακείο Ρέντη δηλαδή είχαν “ξεχάσει” όχι μόνο να κάνουν τη δουλειά τους αλλά και να ενημερώσουν ότι είχαν αφήσει ασθενείς που λαμβάνουν τα φάρμακά τους σε Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ ανά την επικράτεια χωρίς φαρμακευτική αγωγή εδώ και πάνω από δύο (2) μήνες!!!.
  • Η πραγματικότητα ήταν ακόμη χειρότερη καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των συνταγών (7.000) είχαν ήδη λήξει και οι ασθενείς δεν μπορούσαν να λάβουν καν τα φαρμακευτικά σκευάσματα με τις υφιστάμενες συνταγές τους. Για την αντιμετώπιση της κατάστασης κλήθηκαν έτεροι δεκάδες συνάδελφοί τους, φαρμακοποιοί και διοικητικοί από όλες τις υπηρεσίες που εργάστηκαν ατελείωτες ώρες σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους αναδόχους πληροφορικής για να επεκτείνουν τη διάρκεια των συνταγών, να τις εντάξουν στο σύστημα, να τις εγκρίνουν και να τις εκτελέσουν για αποστολή με σκοπό τη σταδιακή αποκατάσταση της διανομής των φαρμάκων».

Τους εξηγεί επίσης ότι «μάλλον για αυτές τις χιλιάδες ανεκτέλεστες συνταγές για διανομή φαρμάκων σε σημεία διανομής του ΕΟΠΥΥ θα μιλάτε στην επιστολή σας, αυτές που πριν καν ξεκινήσει το έργο της αποστολής φαρμάκων, “φρόντισαν” συνάδελφοί σας να αφήσουν να λήξουν και να κληθούν να τις διαχειριστούν άλλοι. Άλλοι που βέβαια είναι και περισσότεροι και συνάδελφοί και μέλη του Συλλόγου σας και για τους οποίους τηρείτε σιγή ιχθύος, καμία μνεία καμία επιβράβευση.

Μάλλον για αυτές τις καθυστερήσεις εβδομάδων θα μιλάτε στην επιστολή σας, και οι οποίες βέβαια έχουν προκληθεί από την αναποτελεσματικότητα της διαδικασίας που εφαρμόζονταν στο Φαρμακείο Ρέντη και της μειωμένης αποδοτικότητας, θέμα για το οποίο έχουν δρομολογηθούν οι αναγκαίες ενέργειες για την αναζήτηση τυχόν πειθαρχικών ευθυνών. Μάλλον ομοίως ξεχάσατε να αναφέρετε ότι με το “παλαιό” καθεστώς αποστολής, χρειάζονταν αρκετές εβδομάδες από τη στιγμή που ο ασθενής επισκέπτονταν τα Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ έως την παραλαβή των φαρμάκων του καθώς περίμενε να ταχυδρομηθούν οι συνταγές από τα Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ στο Φαρμακείο Ρέντη! Και όλα αυτά εν έτει 2025!

Αυτό είναι το “καλό και παλαιό” καθεστώς που εσείς υπερασπίζεστε, το καθεστώς στο οποίο επιθυμείτε να επιστρέψει ο Οργανισμός, αυτό που οι ασθενείς προσκόμιζαν κάθε είδους χαρτιά και περίμεναν από δύο εβδομάδες έως ένα μήνα για να παραλάβουν τα φάρμακά τους.

Για αυτό το “παλαιό” καθεστώς ουδεμία ένσταση ή ανησυχία είχατε σχετικά με το εάν και πόσο έγκαιρα λάμβαναν οι ασθενείς τη φαρμακευτικής τους αγωγή.

Και επειδή στην επιστολή σας ουδέν στοιχείο για το έργο αναφέρετε, σας ενημερώνουμε ότι σε ό,τι αφορά τα αιτήματα για αποστολή φαρμάκων είτε κατ’ οίκον είτε σε Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ από την ημερομηνία έναρξης του έργου στις 16/06/2025 και έως 7/07/2025, συνολικά έχουν υποβληθεί 24.694 νέα αιτήματα και συνολικά 32.294 αιτήματα (αν συμπεριληφθούν και τα 7.600 αιτήματα σε εκκρεμότητα από το Φαρμακείο του Ρέντη).

