To 1993 παρουσίασε η Fiat ένα νέο μικρό αυτοκίνητο, που διαδέχθηκε το Uno και ονομαζόταν Punto. Το συγκεκριμένο όνομα παρέμεινε στο προσκήνιο μέχρι το 2018 και πιθανότατα θα επανέλθει τα επόμενα χρόνια με προηγμένα χαρακτηριστικά και τεχνολογία ως μέλος πλέον του ομίλου Stellantis.
Η αποκάλυψη του Fiat Punto έγινε σε μία σημαδιακή χρονιά για το αυτοκίνητο στην Ελλάδα, καθώς το 1993 ολοκληρώθηκε η πρώτη απόσυρση, το ενδιαφέρον του κόσμου για την αυτοκίνηση είχε αρχίσει να φουντώνει στη χώρα μας, ενώ κυκλοφόρησαν μέσα στο συγκεκριμένο έτος τρία ειδικά περιοδικά και ένθετα μεγάλων εφημερίδων (το περιοδικό Auto Tρίτη και τα ένθετα AUTO NEA στα ΝΕΑ και ΑUTO Week στον Επενδυτή).
*Σχεδιαστής του Punto ήταν ο Τζιουτζιάρο
Μέσα λοιπόν σε αυτό το περιβάλλον εμφανίστηκε το Fiat Punto με τη σχεδιαστική υπογραφή του διάσημου ντιζάινερ Τζιορτζέτο Τζιουτζιάρο, που εντυπωσίασε αμέσως με το ιταλικό στυλ του, αν και οι φαρμακερές γλώσσες –κυρίως εκ Γερμανίας- αποφάνθηκαν ότι αντέγραφε το Seat Ibiza εκείνης της εποχής. Οι επικριτές του διαψεύστηκαν γρήγορα από την ενθουσιώδη ανταπόκριση του κοινού, ενώ το Fiat Punto κατέκτησε το 1995 τον επίζηλο τίτλο του ‘’Αυτοκινήτου της Χρονιάς’’ λόγω –μεταξύ άλλων- του τολμηρού σχεδιασμού του και του πανέξυπνου concept. Το μήκους 3,76 μοντελάκι πρώτης γενιάς κυκλοφόρησε σε τρίθυρες και πεντάθυρες εκδόσεις, αναδείχθηκε το 1996 πρώτο σε πωλήσεις αυτοκίνητο στην Ευρώπη, ενώ στον επταετή κύκλο ζωής του εγκατέλειψαν το εργοστάσιο πάνω από 3,4 εκατομμύρια τέτοια μοντέλα.
*Το κόκπιτ του Fiat Punto πρώτης γενιάς
Μαζί με το Punto έγινε διάσημη και η πλήρως αυτοματοποιημένη μονάδα παραγωγής ‘’fabbrica integrata’’ στο Μέλφι της Ιταλίας, που κατασκεύαζε το δημοφιλές μοντέλο σε πολυάριθμες εκδόσεις και με επτά διαφορετικούς κινητήρες. Ενδεικτικά, είχαμε κινητήρες βενζίνης 1,1 έως 1,4 λίτρων με 55 έως 131 ίππους και Turbodiesel 1,7 λίτρων με 63 και 70 άλογα, ενώ η γκάμα περιλάμβανε δίπλα στο κορυφαίο Punto GT με τελική 200 χλμ./ώρα το Punto ED (Economy Drive), δηλαδή το πρώτο μικρό αυτοκίνητο με ειδικές προδιαγραφές για οικονομική κατανάλωση. Ακόμη και οι σχετικά λίγοι φίλοι των αυτόματων σασμάν μπορούσαν να παραγγείλουν το Punto Selecta με αυτόματο κιβώτιο CVT συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης.
Με κορυφαίο εξοπλισμό
To Fiat Punto εντυπωσίαζε επίσης με τον στάνταρ και τον προαιρετικό εξοπλισμό του, που ήταν πρωτόγνωρος για ένα μικρό αυτοκίνητο εκείνης της εποχής. Ενδεικτικά περιλάμβανε αερόσακους οδηγού και συνοδηγού, ABS, προσκέφαλα σε όλα τα καθίσματα, κεντρικές κλειδαριές με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, δερμάτινες επενδύσεις, ρυθμιζόμενο σε ύψος τιμόνι, πιτσιλιστήρια για τους προβολείς, ερκοντίσιον και συναγερμό, ενώ το υδραυλικό τιμόνι προβλεπόταν μόνο στις πλουσιότερες εκδόσεις. Οι προσωπικές μου εντυπώσεις από την οδήγηση του μοντέλου πρώτης γενιάς ήταν εξαιρετικά θετικές, αφού με είχαν εντυπωσιάσει η καλή ποιότητα κατασκευής, η συνολικότερη αίσθηση οδήγησης και τα καθίσματα, ενώ είχα αξιολογήσει τις επιδόσεις ως…αποδεκτές, αν και η έκδοση Punto 60 SX των 59 ίππων χρειαζόταν για την επιτάχυνση 0 – 100 χλμ./ώρα 14,5’’ (πώς αλλάζουν τελικά οι καιροί)!
*Η έκδοση Cabrio δεν είχε ρολ μπαρ
Κερασάκι στην τούρτα ήταν η ανοιχτή έκδοση του Fiat Punto, η οποία εφοδιαζόταν με κινητήρες βενζίνης 60 και 85 ίππων και άρεσε πολύ στους φίλους των Cabrio, επειδή βόλευε έως τέσσερις επιβάτες και διέθετε μπροστινό παρμπρίζ με ενισχυμένο πλαίσιο, οπότε δεν χρειαζόταν κεντρικό ρολ μπαρ, όπως κάποιοι ανταγωνιστές του.
*To πρώτο Punto είχε μόνον 3,76 μ. μήκος
H επιτυχία του Fiat Punto πρώτης γενιάς ήταν μεγάλη, οπότε οι Ιταλοί περιορίστηκαν το 1997 σε ένα επουσιώδες φρεσκάρισμα, προσθέτοντας κυρίως νέους χρωματισμούς για το αμάξωμα και τον 16βάλβιδο κινητήρα 1,2 λίτρων Fire με 85 ίππους ισχύ στους ήδη υπάρχοντες. Δύο χρόνια αργότερα παρουσίασε η Fiat το Punto δεύτερης γενιάς με σαφώς μεγαλύτερες αλλαγές για να γιορτάσει με εμφατικό τρόπο τη συμπλήρωση ενός αιώνα ζωής και να τιμήσει το πρώτο μοντέλο με τον εργοστασιακό κωδικό Type 176 με έναν αντάξιο διάδοχο.
Δείτε το βίντεο:
{https://www.youtube.com/watch?v=Utg6OW-k-x4}