Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που καίνε πετρέλαιο καλούνται μόνο να τα βγάλουν πέρα με τις αυξημένες τιμές του καυσίμου, που πλέον σε αρκετά πρατήρια είναι πάνω από αυτές της βενζίνης. Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα αντιμετωπίζουν ένα άλλου τύπου πρόβλημα:
Έχει να κάνει με το φυσικό αέριο και τον περιορισμό της ποσότητας που έρχεται από τη Ρωσία. Πώς συνδέεται με τα αυτό με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα;
Τα σύγχρονα αυτοκίνητα που καίνε πετρέλαιο χρησιμοποιούν ένα πρόσθετο στο καύσιμο που ονομάζεται AdBlue. Το AdBlue παράγεται από το φυσικό αέριο και είναι απαραίτητο για την κίνηση του αυτοκινήτου.
Ήδη, στη Γερμανία ανησυχούν για έλλειψη στο πρόσθετο AdBlue και μάλιστα για τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά. Υπολογίζουν ότι σε περίπτωση έλλειψης AdBlue θα ακινητοποιηθούν περί τα 4 εκατ. φορτηγά, μπλοκάροντας τις μεταφορές προϊόντων στην Ευρώπη!
Ο διεθνής οργανισμός οδικών μεταφορών IRU αναφέρει ότι η ΕΕ δεν έχει την πολυτέλεια να υποθέσει ότι δεν θα υπάρχουν ελλείψεις - ειδικά τώρα που ο εφοδιασμός με φυσικό αέριο της Ευρώπης βρίσκεται υπό πίεση.
«Χωρίς το AdBlue, τα φορτηγά νέας γενιάς, τα οποία αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία στις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, θα σταματήσουν», δήλωσε η Raluca Marian, διευθύντρια πολιτικής της ΕΕ στον IRU. Εκτιμά ότι περίπου 4 εκατομμύρια από τα 6,2 εκατομμύρια φορτηγά της ΕΕ θα επηρεαστούν.
Μια έλλειψη θα μπορούσε να έχει καταστροφικές επιπτώσεις στη Γερμανία, όπου έως και το 90% της κυκλοφορίας φορτηγών βασίζεται στο πρόσθετο, προειδοποίησε η γερμανική ένωση οδικών μεταφορών.
Τι ισχύει για τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα
Το πρόσθετο AdBlue είναι απαραίτητο για την κίνηση των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων. Στην καταπολέμηση των ρύπων όλοι οι σύγχρονοι diesel κινητήρες χρησιμοποιούν το υγρό που μας είναι γνωστό ως AdBlue.
Το AdBlue είναι μία από τις σημαντικότερες λύσεις που έχουν βρει οι κατασκευαστές για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων και εφαρμόζεται πλέον σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου. Ως προϊόν το AdBlue είναι σήμα κατατεθέν του Γερμανικού Συνδέσμου Αυτοκινητοβιομηχανιών (German Association of Automobile industry -VDA), ο οποίος έχει κατοχυρώσει το συγκεκριμένο όνομα με το οποίο έχει γίνει γνωστό σχεδόν σε όλο τον κόσμο.
Το AdBlue είναι υγρό διάλυμα που αποτελείται από 32,5% ουρία (CO(NH2)2) υψηλής καθαρότητας και 67,5% απιονισμένο νερό και παράγεται συνθετικά από αμμωνία (NH₃) και διοξίδειο του άνθρακα (CO2).
Το AdBlue χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, τα οποία φέρουν καταλυτικό σύστημα τεχνολογίας SCR, αλλά και βαρέα οχήματα όπως φορτηγά και λεωφορεία.
Η τεχνολογία SCR (Selective Catalytic Reduction ή Εκλεκτική Καταλυτική Αναγωγή αν προτιμάτε), σε συνδυασμό με τη χρήση υγρού διαλύματος ουρίας, είναι ένα από τα κυριότερα συστήματα που επέλεξαν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας ώστε να συμμορφωθούν οι diesel κινητήρες των επιβατικών με το πρότυπο Euro 6 και τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών.
Οι δικλείδες ασφάλειας που έχουν προβλέψει οι κατασκευαστές μπορούν να οδηγήσουν ακόμη και στην πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος σε περίπτωση μη πλήρωσης του δοχείου AdBlue.
Τα diesel αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν AdBlue προειδοποιούν τους κατόχους τους με σχετική ένδειξη αν το σχετικό δοχείο χρειάζεται πλήρωση, περίπου 2.500 χλμ. πριν από την πλήρη κατανάλωση του. Σε ένα μέσο αυτοκίνητο αυτής της τεχνολογίας απαιτείται η πλήρωση της δεξαμενής του AdBlue περίπου κάθε 10.000 χλμ.
Όταν αδειάσει το ρεζερβουάρ AdBlue και δεν γίνει πλήρωση, τότε ένα σύστημα που προβλέπεται από το νόμο εμποδίζει την εκκίνηση του κινητήρα. Επίσης, εάν το σύστημα SCR έχει βλάβη, που σημαίνει ότι το αυτοκίνητο εκπέμπει παραπάνω ρύπους από τους προβλεπόμενους και δεν γίνει επιδιόρθωση του προβλήματος, τότε μετά από μερικά χιλιόμετρα θα ενεργοποιηθεί αυτόματα ένα σύστημα που δεν επιτρέπει την εκκίνηση του κινητήρα.