Εξ αυτών:

  • 890 αιτήματα βρίσκονται προς έλεγχο από τους φαρμακοποιούς.
  • 6.190 αιτήματα δεν έχουν εγκριθεί από φαρμακοποιούς λόγω πρόωρου αιτήματος ή άλλων φαρμακευτικών λόγων.
  • 2.100 αιτήματα έχουν εγκριθεί από φαρμακοποιούς και είναι προς συλλογή από τον ανάδοχο.
  • 4.085 αιτήματα έχουν εκτελεστεί από φαρμακοποιούς και είναι προς συσκευασία και αποστολή.
  • 4.175 έχουν αποσταλεί για παράδοση και αναμένεται η παράδοση τους στους ασθενείς.
  • 14.854 παραδόθηκαν ήδη στους ασθενείς.

Έχοντας λοιπόν υπόψη σας τα πραγματικά δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη ότι καθημερινά προστίθενται στον όγκο εργασίας 1.300 περίπου νέα αιτήματα, απαιτείται υπερεργασία τόσο των συναδέλφων σας όσο και των εργαζομένων του αναδόχου για να διαχειριστούν τόσο τα νέα αιτήματα όσο και τα 7.500 αιτήματα συνανθρώπων μας που το “παλαιό” σας καθεστώς είχε αφήσει χωρίς φάρμακα, υπερεργασία που εσείς τόσο εύκολα υποτιμάτε.

Εντύπωση κάνει το γεγονός ότι μόνο τώρα που όλη η διαδικασία έγινε ηλεκτρονική, που υπάρχει υποστήριξη των ασθενών, πλήρης ιχνηλασιμότητα όλων των ενεργειών, ηλεκτρονική ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων και που η αποστολή των φαρμάκων γίνεται με πιστοποιημένο τρόπο κατοίκον και στα Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ γίνατε αποδέκτες “οργής και απελπισίας” ασφαλισμένων. Προφανώς κατά την κρίση σας οι ασφαλισμένοι ήταν ευχαριστημένοι που προσκόμιζαν κάθε είδους χαρτιά, ενώ σήμερα είναι πλήρως άυλη όλη η διαδικασία, και περίμεναν έως ένα μήνα για να πάρουν τα φάρμακά τους, ή μήπως ήταν και ευχαριστημένοι που περίμεναν σε ουρές στα Φαρμακεία του Οργανισμού που με το έργο αυτό έχουν αποσυμφορηθεί.

Δεν γνωρίζουμε πώς συμπεραίνετε ότι επιλέχθηκε προσωρινά από τον Οργανισμό η επιστροφή στο “παλαιό” καθεστώς, μάλλον αντανακλά αυτή σας η άποψη την ελπίδα σας να οπισθοδρομήσει ο Οργανισμός. Αντιθέτως για την υποστήριξη του νέου πλέον τρόπου αποστολής των φαρμάκων γίνονται όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις για να ομαλοποιηθεί η αδιέξοδη κατάσταση η οποία είχε συσσωρεύσει 7.600 ανεκτέλεστες συνταγές του Φαρμακείου Ρέντη που δικαίως δημιούργησαν παράπονα εκ μέρους των ασθενών.

Δεν είναι η πρώτη φορά που προτάσσετε δήθεν το καλό των ασθενών για να εξυπηρετηθούν τα συνδικαλιστικά σας συμφέροντα.

Και επειδή συνεχώς αναπαράγετε τα περί υποστελέχωσης των φαρμακείων, σας ενημερώσουμε ότι η Διοίκηση έλαβε πολλαπλά μέτρα για την ενίσχυση του προσωπικού όλων των κλάδων. Ειδικά σε ό,τι αφορά τους φαρμακοποιούς την τελευταία διετία προσελήφθησαν φαρμακοποιοί, επικουρικοί και με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Παράλληλα ενισχύθηκε η απογευματινή λειτουργία των φαρμακείων με υπαλλήλους-φαρμακοποιούς από νοσοκομεία του ΕΣΥ, ενώ πρόσφατα προβλέφθηκε και η συνδρομή φαρμακοποιών του ΕΣΥ στην προέγκριση αιτημάτων αποστολών φαρμάκων υψηλού κόστους.

Η παρούσα Διοίκηση, ομοίως γνωρίζετε και σκόπιμα αποκρύπτετε, ότι έχει προωθήσει τη τελευταία διετία σχέδιο ΠΔ Οργανογράμματος, στο τελευταίο σχέδιο του οποίου προέβλεψε τη σύσταση Φαρμακείων σε όλους τους νομούς της χώρας, συνεπώς η πρότασή σας είναι μάλλον ανεπίκαιρη. Ομοίως αποκρύπτετε και το γεγονός ότι η παρούσα Διοίκηση υπέβαλε πρόταση στο Υπουργείο Υγείας για συμπερίληψη του προσωπικού του Οργανισμού στο επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.

Ανεξαρτήτως όμως των δράσεων για την ενίσχυση του προσωπικού και του δικτύου των Φαρμακείων, μέριμνα της Διοίκησης είναι να παράσχει τη δυνατότητα σε όσους ασθενείς το επιθυμούν να παραλαμβάνουν τα φάρμακα τους στον τόπο που επιθυμούν, με ασφάλεια, χωρίς να μετακινούνται και να ταλαιπωρούνται. Η προστιθέμενη αξία του έργου αποστολής των φαρμάκων άλλωστε εστιάζεται στη δυνατότητα που παρέχεται στους ασθενείς να παραλάβουν τα φάρμακά τους στο σπίτι τους και στο πιο απομακρυσμένο μέρος, με τη χρήση του κατάλληλου δικτύου διανομής.

Εύλογα λοιπόν απορεί κανείς γιατί δεν είστε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια που ανακουφίζει τους ασθενείς.

Σας ξεκαθαρίζεται ότι, η διανομή φαρμάκων κατ’ οίκον και στα Σημεία Διανομής του ΕΟΠΥΥ λειτουργεί και αποδίδει, έχει σχεδιαστεί από έμπειρα στελέχη του Οργανισμού και υλοποιείται σε άρρηκτη συνεργασία με τον ανάδοχο. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο και απαιτητικό έργο διάρκειας δύο (2) ετών που βρίσκεται μόνο στις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του και στο οποίο η Διοίκηση και οι αρμόδιοι υπάλληλοι του ΕΟΠΥΥ εργάζονται καθημερινά για την υλοποίησή του επιλύοντας άμεσα κάθε επιχειρησιακό ζήτημα…».

ΕΟΠΥΥ: Τι είχε προηγηθεί εκ μέρους των εργαζομένων

Όπως ανέφεραν οι εργαζόμενοι του ΕΟΠΥΥ στη διαμαρτυρία τους, «δεκάδες χιλιάδες συνταγές ΦΥΚ παραμένουν ανεκτέλεστες εδώ και εβδομάδες και δεκάδες ασθενείς που κατέθεσαν ηλεκτρονικό αίτημα κατ’ οίκον αποστολής του φαρμάκου τους, αλλά κυρίως αυτοί που εξυπηρετούνται από τα 63 σημεία διανομής και τα 5 ημιαυτόνομα φαρμακεία του Οργανισμού, έχουν μείνει χωρίς φαρμακευτική αγωγή για εβδομάδες. Έτσι αναζητούν λύσεις στα φαρμακεία ΕΟΠΥΥ των όμορων νομών, ενώ την ίδια στιγμή -όπως οι ασθενείς καταγγέλλουν- με δυσκολία βρίσκουν οδό επικοινωνίας για να αναφέρουν τα προβλήματά τους». Κατά συνέπεια, η οργή και απελπισία των ασφαλισμένων μετατρέπονται καθημερινά σε πίεση και επιθέσεις προς τους εργαζομένους.

«Το υπάρχον μοντέλο, όπως έχει σχεδιαστεί και λειτουργεί, δεν αποδίδει λόγω ελλιπούς οργάνωσης, τεχνικών αστοχιών και προβληματικής συνεργασίας με ιδιώτες παρόχους διανομής», αναφέρουν χαρακτηριστικά οι εργαζόμενοι και προτείνουν τη γενναία στελέχωση των υφιστάμενων φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ και δημιουργία νέων σε κάθε νομό. Επίσης ζητούν αξιολόγηση και επανασχεδιασμό της υπηρεσίας αποστολής ΦΥΚ με την ουσιαστική εμπλοκή των εργαζομένων και των συνδικαλιστικών εκπροσώπων τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ακολουθήστε το iEidiseis.gr στο Google News
Ευρώ Χρήματα Chevron Left
ΔΕΘ: Πώς οι εξαγγελίες ενισχύουν τα… κρατικά έσοδα (Πίνακες)